Nekromanti Expert: Regelboken

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu finns det en förhandstitt på omslaget på Drakar och Demoner Expert: Regelboken. Återigen får jag en tår i ögat när man nu får skåda en Logedrake i all sin illvilliga prakt. Den är sannerligen majestätisk i sin fullständigt skräckinjagande skepnad. Åhhh, längtalängtalängta!

Och här har ni länken: http://www.riotminds.com/dod.asp

Vulf - som troligtvis kommer att köpa varenda Riotmindsprodukt så länge de är en sådan fröjd för ögat.

Foggmock

Myrmidon
Den har faktiskt funnits där ett bra tag.

Och du..

1. TÄNDERNA. hur fan stänger den munnen?
2. VINGARNA! hur fan flyger den?
3. KROPPEN. hur faen flyger den med dom vingarna och den kroppshyddan?

enligt Jorges flyger den dessutom bra mycket snabbare än den springer, och den springer tre gånger fortare än en alv. typ.

Storuggla

Champion
Äh, det är väl en bild på en missbildad logdrake då :gremwink:

Storuggla, glöm inte humlan!

Vitulv

Den har faktiskt funnits där ett bra tag.
Jaha? Ingen annan har tipsat om den i forumet i varje fall så i så fall var det ju på tiden.

Och du..

enligt Jorges flyger den dessutom bra mycket snabbare än den springer, och den springer tre gånger fortare än en alv. typ.
Drakars aerodynamiska egenskaper skall vi rollspelare tala tyst om för annars kommer vi aldrig mer att kunna använda fantasyns svar på A10 Thunderbolt. Har du någonsin sett en bild på en drake som har sett ut att verkligen kunna flyga? Med våra mått mätt?

/Vulf

Foggmock

Myrmidon
Har du någonsin sett en bild på en drake som har sett ut att verkligen kunna flyga? Med våra mått mätt?

Sidan 126, Jorges. En ödla med vingar. Logedraken på regelboksomslaget är en dinosaurie med vingar. Viss skillnad imho, även om jag inte tror att ödlan med vingar skulle kunna flyga utan nån lam vetenskaplig förklaring av sammansättningen av vingarna eller nått i vilket fall, men det är klart mer trovärdigt än sextiotonsmonstret med minivingar.

Eller för att inte alls ordagrant citera Krille:

'Den skulle behöva ha en gasblåsa på fem tusen kubik fylld med helium/väte och två små frenetiskt viftande vingar'

Vitulv

Sidan 126, Jorges. En ödla med vingar. Logedraken på regelboksomslaget är en dinosaurie med vingar. Viss skillnad imho, även om jag inte tror att ödlan med vingar skulle kunna flyga utan nån lam vetenskaplig förklaring av sammansättningen av vingarna eller nått i vilket fall, men det är klart mer trovärdigt än sextiotonsmonstret med minivingar.
Tja. Poäng till dig. Skuugackdraken är v'l en mer trovärdig konstruktion än Logedraken men likväl så finner jag det inte helt trovärdigt att den skulle kunna flyga. Min poäng kvarstår dock. Flygande drakar är inte vidare trovärdiga. I varje fall inte om de skall besitta de manöveregenskaper som de tillskrivs i alla rollspel och övrig fantasykultur. Om man kollar på pteradoktylerna (var de så de hette) så var de extremt klent byggda och kunde i princip bara glidflyga. Lite som dagens kondorer.
För att en drake skall kunna flyga så får man nog skala av hans fjäll, urholka benstommen och förstora vingarna något absurt. Dessutom får han ta rejält med sats och starta från ett berg där det dessutom finns gott om varma luftströmmar.

Nä. Drakar är en alldeles för ball ingridiens i fantasy för att man ska behöva göra dem trovärdiga. Jag brukar se dem som en sorts magiska väsen som kan utnyttja vitnerströmmarna för att kunna flyga. Vingarna är mest där för utsmyckning.

Annars får man väl fylla dem med helium. Det skulle ju förklara Logedrakens enorma kroppshydda :gremwink:

/Vulf

Vindhand

Myrmidon

Den är ju större. Proportionellt sett är den m.a.o. ganska långsam, men det går många alvsteg på ett logedrakesteg. :gremcool:

ro83rt

Swordsman
Japp, eller så struntar man i fysikens underbara värld, kollar på bilden och märker, trots att Krille inte tror att draken kan flyga, är den helt suveränt målad och det är få omslag på rollspelsmarknaden som kan inspirera och förmedla en sådan skön och häftig stämmning.

Känns lite som att säga: det ser inte ut som riktiga människor, om en Picasso.

