Nekromanti Färdighet Sikta

DODswe4

Hero
Jag har funderat lite över en sak. För att kunna använda en pilbåge så måste man kunna sikta (detta gäller alla avståndsvapen och man siktar inte lika dant). därför borde man ha en primär färdighet som gär en +modification till avståndsvapen (istället för vad det nu är dom baseras på).
Nån som har en bättre lösning på sikta/skjutvapen problemet?

Saker som sikta regeln gör är att man kan bli bra utan ett ens ha rört vid ett vapen bara genom att kunna sikta ruskigt bra.

Ett annat sätt är att säga att man måste lära sig färdigheten sikta till ett visst FV för att kunna använda olika avståndsvapen. Ett andra sätt är att säga att man lär sig sikta eller så har man itne lärt sig det. Exempelviss kostar sikta 20ep att lära sig sen kan man sikta ocj först då kan man lära sig avstånds vapen. Vanliga vapen får då minus om man inte kan sikta

Organ

Out of time, out of mind
>Nån som har en bättre lösning på sikta/skjutvapen problemet?

Jag tycker inte det är ett problem till att börja med. Att börja peta i det tycker jag mest luktar "hitta på nya regler för att det går, inte för att det behövs".

>Saker som sikta regeln gör är att man kan bli bra utan ett ens ha rört vid ett vapen bara genom att kunna sikta ruskigt bra.

"Att kunna sikta ruskigt bra" är i mina ögon att ha hög FV i den aktuella färdigheten. Om du däremot är ute efter att någon skall ha en naturlig fallenhet för avståndsvapen, dvs vara nån slags naturbegåvning, tycker jag att det finns enklare och bättre sätt att simulera det rent regelmässigt.

Vad är det egentligen som är fel med det sättet på vilket det fungerar i regelboken? Vad är det du saknar?

/Anders

DODswe4

Hero
Vad jag egentligen saknar är ifall någon ska kasta nånting till nån annan. det tas för givet att alla kan sikta bra. bara för att man är djävulskt stark så kan man inte slänga en värdeful krona 400m och träffa kompisen som ska fånga. Det är principielt omöjligt. Några personer kan förstås till slut lära sig deta

Storuggla

Champion
" Vad jag egentligen saknar är ifall någon ska kasta nånting till nån annan."

Finns inte färdigheten Kasta?

Storuggla, minns den från något spel

DODswe4

Hero
Nope den finns faktiskt inte, kast kniv finns men det tycker jag nog tine man kan använda som färdigheten kasta. Det är yngefär det som jag syftar på.

Tilläg man kan kasta X antal ruter (en ruta 1,5m, X=styrka gånger något)

Organ

Out of time, out of mind
Kast med värdefull krona

>Vad jag egentligen saknar är ifall någon ska kasta nånting till nån annan. det tas för givet att alla kan sikta bra. bara för att man är djävulskt stark så kan man inte slänga en värdeful krona 400m och träffa kompisen som ska fånga.

Du har helt rätt i att kasta kronor, vare sig det är sådana man har på huvudet eller mynt, inte direkt täcks in av någon färdighet. Men vad är det för fel på ett gammalt hederligt grundegenskapsslag? Personligen skulle jag löst nämda situation med just ett sådant, av modellen SMI.

/Anders

DODswe4

Hero
Re: Kast med värdefull krona

Så om man är smidig kan man sikta på en punkt långt bort och kasta saker ditt, nej jag tror inte det är någon vidare bra ide. isånt fall intelegens för att man kan räkna ut var saken man kastar ska hamna

Organ

Out of time, out of mind
Färdigheten Kast (på väg att bli OT)

>Nope den finns faktiskt inte

Det tycker jag förövrigt är bra. "Kast" dök för första gången upp i Chaosiums "Basic Role Play"-system och finns, såvitt jag vet, kvar i alla spel som använder sig av det. Jag har däremot aldrig varit kompis med den företeelsen. Jag menar; en färdighet för yxkast, en färdighet för knivkast, en färdighet för spjutkast och en färdighet för att kasta allting annat. Hur jäkla ologiskt är inte det?

/Anders

DODswe4

Hero
Re: Färdigheten Kast (på väg att bli OT)

Det är ganska logiskt, jag kan utan rpoblem kasta boll hygglgit bra i hinkar eller pil på en piltavla men jag kastar spjut som en åsna och skjuter pilbåge dåligt, yxaan sitter inte ens fast i träff tavlan. Det är olika färdigheter helt enkelt

Organ

Out of time, out of mind

>Så om man är smidig kan man sikta på en punkt långt bort och kasta saker ditt, nej jag tror inte det är någon vidare bra ide. isånt fall intelegens för att man kan räkna ut var saken man kastar ska hamna

Problemet gäller inte var man vill att det man kastar ska hamna, utan att det faktiskt hamnar där. Om vi tar exemplet med kronan vill man att den skall hamna inom räckhåll för mottagaren. Det fattar alla kastare, oavsätt vilket INT-värde de har. Förmågan att få den dit däremot är direkt kopplad till ens förmåga att rent motoriskt kontrollera sin arm under kastet. Och det har, såsom jag ser det, endast med SMI att göra.

