Rickard
Urverk speldesign
Jag kan relatera till "fantasyspel, fast i rymden", för fantasy är en sådan genre där jag "har spelat allt" och ingenting egentligen överraskar mig längre. Den här magin som uppstod när jag var tonåring har varit försvunnen sedan långt tillbaka.Det kan vara kul och underhållande, men den där förundran och fascinationen slår mig aldrig. Det kan vara för att en stor del av vad jag gillar i Sci-fi är utforskandet av märkliga idéer och det mänskliga psyket (som i Arrival, Dark City) eller surrealistiska upplevelser och overklighetskänslor (som i Annihilation, Paprika). Båda känns svåra att få till i rollspelsformat. Därav blir SF-rollspel ofta "fantasyspel fast i rymden"...
På senare år har jag börjat gå tillbaka till culture gaming, mycket för att jag har börjat försöka njuta av "slice of life"-spelande mer. Att inte spela utifrån konflikter och skapa hinder för spelarna (eller uppleva dem själv som spelare) utan mer att sätta sig in i en persons tankesätt eller få pussla ihop delar av världen för att skapa en föreståelse kring den och dess effekter på leverne.
En sak som jag tycker fungerar väldigt bra är att bara lämna halva beskrivningar till spelarna. Att trycka in en mängd orelaterade saker som spelarna får själva klura ut hur det hör samman. Det här faller tillbaka på min princip om att beskriva fragmentariskt. Jag kan med fördel slänga in surrealism i det hela (funkar bra i skräckrollspel), men försöker undvika det i den mån jag kan, eftersom fantastik är en sådan sak som i sig skapar en osäkerhet. "London ... fast med zombier" gör att spelaren inte vet vad den kan förvänta sig ... vilket är jättebra men också ett överanvänt sätt som överskuggar andra principer som går att använda för att skapa osäkerhet. "I den här världen finns inte synålar" är ett annat sätt att skapa osäkerhet, och någonting att utforska som grupp, men som inte stödjer sig på fantastik. Om exempelvis "en kapad kroppsdel tyder på oheder", vad säger det om världen om någon föds med ett missbildat ben? Sådana saker går att utforska i spel och och skapa känslan av upptäckt av det okända. Det behöver inte vara Arrival eller Dark City, utan istället The Man from Earth eller Hope.
Last edited: