lokomotiv_UBBT
Hero
Re: Nyfiken, ful
*humph*
och det var knappast en kampanj!
Med risk för att du börjar låta som **ul*
*humph*
och det var knappast en kampanj!
Med risk för att du börjar låta som **ul*
OK, det var tre speltillfällen, sedan dog den ut på grund av att jag åkte till Jordanien. Min poäng kvarstår.och det var knappast en kampanj!
Kanske, men de gånger vi försökt med flera karaktärer har det inte funkat något vidare. Det kan ju vara specifikt för oss, så låt inte det avskräcka dig.Jag har lekt med tanken på upplägg där man först rollspelar en grupp officerare vars handlingar avgör enheternas uppställning och förutsättningar, för att sedan spela en grupp soldater under själva striden. På så vis drabbas man indirekt av sina egna handlingar och kan påverka striden. Värt att pröva i praktiken?
Självklart, det är ju det som gör det spännande.Men som spelledare får man väl vara beredd på att spelarna ofta och gärna besöker platser och utför handlingar som man inte tycker att de bör göra?
Jag tycker man tappar inlevelse, man kan inte komma från en känsla av att man har en "reserv".Eftersom man spelar karaktärerna vid olika tidpunkter och ganska mycket oberoende av varandra så tror jag nog att det hade funkat för de flesta.
Inte med flera karaktärer. I B5/BSG/Gap-kampanjen så berodde det på ett missförstånd om vad Military Rank innebar. Visst, man kan bossa runt med folk av lägre rank, men man förväntas få genom hierarkin, speciellt om de sitter på en annan gren av hierarkin. Säkerhetschefen kanske kan skicka omkring sjukvårdsfolket på ärenden, men bossen för sjukvården lär inte gilla det.Har du dåliga erfarenheter av lokomotiv och grabbarna?
Visst, men känslan finns ändå där. Det blir inte lika "unikt" med flera karaktärer. Men gå ett huvud, det kan funka bättre för dig.Men de två karaktärsuppsättningarna kommer ju att fylla helt olika funktioner. Det kommer ju inte att vara så att man kan ersätta sin basse med en fyrstjärning general bara för att han råkar avlida.
Nej, men han kanske missförstår och anfaller fel kulle...Utom kontroll? Om kungen rider fram till dess löjtnant och säger åt honom att ta den där kullen därborta, kommer löjtnanten då slå dövörat till med ursäkten att han redan satts in i strid?
Exakt. Det är som ett schackparti. Segern byggs inte på hur man gör matt, den ligger i hur man ställer upp sina pjäser i början. När spelet väl är igång är man ofta ganska styrd och möjligheterna att påverka är mindre, men att bygga upp en bra startposition låter partiet spela sig till din favör.Men du stärker faktiskt min poäng här, under ett fältslag har en befälhavre nästan ingen möjlighet att påverka slaget annat än där han befinner sig.
Det är därför jag säger att slaget glider dem ur händerna, de har små möjligheter att ha en överblick av slaget om de samtidigt vill kunna påverka det.
Glöm inte alla militära misstag som begåtts bara för att det funnits ett pucko någonstans i kommunikationskedjan...Är att man för stora trupper lägger in en fördröjning mellan ordergivning och att den når fram till de som skall utföra den. Om man inte har en plan och en förutbestämd signal naturligtvis.
Ju komplexare order, desto större risk att den missförstås. Ju läbbigare order (tag den där hårt befästa kullen) desto större risk att den inte lyds eller i.a.f. fördröjs...
Vem har sagt att du vet? Inte alla matcher är uppgjorda, inte alla slag är vunna/förlorade på förhand.Jag skulle säga nej. Är matchen uppgjord i förväg förlorar den 99% av all spänning. Man behöver inte ens veta vilket resultat som producenten bestämt sig för; bara det faktum att man vet att det bara är bluff och båg gör att det tappar den spänning en riktig konflikt skulle ha.
Du drar det till en extrempunkt som är löjlig. En general är glad om han ser tillräckligt mycket av vad som händer för att bedöma situationen. Någon som är mitt på slagfältet har fult upp med att hålla rätt på vilka som slår på honom. Det är mycket få personer i en arme som vet vad man kommer att möta och vilka chanser man har. Kanske kan man göra någon skillnad, men ofta så är det bara ett bekräftande av faktum.Railroading är fortfarande railroading trots att man inte får veta hur spåret kommer svänga i förväg.
Jag framförde det bara som ett alternativ av flera.Japp. men det är bara _ett_ sätt att använda ett krig. Det är ju synd att begränsa sig i onödan.
Därför att man flyttar ut spelarnas blickpunkt för långt. Du får en effekt liknande den man har när man flyger. När man står på startbanan så känna marken verklig. När man har startat och är 10-20m över marken så känns den verklig. Men redan vid hundra meter eller så så känns marken inte verklig längre, det är som att titta på ett modellandskap. Samma sak händer i rollspel. Flytta ut spelarna för långt och illusionen bryts."Visst. Det är nästan aldrig lämpligt att låta rollpersonerna vara dessa ledare."
Ehm, va?
Har du något argument för det? Varför skulle det vara olämpligt? (Förutom cirkeln att det är olämpligt då du saknar regler för det )
Det beror på hur högt upp de är. Ska de leda mer än några tiotal man (vilket antagligen krävs om de ska kunna påverka utgången) så är de längre upp i hierarkin och längre bort från folket och striderna.Trams, för att leda en trupp måste man kunna kommunicera med den och då måste man vara närvarande... i.a.f. utan komradios och sateliter.