Nekromanti Får det inte vara nog nu?

G

Guest

Guest
Re: Hear, hear!

Men nu tycker jag ni är överdrivet negativa. Tråden jag startade har varít extremt populär. Titta bara på antalet läsare och deltagare! Tonen har varit kritisk, men jag tycker ändå balanserad. Tråden är INTE låst, trots att många förutspådde detta, och jag tycker faktiskt vi fick fram ett bra meningsutbyte. Några av er, kors i taket, verkade ju till och med hålla med mig!

Så låt oss fortsätta vårt hårda, men rättvisa, meningsutbyte i sakfrågan.

G

Guest

Guest
Re: Amatöranalys.

Mina intentioner är goda, och jag menar det jag skriver. Jag anser att jag spelar D&D som det är tänkt att spelas.

G

Guest

Guest
Re: Jag vet inte riktigt

En måttstock är ju att titta på vilken kampanjvärld som är populärast. Forgotten Realms. Uppenbarligen är det så den stora majoriteten av rollspelare vill spela fantasy rollspel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Var snäll och...

...Låt bli att blanda in Forgotten Realms, D&D och rollspel i den här tråden. Det är inte det den handlar om.

G

Guest

Guest
Re: Apropå troll … [edited]

Jag tycker det överlag är en otäck utveckling i Sverige där vi mer och mer inskränker det fria ordet. Toleransen för den fria debatten verkar vara oerhört låg i Sverige anno 2005. En stackars pingstpastor som håller en predikan blir dömd till fängelse, folk på fria debattforum på internet (var annars skulle den fria dialogen ha en chans?) efterfrågar (!?) större kontroll från moderatorer, och här på rollspel.nu blir folk förbannade för att man driver en diskussion om hur D&D bör spelas....

Kom igen grabbar.

Jag startade tråden för jag vet att den intresserar alla här. Mina intentioner var goda. Om någon inte klarar av att föra en sansad diskussion kanske man inte ska delta helt enkelt. Om någon känner sig sårad eller kränkt av min tråd ber jag uppriktigt om ursäkt. Men om du bara är förbannad över att jag tycker som jag tycker, låt mig veta det med sakliga argument. Eller logga in på Lunarstorm en stund och lugna ner dig istället.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fel tråd, fel forum …

Jag skulle uppskatta om denna diskussion hålls kvar i ursprungstråden.

Detta är varken rätt tråd eller rätt forum.

Tack.

Krille

Super Moderator
FR-terror

Vi har hört din kärleksförklaring till Forgotten Realms tillräckligt många gånger. Just nu skrämmer du bara bort folk från Forgotten Realms med din stridsvagnsattityd. Lägg ner.

ro83rt

Swordsman

Mina intentioner är goda, och jag menar det jag skriver. Jag anser att jag spelar D&D som det är tänkt att spelas.
Nu är inte den här tråden det bästa stället att en argumentation hur D&D ska spelas. Ett av problemen ligger just i din sista mening. Du anser dig kunna tala om hurvida någon spelar rätt eller fel. Det finns några former av "grundlagar" när det gäller rollspel. Bl.a. att SL alltid har sista ordet. En annan är att om det inte är roligt så är det fel. Om du inte accepterar att någon annan inte köper ditt sätt spela så bryter du mot en av hobbyns grundregler, nämligen att det är upp till varje grupp att själv avgöra vad som är kul. Följdaktligen så finns det en grundmurad uppfattning om att det inte finns något som är "rätt sätt att spela".

Sedan kan du fråga dig själv om du någonsin har erkänt att du haft fel och vågat stå för det?

G

Guest

Guest

Jag håller med dig om dem 2 viktigaste grundreglerna.

Klart jag har fel ibland, det har alla.

Nightowl

Champion
Jo, men...

