Nekromanti Färdigheter

Krille

Super Moderator
MandaWall;n191002 said:
Jag vill bara skriva mitt rollspel som jag tycker om utan att bli mobbad för att folk tycker jag skriver dåligt :(
Skulle du känna att du blir mobbad, klicka på knappen "anmäl" under inlägget som du tycker mobbar dig, så kikar vi moderatorer på det och ryter till om det behövs.

Vilket för mig till…

Moderering:

cogitare;n190673 said:
Rent språkligt så är jag allergisk mot särskrivningar och det förekommer relativt frekvent.
Cogitare, lägg av! Eftersom du inte har nån som helst jefla aning om vad som är orsaken i det här fallet så tycker jag att du kan hålla sådana åsikter för dig själv och överlåta det till spelets redaktör och korrekturläsare. Du får 48 timmar i skamvrån för ditt rövhatteri.

MandaWall

Veteran
Krille;n191026 said:
Skulle du känna att du blir mobbad, klicka på knappen "anmäl" under inlägget som du tycker mobbar dig, så kikar vi moderatorer på det och ryter till om det behövs.

Vilket för mig till…

Moderering:

Cogitare, lägg av! Eftersom du inte har nån som helst jefla aning om vad som är orsaken i det här fallet så tycker jag att du kan hålla sådana åsikter för dig själv och överlåta det till spelets redaktör och korrekturläsare. Du får 48 timmar i skamvrån för ditt rövhatteri.

Tack. :)
Det är inget roligt att försöka öva på att skriva saker när folk bara är dumma

Vimes

Sillkung
På riktigt!? Bann för att man på ett konstruktivt sätt påpekar språkproblem? Fy fan så dåligt.

Vimes

Sillkung
Det här är inte ett forum för diskussion utan för grupprunkeri

Tsianphiel

Swordsman
Jag skulle ställa mig följande frågor:

Vad är det meningen att dina spelare skall göra i spelet? Vilka konflikter finns det? Är det ett rollspel som liknar Kult, vilket jag har förstått på det du skrivit tidigare att det är, så skulle jag fundera i banorna "vilken sorts problem skall rollpersonerna lösa?"

Handlar det om att min rollperson skall skjuta på grejer, ja, då skall min rollperson så klart kunna köpa eller få den färdigheten på något vis. Handlar det om att min rollperson skall kunna undersöka ockulta företeelser så är det kanske vettigare med en färdighet som till exempel "ockultism". Att rollpersonen skall kunna göra det ena utesluter inte att den gör det andra, men det är bra att veta dels vilken sorts äventyr du tänker dig att rollpersonerna skall delta i och hur de svårigheter som de råkar ut för ser ut.

Ett tips som jag fick för länge sedan av en av mina kollegor inom spelbranschen var att "spela spelet i huvudet" alltså visualisera vad det är du vill göra.

Kult, Drakar och Demoner etc bygger på Basic Role-playing som är ett ganska generellt system, det går att använda till mycket och är väldigt brett, men det förlorar i detaljrikedom på det. Det är lite som det skrivits tidigare i tråden om breda och smala färdigheter, fast det gäller ett helt regelsystem. Om det är det du är ute efter så verkar det som att du är inne på rätt spår.

Om jag istället vill göra ett regelsystem som är bra på en specifik grej skulle jag fundera lite runt hur jag vill att spelet skall spelas. Vad är viktigast, och hur kan jag stötta de viktiga punkterna med min regelmekanik?

En grej som driver mig till vansinne som recensent är när jag får ett rollspel som säger att det handlar om en grej men vars regler stöttar något helt annat. Det blir svårt att få det att gå ihop om reglerna till exempel stöttar enbart strid, men världsbeskrivningen och stämningstexter handlar till största delen om politiska intriger. Jag säger absolut inte att det är det du gör med ditt rollspel, men jag tycker att det är något som är värt att tänka på som nybörjarkonstruktör och ett råd jag önskar att jag hade fått själv.

Cissi

Up to no good.
MODERERING

Vimes, på riktigt. Du bröt just mot flera regler nämligen följande:

"Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift."

"Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till
redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades."

Vidare:

Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.

Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.

Dessutom så bryter du mot "dont't be a dick"-regeln men framförallt så har du den ofina smaken att snabbt göra om en hittills konstuktiv tråd till en diskussion som inte hör hemma här. Om du borde bli permabannad eller inte är inte mitt beslut men du får en vecka av mig för att fundera på ditt beteende.

/Cissi

zonk

muterad
Bra grejer där, Tsianphiel! Gäller som du säger att täcka in det som man vill ska vara centralt i spelet.

En OSR-vinkling på det hela är: ha så få färdigheter som möjligt, för du vill inte att spelarna ska titta på en färdighetslista och tänka "de här sakerna kan jag göra, och bara de här" - ens omedvetet. Helt färdighetslöst känns inte alls som vad du är ute efter, MandaWall, men kanske kan man tänka så, att där man inte vill bygga detaljerade system, se till att ha breda färdigheter som täcker in rejäla områden?

Järns system med utmaningar och grejer för att ge mer djup och story till annat än strid är faktiskt inte alls dumt heller. Kan vara nåt att kika på med. I korthet så får man slå för ett flertal relevanta färdigheter (förhandlas mellan spelare och SL) - ska man spionera på nån kanske Smyga, Förfölja, Gömma sig, och evt Motorfordon kan vara relevanta. Sen beroende på hur många av dessa man lyckas med, får man resultat från Lysande till Medelmåttigt till Misslyckat osv. Kan evt vara nåt att ha i åtanke även när man kikar på färdigheterna.

luddwig

Lawful evil
MandaWall;n190970 said:
Jag har en korrektur läsare...
Helt rätt tänkt. Nästan oavsett vem som skriver eller vilken slags text det rör sig om så är korrekturläsning viktigt. Ett korrekt språk gör en text lättare att läsa, lättare att förstå och ger ett mer proffsigt intryck. Att få synpunkter på något man gjort är dessutom bra för att utvecklas. Sedan tror jag verkligen inte att cogitare menade att vara dum mot dig MandaWall. Han visste antagligen inte att särskrivningar var ett känsligt ämne för dig och kanske uttryckte han sig en smula hårt men i grunden ville han nog bara påpeka något som han tyckte skulle göra ditt spel bättre.

MandaWall;n190970 said:
Jag har en korrektur läsare som kommer fixa detta då jag vet att det är ett problem. Jag blev mobbad för det i skolan.. :(
Om du behöver korrektur så hjälper jag gärna till Manda, jag har hjälp till med det på en del av Kranks Rotsystem grejer. Behöver du hjälp är det bara att skicka över det.

Lupus Maximus

Tekniker
Kan vara värt att komma ihåg att svaret på "vilka konflikter finns det?" och "vad gör man?" kan vara "upplever världen" vilket kan vara konfliktfritt. Vissa spel är väldigt breda för att det handlar om att simulera en setting, inte att ge en viss typ av äventyr. Men det är fortfarande en bra fråga att ställa, för det talar fortfarande om fokuset.