/Anders

DODswe4

Hero

nope, jag kastar bra, men jag är smidig som ett kylskåp. Du ska vet hur du får saken att haman där. Och det för det första så rä det inte smidigheten (rörligheten) som spelar roll där. Utan kropps kontroll och jag vet om den grundfärmågan finns överhuvud taget.

Organ

Out of time, out of mind

>Det är ganska logiskt, jag kan utan rpoblem kasta boll hygglgit bra i hinkar eller pil på en piltavla men jag kastar spjut som en åsna och skjuter pilbåge dåligt, yxaan sitter inte ens fast i träff tavlan. Det är olika färdigheter helt enkelt

Precis vad jag menar. Vad säger det faktum att du är olika bra på att träffa med olika sorters projektiler om att det borde finnas en färdighet som heter sikta? Mitt resonemang utgår från att du inte har tränat särskilt med någon av de nämda projektilerna (rätta mig om jag har fel). Mig säger det att du helt enkelt har olika bra förutsättningar att träffa med dartpilar respektive spjut. Om det fanns en färdighet som hette sikta skulle du helt logiskt vara lika bra med dem alla, vilket du enligt egen utsago inte är.

/Anders

DODswe4

Hero

Aha jag miss förstod dig föra inlägget. förlåt för det

Ingenting. Det rä där förslaget att man ska ha en färdighet som man lär sig sen kan man lära sig dom andra färdigheterna som kräver denna. Exempelviss sikta för att kunna lära sig pilbåge, armborst, kast kniv etc etc.Nej du har helt rätt

Organ

Out of time, out of mind
Kroppskontroll

>Utan kropps kontroll och jag vet om den grundfärmågan finns överhuvud taget.

Är inte kroppskontroll bara ett annat ord för SMI?

/Anders

DODswe4

Hero
Re: Kroppskontroll

nej eller jag har inte kört med det på det sättet.
Smi liggamed vigghet. jag vet faktiskt itne om det står att man ska köra med smi som kropps kontroll. Kroppskontroll är tien ett annat ord för smidighet. Det är två saker som gör olika saker. man kan vara smidig men itne ha full kontroll alla gånger.

Henrik funderar

Organ

Out of time, out of mind

>Det rä där förslaget att man ska ha en färdighet som man lär sig sen kan man lära sig dom andra färdigheterna som kräver denna. Exempelviss sikta för att kunna lära sig pilbåge, armborst, kast kniv etc etc.

Det skulle absolut fungera såsom du beskriver det. Det jag ifrågasätter är idén i sig utan snarare behovet av att införa det hela. Om man skall fullfölja denna nya tankegång till dess spets så finns det ingen anledning att stanna vid bara en ny färdighet. Jag kan utan problem nämna en handfull nya; Närstrid (måste has för att få ta närstridsfärdigheter, Lingvistik (för att få lära sig flera språk), Rörlighet (för att få lära sig sådant som smyga, klättra, hoppa) osv osv. Innan man ens hunnit säga flaska har man mer eller mindre hittat på ett nytt färdighetsystem.

/Anders

DODswe4

Hero

Med tanke på att Närstridd, nämna vapen samt slagsmål, det är mer specificerat än så. lingvistik vet jag itne ens vad det är men jag kan svenska å engelska å pytelite tyska. Rörlighet är smidighet när den när 0 är man förlamad och kan itne göra något. ett nytt färdighetssystem tror ajg tine man orkar tänka ut.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Kroppskontroll

Jag håller inte med dig på den punkten. Sant är att ordet "kroppskontroll" aldrig nämns någonstans, men det finns ingen annat grundvärde som det skulle kunna passa in på. Jag citerar ur regelbokens beskrivning av SMI:

"Grundegenskapen avgör hur snabb och rörlig en person är. Ett lågt värde i SMI innebär att personen är stel och ovig, ett högt värde att personen har lätt för att röra sig vigt och spänstigt."

Jag tolkar SMI som en definition på, inte bara hur snabbt personen reagerar, utan även på med vilken precision personen gör saker.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

>Med tanke på att Närstridd, nämna vapen samt slagsmål, det är mer specificerat än så.

Om man skall ha en basfärdighet som styr ens grundförmåga att träffa saker på avstånd samt reglerar hur och om man får lära sig de olika missilvapenfärdigheterna, finns väl det inget som säger att man inte kan ha en motsvarande för närstrid. Nu är mina erfarenheter av strid i alla former minimal men jag tror att närstrid är BETYDLIGT mer komplicerat och innehåller VÄLDIGT många fler faktorer är avståndsstrid.

>lingvistik vet jag itne ens vad det är

Linvistik betyder "Läran om språk".

/Anders