Dessutom är jag besviken på alla som svarade i tråden. Gick ni verkligen på den lätta? Snacka om att bjuda trollet på exakt vad det är ute efter och suktar så innerligt över.
Jag skulle inte kalla Caligula för troll, för troll är enbart ute efter att starta bråk, mellan Caligula är envis, har en impopulär åsikt och bryr sig inte ens om att försöka slå för Diplomati, ungefär som en viss annan person som du känner bättre än mig. :gremsmirk:

Däremot är det definitivt ganska meningslöst att svara i en tråd som utgör en inbjudan till diskussion om man känner på sig att den man diskuterar med inte kommer att vika sig för fem öre, men när så är fallet kan man inte ha forumsregler om när man ska undvika det, precis som man inte kan ha lagar för när man får gå utan mössa. Folk fryser olika mycket.

Den som blir irriterad över trådar av det slaget kan ju göra som jag, och sluta läsa dem. Om man är a better man than me, kan man ju göra som DU gjorde, och faktiskt posta konstruktiva trådar i samma forum!

Erik

G

Guest

Guest
Re: Jo, men...

Men man kan ju inte ge sig om man har rätt heller!

Feuflux

omjonasson.se
Nämen

Men man kan ju inte ge sig om man har rätt heller!

Vad nu det har med dig att göra. :gremwink:

Problemet med många diskussioner är att de olika sidorna går in för att övertyga meningsmoståndarna om att deras åsikter är de rätta istället för att faktiskt diskutera, försöka förstå meningsmoståndarna och kanske lära sig något.

Min uppfattning om dig är att du:
i) inte är intresserad av en diskussion utan mest vill att folk håller mig dig eftersom du uppenbart har rätt.
ii) inte är intresserad av att förstå meningsmoståndarna för fem öre. Tycker man inte som du så är man dum.
iii) inte vill lära dig något. Du kan ju redan allt.

Din attityd uppmanar inte direkt till att prata med dig. Sen är det synd om dig som lider så hårt av att andra människor du inte känner spelar med halflingspaladiner.

Då kan man ju ignorera dina trådar då, jupp, det är det jag brukar göra. Tyvärr så är det tråkigt med ett forumsklimat där man aktivt måste undvika saker för att inte sänka sitt humör i onödan.

G

Guest

Guest
Re: Nämen

Jag tycker faktiskt det är väldigt intressant att höra andras åsikter och jag lyssnar. Det gör jag verkligen.

Men jag har väldigt svårt för Halfling Paladins. Tanken på en liten nallebjörn som en gudabenådad förkämpe får mig mest att fnissa som en liten flicka....

Nightowl

Champion
Jasså?

Problemet med många diskussioner är att de olika sidorna går in för att övertyga meningsmoståndarna om att deras åsikter är de rätta istället för att faktiskt diskutera, försöka förstå meningsmoståndarna och kanske lära sig något.
Och där krävs det två för en tango, måste jag få be att tillägga. Fast det beror på hur man öppnar. Hade Caligula startat en "Lovebomba FR!"-tråd hade han kanske fått folk att köpa FR-prylar.

Och tillbaka till Caligula: Att "ge sig" betyder inte att man erkänner att motståndarsidan har rätt. Det betyder att man vid ett visst läge inser att motståndarsidan rimligtvis aldrig kommer att byta åsikt.

Det finns tre orsaker, som jag ser det, att presentera sin åsikt:
A, Man vill uttrycka den bara för att uttrycka den, så folk vet var man står.
B, Man vill korrigera rena felaktigheter som en annan person uttalat.
C, Man vill övertyga någon annan om att man har rätt och dom har fel.

A kräver ett inlägg, möjligtvis med förtydlingar. B likaså. Med C kan man få hålla på ett tag, men om motståndarsidan inte bara inte köper mina argument utan blir direkt otidiga ser jag det inte som något som helst tecken på karaktärssvaghet att man lägger av. Tvärtom, man förlorar inga mystiska hederspoäng om man säger "nä, nu lägger jag av", man får dem av mig, eftersom det inte är konstruktivt utan till och med destruktivt att fortsätta.

I tråden vi pratar om verkade varken du eller motståndarna intresserade av annat än A eller möjligtvis B, och efter ett tag blir det närmast långtråkigt: jag VET vad ni tycker redan, så A är ointressant.

