Jag skulle ställa mig följande frågor:
Vad är det meningen att dina spelare skall göra i spelet? Vilka konflikter finns det? Är det ett rollspel som liknar Kult, vilket jag har förstått på det du skrivit tidigare att det är, så skulle jag fundera i banorna "vilken sorts problem skall rollpersonerna lösa?"
Handlar det om att min rollperson skall skjuta på grejer, ja, då skall min rollperson så klart kunna köpa eller få den färdigheten på något vis. Handlar det om att min rollperson skall kunna undersöka ockulta företeelser så är det kanske vettigare med en färdighet som till exempel "ockultism". Att rollpersonen skall kunna göra det ena utesluter inte att den gör det andra, men det är bra att veta dels vilken sorts äventyr du tänker dig att rollpersonerna skall delta i och hur de svårigheter som de råkar ut för ser ut.
Ett tips som jag fick för länge sedan av en av mina kollegor inom spelbranschen var att "spela spelet i huvudet" alltså visualisera vad det är du vill göra.
Kult, Drakar och Demoner etc bygger på Basic Role-playing som är ett ganska generellt system, det går att använda till mycket och är väldigt brett, men det förlorar i detaljrikedom på det. Det är lite som det skrivits tidigare i tråden om breda och smala färdigheter, fast det gäller ett helt regelsystem. Om det är det du är ute efter så verkar det som att du är inne på rätt spår.
Om jag istället vill göra ett regelsystem som är bra på en specifik grej skulle jag fundera lite runt hur jag vill att spelet skall spelas. Vad är viktigast, och hur kan jag stötta de viktiga punkterna med min regelmekanik?
En grej som driver mig till vansinne som recensent är när jag får ett rollspel som säger att det handlar om en grej men vars regler stöttar något helt annat. Det blir svårt att få det att gå ihop om reglerna till exempel stöttar enbart strid, men världsbeskrivningen och stämningstexter handlar till största delen om politiska intriger. Jag säger absolut inte att det är det du gör med ditt rollspel, men jag tycker att det är något som är värt att tänka på som nybörjarkonstruktör och ett råd jag önskar att jag hade fått själv.