Nekromanti Expressrollspel

rjonas

Hero
Ett expressrollspel är ett tradspel som tar en halvtimme att förbereda och mindre än två timmar att spela. Definitionen ryckt från Vrålan.

Exempel på expressrollspel är 66 demoner och Null State.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kan det vara nåt annat än ett tradspel?

Jag vet för lite om vilka indiespel som finns, en om det finns ett indiespel som tar mindre än en halvtimme att förbereda och under två timmar att spela, är inte det också ett expressrollspel?

rjonas

Hero
Debracy gjorde distinktionen att "förberedelselöst" gällde för indie. Fast pick-up-and-play kan ju vara indie så varför inte, liksom?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
rjonas said:
Debracy gjorde distinktionen att "förberedelselöst" gällde för indie. Fast pick-up-and-play kan ju vara indie så varför inte, liksom?
Distinktion och distinktion... jag sa att vi (i alla fall jag och wilper) har pratat om förberedelselösa spel som spel där man inte behöver göra några förberedelser innan man sätter sig vid bordet (utöver att någon kollat in reglerna förstås). Att det nödvändigtvis måste vara kopplat till indie vet jag inte, men det krävs nästan att spelet på något sätt hjälper till att skapa något att spela utifrån. I praktiken blir det främst indiespel förstås.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
rjonas said:
Distinktion och distinktion... jag sa att vi (i alla fall jag och wilper) har pratat om förberedelselösa spel som spel där man inte behöver göra några förberedelser innan man sätter sig vid bordet (utöver att någon kollat in reglerna förstås). Att det nödvändigtvis måste vara kopplat till indie vet jag inte, men det krävs nästan att spelet på något sätt hjälper till att skapa något att spela utifrån. I praktiken blir det främst indiespel förstås.
Medhåll på den. Kort och gott så skulle det kunna vara vilken typ av spel som helst - rent teoretiskt - frågan är väl dock om det finns någonting i tradväg som kan åstadkomma det rent praktiskt?

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
DeBracy said:
rjonas said:
Medhåll på den. Kort och gott så skulle det kunna vara vilken typ av spel som helst - rent teoretiskt - frågan är väl dock om det finns någonting i tradväg som kan åstadkomma det rent praktiskt?
Spirit of the Century är ett "pick up"-spel. De 70 sidorna spelledartips är någonting alla rollspelare borde läsa.

/Han som är riktigt nöjd med köpet, även om han bara ville läsa de där 70 sidorna av de 400 som boken består av

solvebring

Superhero
Han said:
solvebring said:
DeBracy said:
rjonas said:
Spirit of the Century är ett "pick up"-spel. De 70 sidorna spelledartips är någonting alla rollspelare borde läsa.

/Han som är riktigt nöjd med köpet, även om han bara ville läsa de där 70 sidorna av de 400 som boken består av
Hm, sounds interesting. Det vill jag ha, tips av alla dess slag som kan ge nya inputs är alltid godis. =)
... Tja, pank som vanligt men jag skriver upp det på listan. :gremtongue:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag gillar trådarna om mainstream-spel och expressrollspel, men jag har väldigt svårt att själv komma på ett regelsystem som skulle kunna täcka in den mängd av situationer som en normal rollspelssession innebär.

Ett bräd-/kortspel har ju förmånen att kunna säga "dra ett kort, flytta din bricka, spela ut ett kort och ge bort ett till en kompis. Upprepa varje gång det är din tur.", vilket inte riktigt gäller för rollspel.

Så hur minskar man regelmängden, gör den lätt och överskådlig men behåller speligheten?

För övrigt gillar jag hur Scion är gjort; färdiga äventyr med färdiga rollpersoner och alla regler du behöver för just det äventyret. Varje "bok" är ett häfte på ca 20 sidor. (jag kanske har missat något, men det är allt jag sett av det spelet, iaf)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ingår inläsning av spelet i förberedelserna?

Det klassiska rollpersonsmakandet, är det en del i förberedelserna?

Är förberedelserna något som SL gör på kammaren, eller kan det vara en sak som är gemensam i hela gruppen?

rjonas

Hero
wilper said:
Ingår inläsning av spelet i förberedelserna?

Det klassiska rollpersonsmakandet, är det en del i förberedelserna?

Är förberedelserna något som SL gör på kammaren, eller kan det vara en sak som är gemensam i hela gruppen?
Jag ser det som att reglerna är på en sida och scenariot på en annan. Att skapa en rollperson innebär ett val, och att hitta på ett namn. Det hinner man på en halvtimme. Men det där kan ju variera en smula.