avatarex said:
Grundidén ska vara att det ska kunna gå snabbt. Vill man sitta och pilla med specialiseringar och redogöra för sina kusiners förehavanden så får man väl göra, men det ska gå att börja spela Eon på en halvtimme eller så för den som vill komma igång snabbt.
Så det kommer finnas tabeller och regelstöd för fördjupade karaktärer? (Dvs. med familj, fördelar/nackdelar, m.m.)
Min erfarenhet vid karaktärsskapande är att man skapar sin karaktär efter reglerna, sedan kanske spelledaren säger "hitta gärna på en bakgrund och familj", men om det inte är regelstött kommer inte så mycket att hända på den fronten. Någon kanske plitar ner att de har en syster eller liknande.
Fördelen med Eon III var att eftersom alla visste att det kommer ta en stund att göra karaktär, så gjorde det inget att man satt och pillade med släktträd, vilken veckodag man föddes, lite händelser, fördelar, nackdelar, familjeyrke och sådär (delvis för att mycket gav lite poäng och bra saker till karaktären). Ett enkelt sätt kan ju vara att dela upp det hela i två kapitel med titlarna "Grundläggande karaktärsskapande" och "Fördjupat karaktärsskapande". Då blir det lätt att välja om man vill börja spela eller om man vill gå vidare från det grundläggande (som tar en halvtimme) till de fördjupade reglerna.
En kort tanke till, bara spånar lite här:
Operation: Fallen Reich har dessutom en karaktärsskaparapproach som det kanske går att låna lite idéer ifrån? Fördelar, nackdelar och händelser kanske kan komma ut i kortform vilket bör snabba upp karaktärsskapandet istället för att man ska slå upp saker i en massa tabeller.