Monsterstats , i en strid med 10 monster ska man hålla reda på 10 individuella hitpoints och vilket monster som har använt en speciell förmåga och när den kan användas igen och nått monster kanske tar dubbel skada av eld och då ska man hålla isär och hålla reda på vad som är normal skada och vad som är eldskada och sen kanske monstret regenerar HP varje runda som man ska ha reda på osv osv . Det känns bara blaaaahhhh skitjobbigt helt enkelt.
[...]
Långa tråkiga strider med mängder av book keeping och resource management
Rollpersonernas namn uppifrån och ner, monstrens start-hitpoints vänsterifrån och höger, och så där dom möts ett kryss om dom är inom 5fot (eller vad dom nu har för vapenreach).
Och så ner åt under monstren så räknar jag deras hp. Jag tickar
upp skadan som dom får (och drar då bort om dom reggar vilket väldigt få monster gör), som i exempelbilden där wighten (som började med 45 hp) fick 18 skada i sin första smäll, och sen sex till upp till 24 i sin andra osv. När hon har fått 45 då stryker jag den kolumnen.
(Oroa dig inte för "räknestrecken", dom kommer från ett gammalt husreglat initiativsystem som jag håller på att speltesta en ersättare till. Och dottarna till vänster är också från en husregel, en som jag har kvar men ändock en husregel.)
Att lära sig vad alla olika feats och förmågor gör och när och hur dessa kan användas
Magi. Att sätta sig in i vad flera hundra olika spells gör och hur dom fungerar osv , nej tack
Älskling det är därför du ska köpa Essentials Kit (köp Starter Set också, dom lådorna går utmärkt att kombinera) och sen bara köra med dom sakerna (på spelarsidan) tills du är redo att utöka.
Då kommer du få färre spells, inga feat, ingen mc, enklare karaktärer som du förhoppningsvis kan lära dig osv. Se sen PHB, XGE och MM som "expansioner" som du väntar med tills du vill ha mer. Om dina spelare gnäller och vill ha mer i en fortare takt så får dom ta eget ansvar när det kommer till att hantera hur tungt spelet är. I vår grupp införde vi feats & multi efter 2 år dvs 2016.
Då har du förhoppningsvis också något enklare monster. Ja, jo, att monstren är så krångliga, även dom lite enklare monstren som finns i startlådorna, är en nackdel med femman som jag inte tänker argumentera mot. Fast det gör å andra sidan striderna och taktiken mer varierad och mindre bara dungeon yahtzee.
Det är rullspel (tärningsrullande) och inte rollspel , du behöver inte ha nån social kompetens alls . Möter du en stadsvakt och vill övertala hen att du inte har nått att göra med liket vid dina fötter så är det bara att ha tillräckligt många ranks i perssuasion och slå tillräckligt högt . Du som spelare behöver inte ens klargöra för hur du övertalar stadsvakten .
Jag vet att jag inledde posten med att säga att femman suger, och det gör det, men just den här posten måste jag protestera mot. (Den stämmer iofs på hur det var i trean och ffa fyran med sina skill challenges.)
Det är skills-baserade rollspel som GURPS och BRP (inkl CoC, Drakar, Mutant) som är rullspel i sociala situationer.
Inte femman (eller B/X).
Det finns inget som heter "ranks i persuasion" i femman och det är inget som spelarna har investerat i för sina rollpersoner. Det utgår bara från deras charisma och proficiency bonus så dom blir inte speciellt hårt straffade av att den delen av spelet rycks bort.
Skills-systemet i femman är alltså helt optional (även enligt DMG) och jag föreslår att ni fimpar det. (Använd andra rollformulär isf än dom officiella.)
Jag har ryckt bort
alla sociala färdigheter och karismaslag osv. Dom måste kunna snacka för sin sak. (Eller använda nån typ av explicit magisk charm-spell eller liknande, vilket känns vettigare när det kommer till den situationen du har som exempel.)
Jag har en house rule som är att
om dom ger sig får dom insp. "Naej, stadsvakten, det var såhäratte…
[tar en insp och "förlorar" avsiktligt konversationen] det här liket låg redan här… ovan på mina fötter... och jag tänkte bara testa kniven lite i det… urm…"
Absurda karaktärer , du har half orch barbaren med 24 i str men 6 i int , hen är superstark men kan knappt knyta sina skor och borde sitta på tryggbo och ha ledsagare .
Ja mentala stats suger!
Jag har rulat att "wisdom" betyder uppmärksamhet dvs hur bra är du på att upptäcka smyga osv,
"int" är din "kunskaps-stats" dvs inte hur smart du är utan bara hur bra du är på att plugga in saker såsom spells,
och "cha" är typ din känsla för självet, som mest används till saves för att hindra själen att sugas in i kosmos osv men även typ morale checks.
Jag använder dom gamla namnen pga tradition men… ja jo jag vill
inte ha en stat för "hur dum du är". Alla ska kunna få vara med om att lösa pussel osv. Vill du vara "dum" så ta det som en trait och använd det för att fiska insp. Fast inte i min grupp för jag lite trött på ablism.
Högalvs magikern på 700 år som kan och vet allt med en int och wis på 25 vardera men har en con och str på 4 vardera så hen går runt med rullator och syrgasmask
Con 4 = 3hp första leveln (för en magiker), en extra hp per level.
Str 4 dvs du kan bära en halv ryggsäck.
Ja du blir nog inte långlivad.
Dvärg krigaren med cha 6 så ful och dryg och otrevlig så alla vill lyncha hen så fort hen visar sig ute på stan .
Eller då i min ruling… ett gnagande inre tvivel som kommer få dig att tappa greppet när das hexerei kommer för att blåsa dig genom kaos.
90% av ett köpeäventyr/kampanj centrerar kring strid och allt annat som sker är bara en transportsträcka till nästa strid .
#fyran
Läs LMoP.
Ja, det
är mycket av texten som handlar om strid. För det är dom sakerna som det måste finnas regler&stats för. Monsterstats och stridsregler och tärningar ska vara som pistolerna på bordet. Vi hoppas kunna ta oss igenom samtalet utan att behöva plocka upp dom. Det är inte ett misslyckande när dom inte används. Men
när dom väl används då vill vi att dom ska fungera.
För jag vill inte att det ska vara som i Theatrix eller Everway där det är SLs jobb att välja när du ska leva eller dö. Vi har ett "system" (ett stridssystem med tärningar) för att göra det mer, uh, för att göra att det inte är en enskild deltagares ansvar—DMs—att avgöra vilka som ska leva och vilka som ska dö. Och stridssystemet i D&D har jag gjort
drittmånga husregler till så att försvara det rakt av tänker jag inte ge mig på. Men
att vi har ett stridssystem, det tycker jag är urbra!
Vi spelar inte som i Critical Role där det är färdighetsslag stup i kvarten typ "can I insight check her #liedetector" eller "roll dice to see if I have shoes on" och sån skit. Tärningarna ska fram sällan. Vår "valuta" vid spelbordet är mycket oftare tid—brinntid facklor, effekttid spells—än ability checks.
Hoppas du kommer få mycket kul med femman