Är det någon som prövat färdighetsslag där effekten alltid mäts i sociala termer? Så istället för lyckat/misslyckat kan vi ha skam/berömmelse eller auktoritet/ingen lyssnar på dig, osv. Det kan ju finnas många olika axlar, och behöver inte bara vara ett (1) motsatspar. Så man skulle alltså kunna konstruera ett rollspel där samtliga färdighetsslag mäts på detta vis, allt från strid till lärdom.
Med andra ord kan man säga att alla lyckade färdighetsslag påverkar din sociala status positivt, misslyckanden påverkar den negativt, och den sociala aspekten är det enda som mäts i regelsystemet. Så "att dö" skulle vara att bli persona non grata, tvingas gå i exil eller bli isolerad. Och "fummel" blir "socialt självmord".
Med andra ord kan man säga att alla lyckade färdighetsslag påverkar din sociala status positivt, misslyckanden påverkar den negativt, och den sociala aspekten är det enda som mäts i regelsystemet. Så "att dö" skulle vara att bli persona non grata, tvingas gå i exil eller bli isolerad. Och "fummel" blir "socialt självmord".