För det första tycker jag visst att man kan tänka "jag ska spela en stark, stryktålig och korkad barbar!"
Jag gjorde ett tankefel i mitt inlägg. Jag fick det att låta som att det var
tillgångarna som var viktiga, och inte
begränsningarna, och det är - precis som du säger - inte alls rätt. Precis som du säger så är en stereotyp barbars
brist på intelligens ett lika starkt särdrag som dennes
tillgång på styrka.
Det jag skrev är bara tillämpbart på sådant som en varelse måste lära sig.
Alla har någon form av muskelstyrka, det får man av födseln, men att kunna fiska, spela badminton, skjuta armborst, använda ett nätverk i undre världen, eller tillämpa ens kunskaper i juridik, det kan man helt enkelt inte på naturlig väg, oavsett anlag.
Så ett bättre exempel hade varit "när jag gör en professor-rollperson så passar det bra att ange vilka ämnen han
behärskar, medan det är direkt ointuitivt att ange vilka ämnen han
inte lärt sig."
Barbaren var ett dåligt exempel, eftersom han dels är bra på något som alla per default är medelbra på (=styrka) och samtidigt dålig på något som alla per default är lika medelbra på (=intelligens, karisma, vad du nu vill kalla det)
Det finns de som menar att även denna uppdelning är godtycklig, (jag är säker på att du som läser detta vill protestera i stil med "men allmänbildning, intelligens, osv - det är ju
också något man lär sig - det är inte något man får naturligt!". Det är sant på sätt och vis; en människa uppfödd i en glasbur skulle inte ha någon bildning eller social kompetens whatsoever. Men det är så mofo att prata om sådana konstruktioner. Vi tar för givet att det råder vissa sociala naturlagar precis som det råder biologiska sådana; alla "vanliga" människor i de flesta världar vi kan föreställa oss har helt enkelt någon sorts medeldefaultnivå i bildnings- och sociala sammanhang.
Vi tar aldrig för givet att gemene man skulle ha något nätverk i undre världen öht, vi säger aldrig "fy fan vilket undermåligt nätverk i undre världen Göte har!" för vi tar för givet att alla har noll och ingenting i detta kunskapsområde. Men vi tar däremot för givet att alla har någon form av fysik. Några är svagare än medel medan andra är starkare.
Denna uppdelning, hur konstruerad den än kan vara i vissa fall; existerar i vart fall i våra medvetanden. Därför tycker jag absolut att den kan få existera i rollspelen också.