Svensson strikes back!
"Jag har frågat förrut och frågar ännu en gång. Var finns den verkligt nyskapande fantasylitteraturen?"
Läs Doris Lessings SF-romaner. Förmodligen hade tanten fått ett nobelpris om hon inte hade skrivit dem. Men nu skrev hon dem, och intelligentian slog ner som en hök direkt. På grund av hennes SF-romaner var hon inte en seriös författare, helt enkelt, oavsett hur välomtalad hennes övriga produktion har varit även i höga litteraturkretsar.
Vad jag vill angripa är det pragmatiska svenssonsamhället som inte kan tolerera att man då och då lämnar verkligheten med bilköer, fredagsfylla, för mycket månad kvar i slutet av lönen, pensionsfondval, islamistiska terrorister et cetera. Fantasy är trots allt i grunden reaktionärt. Det är en reaktion mot en våldsamt instängande vardag med normer som är omöjliga att uppfylla och triviala problem som blåses upp till ofantliga proportioner, och det är förmodligen därför som svenssonsamhället inte kan förstå det. Det finns ju ingenting som är viktigare än höstmodet eller julhandeln, eller hur? Och när senaste Robinson-Janne eller senaste inne-nallen får framsidesrubriker som det viktigaste i världen sedan Hitlers anfall mot Polen så får jag allvarligt talat kräkreflexer. Det är då jag är jefligt glad att jag har bakdörren "eskapism" att fly ut genom, om så bara för en liten stund.
In omnibus requiem quaesivi, et nusquam inveni nisi in angulo cum libro.