chrull;n289764 said:
Krank, fast vi pratar ju om att det finns ett behov av att kontrollera hur stort det här fusket är, du pratar plötsligt om att vi måste bevisa att ett stort fusk finns? Det känns inte rättvist alls, eller som ett särskilt schysst sätt att diskutera.
Nej, ni talar om hårdare kontroller av föreningar. Inte undersökningar av huruvida fusk förekommer och i så fall i vilken utsträckning.
chrull;n289764 said:
Jag har hört många historier om (multipla) enpersonsföreningar eller familjeföreningar, och de är ju inte riktigt vad man tänkte sig när man började ge bidrag till föreningsverksamhet, oavsett om det rör spel eller sport.
Frågan huruvida det är "vad man tänkt sig" är väl inte riktigt relevant? Det verkar du ju inte tycka när det gäller skattesmiteri i varje fall; där använder du ju "det är tekniskt sett inte regelbrott" som något slags ursäkt.
Om familjen har fem personer under 25 som bildar en förening och har minst ett möte per år så är det inte fusk.
Om en enskild person bildar förening utan att ha fem medlemmar under 25 så finns redan kontrollinstanser i och med att Sverok ringer runt och kollar så att de medlemmar som står i listorna faktiskt är med. Inte på alla, men via stickprov. Det finns kontroller. Och det måste stå folk i listorna om man ska kunna söka bidrag.
chrull;n289764 said:
Att Sverok då själva svarar på frågan om sina kontroller och säger att de inte kontrollerar föreningar med under 500 medlemmar så tycker jag att det är ett problem.
De kontrollerar absolut, däremot inte allting. De kontrollerar till exempel periodvis så att de som står som medlemmar faktiskt är medlemmar, genom att ringa upp dem. Kanske inte samma dag som föreningen bildas, men under året.
chrull;n289764 said:
Sen fortsätter du hävda att vi borde ägna oss åt A istället för B som om det inte gick att göra bägge. Och ditt enda exempel handlar som tidigare nämnt oftast inte om regelbrott, så hela jämförelsen känns falsk.
Jag tycker inte att skattesmiteri blir OK bara för att rika människor har råd att hyra experter på att kringgå regelverket. Det du säger nu är ju att det är mer OK att rika fuskar, för de har råd att fuska smart.
Och som jag skrev - man kan absolut både ägna energi åt riktiga problem och åt vad som verkar vara illusoriska problem, men jag skulle föredra om vi använde mer tid till de riktiga problemen; de som vi VET kostar staten en jäkla massa pengar. Försöka täppa igen skattesmitarnas hål, etc. Vända blicken huvudsakligen mot fuskande rikingar istället mot ungdomar. För ungdomarna är inte ett samhällsproblem, till skillnad från de fuskande rika.
Jag upplever helt enkelt att det i samhällsdebatten sparkas alldeles för mycket neråt. Det är för mycket tjafs om "fusk" från bidragsmottagares sida, alldeles för lite fokus på de jävla parasiterna i samhällstoppen. Vilket såklart passar sagda parasiter alldeles utmärkt.