Krille

Super Moderator
"Eller för att inte alls ordagrant citera Krille:"

Ska man nu citera mig så kanske man ska leta upp på inlägget:

<blockquote><font class="small">Citat Krille:</font><hr />
En typisk drake som kan flyga lika fort som en tävlingscyklist består alltså av 5000 kubikmeter vätgas och 5 kubikmeter muskler.
Jag menar, vad jag ser framför mig är inte en drake. Möjligen är det en zeppelinare med flaxande vingar istället för motorer. Liksom, Hindenburg med eldkastare, eller nåt.[/quote]

Magnus L

Hero
Humlan...

Enligt fysikens lagar borde inte humlan helle kunna flyga..men det kan den :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Re: Humlan...

vad faller snabbast mot marken, ett stenblock på fem hundra kilo eller en sten på tio gram?

drakar är tyngre och behöver alltså mer lyftkraft.

sen är jag tämligen övertygad om att humlehistorien är kraftigt förvanskad och överdriven, eller så finns det hål/fel i fysikens lagar. För humlan flyger. Jag har sett väldigt många. Humlor kan flyga. Allmänt accepterat faktum. Om någon kan länka till eller posta hem till mig det vetenskapliga underlaget som denna eventuella vandringssägen är baserad på skulle jag kanske kunna kritisera den på ett lite bättre sätt.

Jag skulle kunna tänka mig en drake med insektsvingar eftersom insektsvingar är massa mycket mera effektivare än flygplansvingar, tex. Var ett program om rörliga vingar på Discovery Channel för inte så ämlans länge sen, himla intressant. problemet blir att få större vingar att flaxa så fort som det krävs för att orka lyfta ett flygplan.

Denna diskussionen handlade ursprungligen om draken på omsalget till Expert: Regelboken. Humlors flyga eller icke flyga är tämligen irrelevant, även om det är en intressant diskussion så länge det handlar om drakar.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Humlan... [OT]

"vad faller snabbast mot marken, ett stenblock på fem hundra kilo eller en sten på tio gram?"
Tja, de faller väl ungefär lika snabbt.. Det beror lite på hur 10g-stenen ser ut..

"sen är jag tämligen övertygad om att humlehistorien är kraftigt förvanskad och överdriven, /.../ om någon kan länka till eller posta hem till mig det vetenskapliga underlaget som denna eventuella vandringssägen är baserad på..."
Jag har för mig (OBS! Jag kan inte bekräfta det) att personen som kom på att humlor inte kan flyga inte tänkte på att humlan inte upp och ned (flaxande) som fåglar utan rör sina vingar fram och tillbaka.. Det gör att humlan får lyftkraft både när den rör sina vingar framåt och bakåt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color]s drakar flyger med hjälp av ett naturligt fenomen kallat magi, precis som drakens eldkvast är baserad på

Helmgast
Re: Humlan...

Har för mig att humleproblemet inte tog hänsyn till hur humlans vingar skapade luftvirvlar, vingmodellen var alltså felaktig.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur den stänger munnen ...

Om du kikar på s. 90 i Jorges bestiarium så ser du den bild som ligger till grund för Bonners tolkning av en logedrake.

Bilden visar tydligt hur drakens betar passar in mellan varandra när den håller käftarna stängda.

Feuflux

omjonasson.se
Mera humlor [ot]

Har för mig att humleproblemet inte tog hänsyn till hur humlans vingar skapade luftvirvlar, vingmodellen var alltså felaktig.

Sant. När man sa att humlan inte kunde flyga räknade man med att dess vingar flaxar uppåt och neråt. Detta ger inte tillräcklig lyftkraft för att hålla en fet humla i luften. Humlans vingar rör sig dock även i sidled vilket skapar virvlar i luften som ger extra lyftkraft.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
GHumlar kan inte fluga

sålänge på de inte värmer upp innan de fösöker. Hållert på med ett spel om huimlort just nu, och just den "Myten" är en sdom jag reagerat på.

Alltså, hgumor kanb inte flyga. OM inte de värömer upp först.-

De som vill ha ett nyktert sbaver på detta räcker upp en hand. I så fall kommer det på torsgdag, eller möjligtvis på fredag. eller nått sånt. Fakta stämmer i alla fall även om stavningen suger.

M.

Storuggla

Champion
:D [ANT]

Med alla extra bokstäver i det där inlägget hade jag kunna skriva hela akt ett av Hamlet :gremgrin:

Storuggla, road

Foggmock

Myrmidon
Re: Hur den stänger munnen ...

Den bilden har jag dissat tidigare, fast kanske inte på forumet. Vi ändrar frågeställningen en aning.

Vad faen har den betarna till? De fyller ingen praktisk funktion och de är inte riktigt i storleksordningen för att vara penisförlängare... Nåja. De måste nästan vara otympliga att ha utanför munnen och böjda åt en massa olika håll. Det finns ju knappt plats för vanliga tänder om drakar nu behöver dem.