Nekromanti Färdighetsslag med social effekt

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Är det någon som prövat färdighetsslag där effekten alltid mäts i sociala termer? Så istället för lyckat/misslyckat kan vi ha skam/berömmelse eller auktoritet/ingen lyssnar på dig, osv. Det kan ju finnas många olika axlar, och behöver inte bara vara ett (1) motsatspar. Så man skulle alltså kunna konstruera ett rollspel där samtliga färdighetsslag mäts på detta vis, allt från strid till lärdom.

Med andra ord kan man säga att alla lyckade färdighetsslag påverkar din sociala status positivt, misslyckanden påverkar den negativt, och den sociala aspekten är det enda som mäts i regelsystemet. Så "att dö" skulle vara att bli persona non grata, tvingas gå i exil eller bli isolerad. Och "fummel" blir "socialt självmord".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
stenhöna;n279588 said:
Är det någon som prövat färdighetsslag där effekten alltid mäts i sociala termer? Så istället för lyckat/misslyckat kan vi ha skam/berömmelse eller auktoritet/ingen lyssnar på dig, osv. Det kan ju finnas många olika axlar, och behöver inte bara vara ett (1) motsatspar. Så man skulle alltså kunna konstruera ett rollspel där samtliga färdighetsslag mäts på detta vis, allt från strid till lärdom.

Med andra ord kan man säga att alla lyckade färdighetsslag påverkar din sociala status positivt, misslyckanden påverkar den negativt, och den sociala aspekten är det enda som mäts i regelsystemet. Så "att dö" skulle vara att bli persona non grata, tvingas gå i exil eller bli isolerad. Och "fummel" blir "socialt självmord".
Jag kan inte komma på något spel där alla färdighetsslag kan ge sociala konsekvenser, men det finns en hel drös med spel där sociala interaktioner (som involverar färdighetsslag) ges regelmässiga konsekvenser.

Både Noir och Svavelvinter har varianter på detta.

Mitt spel Marquise (som jag nog aldrig kommer att skriva) där man spelar (dekadenta) ädlingar i ett Paris strax innan revolutionen hade kunnat ha ett sånt system. En axel som går från Kungens gunstling till Exil, och där allt du gör vägs, bedöms och påverkar varje steg du tar.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
> men det finns en hel drös med spel där sociala interaktioner (som involverar färdighetsslag) ges regelmässiga konsekvenser.

Nåt exempel till hands?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
Som sagt Noir och Svavelvinter.

I Noir har dina relationer en skala från bra till dålig som kan förändras och Svavelvinter finns det olika typer av social "skada".

Alla spel med konfliktresolution har åtminstone någon grundläggande mekanik för den här typen av konsekvenser.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
stenhöna;n279627 said:
> men det finns en hel drös med spel där sociala interaktioner (som involverar färdighetsslag) ges regelmässiga konsekvenser.

Nåt exempel till hands?

Tredje utgåvan av Exalted har ett socialt system där lyckade och misslyckade sociala färdighetsslag ges regelmässiga effekter i form av manipulation av "intimacies" (korta beskrivningar av vad en rollperson eller NPC tror på eller motiveras av).
 
Top