Distinktion och distinktion... jag sa att vi (i alla fall jag och wilper) har pratat om förberedelselösa spel som spel där man inte behöver göra några förberedelser innan man sätter sig vid bordet (utöver att någon kollat in reglerna förstås). Att det nödvändigtvis måste vara kopplat till indie vet jag inte, men det krävs nästan att spelet på något sätt hjälper till att skapa något att spela utifrån. I praktiken blir det främst indiespel förstås.rjonas said:Debracy gjorde distinktionen att "förberedelselöst" gällde för indie. Fast pick-up-and-play kan ju vara indie så varför inte, liksom?
Medhåll på den. Kort och gott så skulle det kunna vara vilken typ av spel som helst - rent teoretiskt - frågan är väl dock om det finns någonting i tradväg som kan åstadkomma det rent praktiskt?DeBracy said:Distinktion och distinktion... jag sa att vi (i alla fall jag och wilper) har pratat om förberedelselösa spel som spel där man inte behöver göra några förberedelser innan man sätter sig vid bordet (utöver att någon kollat in reglerna förstås). Att det nödvändigtvis måste vara kopplat till indie vet jag inte, men det krävs nästan att spelet på något sätt hjälper till att skapa något att spela utifrån. I praktiken blir det främst indiespel förstås.rjonas said:Debracy gjorde distinktionen att "förberedelselöst" gällde för indie. Fast pick-up-and-play kan ju vara indie så varför inte, liksom?
Spirit of the Century är ett "pick up"-spel. De 70 sidorna spelledartips är någonting alla rollspelare borde läsa.solvebring said:Medhåll på den. Kort och gott så skulle det kunna vara vilken typ av spel som helst - rent teoretiskt - frågan är väl dock om det finns någonting i tradväg som kan åstadkomma det rent praktiskt?DeBracy said:Distinktion och distinktion... jag sa att vi (i alla fall jag och wilper) har pratat om förberedelselösa spel som spel där man inte behöver göra några förberedelser innan man sätter sig vid bordet (utöver att någon kollat in reglerna förstås). Att det nödvändigtvis måste vara kopplat till indie vet jag inte, men det krävs nästan att spelet på något sätt hjälper till att skapa något att spela utifrån. I praktiken blir det främst indiespel förstås.rjonas said:Debracy gjorde distinktionen att "förberedelselöst" gällde för indie. Fast pick-up-and-play kan ju vara indie så varför inte, liksom?
Hm, sounds interesting. Det vill jag ha, tips av alla dess slag som kan ge nya inputs är alltid godis. =)Han said:Spirit of the Century är ett "pick up"-spel. De 70 sidorna spelledartips är någonting alla rollspelare borde läsa.solvebring said:Medhåll på den. Kort och gott så skulle det kunna vara vilken typ av spel som helst - rent teoretiskt - frågan är väl dock om det finns någonting i tradväg som kan åstadkomma det rent praktiskt?DeBracy said:Distinktion och distinktion... jag sa att vi (i alla fall jag och wilper) har pratat om förberedelselösa spel som spel där man inte behöver göra några förberedelser innan man sätter sig vid bordet (utöver att någon kollat in reglerna förstås). Att det nödvändigtvis måste vara kopplat till indie vet jag inte, men det krävs nästan att spelet på något sätt hjälper till att skapa något att spela utifrån. I praktiken blir det främst indiespel förstås.rjonas said:Debracy gjorde distinktionen att "förberedelselöst" gällde för indie. Fast pick-up-and-play kan ju vara indie så varför inte, liksom?
/Han som är riktigt nöjd med köpet, även om han bara ville läsa de där 70 sidorna av de 400 som boken består av
Jag ser det som att reglerna är på en sida och scenariot på en annan. Att skapa en rollperson innebär ett val, och att hitta på ett namn. Det hinner man på en halvtimme. Men det där kan ju variera en smula.wilper said:Ingår inläsning av spelet i förberedelserna?
Det klassiska rollpersonsmakandet, är det en del i förberedelserna?
Är förberedelserna något som SL gör på kammaren, eller kan det vara en sak som är gemensam i hela gruppen?