Nekromanti Färdigheter i Eon IV?

Hur blir graden slump kontra köp i Eon IV egentligen? Blir det också nåt man kan välja hur mycket man vill ha, eller blir det slump för hela slanten?

Större andel köp än i gamla Eon i form av att Resurser ersätter ABCDX-valen.

Fast en del slump kommer vara kvar, mycket för att jag och andra Eonskapare helt enkelt haft så roligt när man slumpat fram en del av rollpersonens egenskaper och historia.

Angående om man ska få välja mängden slump i grundutgåvan så är det inte fastlagt ännu. Ju fler frivilliga regler desto tjockare bok och dessutom kan det bli besvärligt för nybörjare att göra avvägningar vilka frivilliga regler som en ska köra med.
 
avatarex said:
Fast en del slump kommer vara kvar, mycket för att jag och andra Eonskapare helt enkelt haft så roligt när man slumpat fram en del av rollpersonens egenskaper och historia.

Angående om man ska få välja mängden slump i grundutgåvan så är det inte fastlagt ännu. Ju fler frivilliga regler desto tjockare bok och dessutom kan det bli besvärligt för nybörjare att göra avvägningar vilka frivilliga regler som en ska köra med.

Låter som att ni tänker bra, tycker jag. Kommer man på ett bra system för att låta slumpen vara helt frivillig senare så kan man alltid släppa en PDF... =)


// Krank, som gillar detaljerat pillande men inte är helt förtjust i slump
 
Det skadar ju aldrig att skriva in någonstans lite enkelt att om Spelledaren godkänner så kan spelaren få välja rakt av tabellerna, speciellt om spelaren har tänkt ut en karaktärsidé före själva karaktärsskapandet.



/Poseur, det finns ju dock en sådan i nuvarande Eon men det verkar alla förbise.
 
avatarex said:
Grundidén ska vara att det ska kunna gå snabbt. Vill man sitta och pilla med specialiseringar och redogöra för sina kusiners förehavanden så får man väl göra, men det ska gå att börja spela Eon på en halvtimme eller så för den som vill komma igång snabbt.
Så det kommer finnas tabeller och regelstöd för fördjupade karaktärer? (Dvs. med familj, fördelar/nackdelar, m.m.)
Min erfarenhet vid karaktärsskapande är att man skapar sin karaktär efter reglerna, sedan kanske spelledaren säger "hitta gärna på en bakgrund och familj", men om det inte är regelstött kommer inte så mycket att hända på den fronten. Någon kanske plitar ner att de har en syster eller liknande.

Fördelen med Eon III var att eftersom alla visste att det kommer ta en stund att göra karaktär, så gjorde det inget att man satt och pillade med släktträd, vilken veckodag man föddes, lite händelser, fördelar, nackdelar, familjeyrke och sådär (delvis för att mycket gav lite poäng och bra saker till karaktären). Ett enkelt sätt kan ju vara att dela upp det hela i två kapitel med titlarna "Grundläggande karaktärsskapande" och "Fördjupat karaktärsskapande". Då blir det lätt att välja om man vill börja spela eller om man vill gå vidare från det grundläggande (som tar en halvtimme) till de fördjupade reglerna.


En kort tanke till, bara spånar lite här:
Operation: Fallen Reich har dessutom en karaktärsskaparapproach som det kanske går att låna lite idéer ifrån? Fördelar, nackdelar och händelser kanske kan komma ut i kortform vilket bör snabba upp karaktärsskapandet istället för att man ska slå upp saker i en massa tabeller.
 
Annars, för att kunna skapa sin karaktär som man vill ha den kan ju fördelar vara uppdelade i en poängkostnad.
De olika raserna får x poäng att köpa fördelar för, med "sover lätt" och likn som 1 poäng, "stark" "silvertunga" och liknande i två poäng, och "extraordinärt attribut x" "stridens son" och liknande i tre poängskolumnen.
Nackdelarna delas upp likadant, men ger 1,2 eller tre poäng extra istället.
Sen kan dessa tabeller vara numrerade så att man kan slå på dem om man känner för att slumpa fram sin karaktär.
Vet inte hur luddigt det där blev, kan försöka förklara bättre om det var helt obegripligt.
 
Poseur said:
Finns det någon anledning att det ska ta halva dagen att göra roller till en spelgrupp?
Eftersom du ställer upp frågan på det sättet: genom att spendera tid på sin karaktär kommer spelaren att skapa ett starkare band till sin rollperson ifrån början än om det bara är fyra värden på ett papper. Det gör att olika typer av förluster för rollpersonen kommer att kännas hårdare för spelaren.

/Han som annars tycker fyra värden på ett papper är roligare än spendera en halv dag på rollpersonen, men så är han nu för tiden också mer för att skapa historier än att leva sig in i sin karaktär
 
Eftersom du ställer upp frågan på det sättet: genom att spendera tid på sin karaktär kommer spelaren att skapa ett starkare band till sin rollperson ifrån början än om det bara är fyra värden på ett papper. Det gör att olika typer av förluster för rollpersonen kommer att kännas hårdare för spelaren.

/Han som annars tycker fyra värden på ett papper är roligare än spendera en halv dag på rollpersonen, men så är han nu för tiden också mer för att skapa historier än att leva sig in i sin karaktär

Framför allt tycker jag att den halva dagen i så fall ska spenderas på att faktiskt skapa en person som blir kul att spela och jobba ihop gruppen, inte på att räkna färdighetsinköp (den enskilt mest tidskrävande och troligen bland de minst givande av delarna i det nuvarande systemet) eller försöka optimera vapenköp och mindre roliga specialförmågor (typ D&D-feats).

Då är det mycket roligare att slå fram förmågor och familj, för det påverkar personen mycket (förutsatt att man vill slumpa, såklart).
 
Håller definitivt med om att färdighetspluppandet får gå snabbare, allt innan är kul, sen när enheterna ska sättas ut blir det dryyyyyyyygt.
 
Regmolar svarade väldigt bra på ditt inlägg och var mer eller mindre så jag menade också.
 
Det tycker jag. Det är ju skitkul att göra nya rollpersoner och det blir desto roligare desto mer djup man kan få.
 
Att ha två system tycker jag en bra idé. Så kan dom som bara villa boffra eller aldrig spelat rollspel förut sätta igång efter en kvart. Och vi andra få oss spendera tid med att skapa rollpersonerna.

Jag hoppas bakgrundstabellerna är kvar då dom är bland det bästa med skapandet av rollpersoner i Eon. Jag skulle även gärna se tabeller för utseende i stil med dom som fanns i Viking (typ rollpersonen har ärrig hy, glest mellan tänderna mycket fräknar osv).
 
Back
Top