som jag gör med elever: lägga ribban efter spelaren.
Tillägg/utvikning: En av de saker som fascinerade mig mest med en viss numera permabannad användare på wrnu var att han ofta pratade om att han liksom lärde sina spelare saker genom rollspelandet. Kriminologi, bevishantering, och så vidare. Under en ganska lång period då han var bannad gick jag ju och funderade mycket på det där; jag gillar ju väldigt mycket tanken att lära sig saker överlag.
Och det gör man väl generellt? Saker man gör mycket brukar man bli bättre på. Kör man mycket strid i sina kampanjer blir väl spelarna bättre på att hantera stridssystemet? Oavsett storleken på förbättringen så lär de ju inte bli
sämre än de är första gången de möter strid i rollspel, liksom.
Så jag gillar nog fortfarande tanken i att inte bara erbjuda motstånd mot spelarna för att skapa dramaturgi eller för att de ska känna att de uppnår saker när de lyckas, utan också för att ett lagom satt motstånd också skapar
inlärning. För mig är det absolut något önskvärt kring spelbordet. Som spelare vill jag bli bättre på de saker jag gör – lösa problem såklart, men också till exempel att vara social, eller våga ta plats i nya okända situationer. Rollspel är en hyfsat ofarlig miljö att testa grejer, och öva dem. Jag har absolut haft nytta IRL av saker jag lärt mig eller övat i rollspel.
Så det här med "hur lär man folk saker genom rollspel utan att det känns som tråkig skola" är något jag funderar på ibland. Och jag tänker att mycket av det skulle kunna appliceras på många av de olika typerna av utmaning som nämnts i tråden. Om man nu till exempel kräver skådespeleri, så kanske man inte förväntar sig proffs-skådespelande direkt, utan kanske mer… Lite sådär lagom på gränsen för vad spelaren är helt bekväm med? Och inte hela tiden under spelmötet? Uppmuntran till varje spelare utifrån dess nivå, liksom. Men fortfarande inte så att man helt bara kan luta sig tillbaka och slå tärning, eller för den delen behöva
hindras av ens tärning. (Vad gör det för den socialt osäkre spelare som för en gångs skull gjort ett seriöst försök att spela ut ett övertalningsförsök, när hela hens insats går om intet tack vare ett misslyckat tärningsslag?)
Sorry, lite svamligt blir det. Jag skyller på yrkesskada som lärare.
(Och ja, sen visade det ju sig att den nämnde permabannade användaren i själva verket med "mina spelare lär sig kriminologi genom att spela i min kampanj" menade "jag håller långa föreläsningar för dem och bestraffar dem in-game om de inte minns det jag sagt". Men vederbörandes opedagogiska upplägg hindrar ju inte mig från att inspireras av idén…)