Jag har lite då och då jobbat med min generella rollspelsmotor Yatzee (arbetsnamn). Jag har inte spelat rollspel på många år, men har alltid varit intresserad av att skapa spel. Jag skulle vilja ha lite kommentarer på den del av rollspelsmotorn som jag kallar färdighetsslag.
Bakgrunden till namnet Yatzee är att jag har haft som ambition att man ska använda 6-sidiga tärningar överallt.
En rollperson kan vara olika bra på en sak. Färdighetsvärde 0 betyder att personen inte kan utföra denna färdighet, färdighetsvärdet går från 1 till oändligheten (teoretiskt).
En handling kan ha en svårighetsgrad från 1 till i det närmaste oändligheten.
När en handling ska utföras så bör man som brukligt i de flesta rollspel slå ett färdighetsslag. Man slår en 3T6 och en T6. Jag anser att omslag sänker tempot och tar bort stämningen, så därför slår man dessa 4 tärningar samtidigt.
Chans att lyckas (C): 10 + färdighetsvärde - svårighetsgrad
En handling lyckas om 3T6 <= C
Om C <= 2 eller C >= 18 så misslyckas respektive lyckas handlingen automatiskt.
T6 används för att avgöra hur väl handlingen lyckades. Beroende på vilken handling det är, så motsvarar siffran olika saker. (har en del info om hur detta ska fungera också, men lämnar detta utanför detta inlägg som handlar om färdighetsslag)
Sedan finns förstås perfekta slag och katastrofala slag. (alla rollspel jag spelat har haft det)
Ett slag är perfekt om:
1. 3T6 <= 4
2. 3T6 <= C
3. T6 <= C / 3
Ett slag är katastrofalt om:
1. 3T6 >= 17
2. 3T6 > C
3. T6 > C / 3
Anledningen till att jag valt 3T6 för färdighetsslaget är att det är ganska lagom att slå 4 (som det blir) tärningar samtdigt. Sedan har 3T6 en helt ok fördelningskurva, med hur många % chans man har att klara av en viss svårighetsgrad jämfört med ens färdighetsvärde.
Man skulle ju kunna använda en rak kurva, som exempelvis T20, och använda C = 10 + färdighetsvärde - svårighetsgrad, men jag föredrar fördelningskurvan från 3T6.
Bakgrunden till namnet Yatzee är att jag har haft som ambition att man ska använda 6-sidiga tärningar överallt.
En rollperson kan vara olika bra på en sak. Färdighetsvärde 0 betyder att personen inte kan utföra denna färdighet, färdighetsvärdet går från 1 till oändligheten (teoretiskt).
En handling kan ha en svårighetsgrad från 1 till i det närmaste oändligheten.
När en handling ska utföras så bör man som brukligt i de flesta rollspel slå ett färdighetsslag. Man slår en 3T6 och en T6. Jag anser att omslag sänker tempot och tar bort stämningen, så därför slår man dessa 4 tärningar samtidigt.
Chans att lyckas (C): 10 + färdighetsvärde - svårighetsgrad
En handling lyckas om 3T6 <= C
Om C <= 2 eller C >= 18 så misslyckas respektive lyckas handlingen automatiskt.
T6 används för att avgöra hur väl handlingen lyckades. Beroende på vilken handling det är, så motsvarar siffran olika saker. (har en del info om hur detta ska fungera också, men lämnar detta utanför detta inlägg som handlar om färdighetsslag)
Sedan finns förstås perfekta slag och katastrofala slag. (alla rollspel jag spelat har haft det)
Ett slag är perfekt om:
1. 3T6 <= 4
2. 3T6 <= C
3. T6 <= C / 3
Ett slag är katastrofalt om:
1. 3T6 >= 17
2. 3T6 > C
3. T6 > C / 3
Anledningen till att jag valt 3T6 för färdighetsslaget är att det är ganska lagom att slå 4 (som det blir) tärningar samtdigt. Sedan har 3T6 en helt ok fördelningskurva, med hur många % chans man har att klara av en viss svårighetsgrad jämfört med ens färdighetsvärde.
Man skulle ju kunna använda en rak kurva, som exempelvis T20, och använda C = 10 + färdighetsvärde - svårighetsgrad, men jag föredrar fördelningskurvan från 3T6.