Som sagt: den som slutar diskutera har inte gett sig på det sättet att han erkänner att motståndaren har rätt, han har bara slutat diskutera.

Och, upprepar mig: att någon säger emot dig innebär inte att de är onda förtryckare som vill stoppa dig från att ha eller till och med uttrycka din åsikt. Det innebär att dom tycker du har fel. Jag brukar själv utgå från principen att den som inte håller med mig måste vara mindre vetande eller så, men den som kommer och gnäller om att han blir "förtryckt" eftersom folk har mage att säga emot honom får tusen bäbis-poäng av mig. Faktiskt.

Och, poäng tre: blev du irriterad uttrycket bäbis-poäng? Bingo. Om man uttrycker sig raljerande, nedlåtande, etc. om motståndarens åsikt, då får man finna sig i att motståndaren blir mer aggressiv, negativ och annat som slutar på -iv. Sedan kan det vara nödvändigt ibland, kanske, men det är sällan bra - det är ju inte ovanligt att man tvingas göra nödvändiga saker som inte är bra. Så, inom forumets gränser (du skrev på ett avtal när du signade in, grabben) kan man vara tvungen att vara tvär ibland, men när det är onödigt skadar det ens egen sak. Det tycker jag är ganska dumt.

Erik

PS: För att upprepa mig än en gång: Caligula är inget troll, och jag önskar folk kunde sluta att använda sådana tillmälen. Hans åsikt är impopulär och han argumenterar så att den inte lär bli populärare, men han vill inget annat än A, B eller kanske till och med C ovan. Troll, däremot, har ett enda syfte med sina inlägg: att starta bråk, gräl och otrevligheter. Jag är ganska säker på att Caligula inte vill det.

ro83rt

Swordsman
Re: SL och ord [OT]

Den där 80-talsgrejen har vi väl kommit ifrån väl?
Inte jag. Det finns inget värre än att börja dividera under ett spelmöte. Dividera gör man efteråt fast då är SL inte SL längre.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Men jag är ju bara ärlig …

Brr … nu resonerar du precis som såna där dokusåpadeltagare som blandar ihop ärlighet med att vara ett praktarsle: »Det är okej att vara hur otrevlig som helst, bara man är ärlig.«
Okej, du har helt rätt. Faktiskt. Jag tar tillbaka det och hävdar motsatsen, för jag hatar också argumentet "jag vara bara ärlig".

Rent förolämpningsmässigt ser jag faktiskt ingen skillnad. Och, nej, jag anser inte att varken du eller Caligula gjort er skyldiga till annat än svepande generaliseringar och dåligt omdöme.
Okej igen. Jag köper att jag gjort mig skyldig till svepande generaliseringar och även visat upp ett risigt omdöme. Ja, jag har dessutom varit otrevlig på ett icke-konstruktivt sätt (om det nu finns några konservativa sätt att vara otrevlig på utöver invasion).

Om vi gjorde propagerande för sin egen åsikt till ett regelbrott skulle vi lika gärna kunna lägga in ett skript som automatiskt bannar användare så fort de skriver ett inlägg.
Äh, gör dig inte dum. Det är bara dumt. Du vet att det inte var det jag menade.

- Vulf

Vitulv

Att till och med jag ser den?
Sorry för den, det var en fånig formulering som inte lät likadant i huvudet som när jag läste den i skriven text. Jag får försöka skylla på att jag skrev det tidigt på morgonen och be uppriktigt om ursäkt, den typen av formuleringar får till och med mig ( :gremwink: ) att gå i taket.

Personligen har jag svårt att ta en förolämpning om "jävla nötter på allvar"
Jag tog det som en förolämpning, är det tillräckligt för att avgöra huruvida det faktiskt är en eller inte?

"olagligt", ja, lycka till att dra det till rättegång
Men är det inte likväl olagligt? Alla brott hamnar inte i domstol, inte ens en bråkdel, men det betyder inte att det är ok att begå dem.

Fast det här ska vi nog inte dra vidare, jag har inte för avsikt att försöka polisanmäla någon, bara peka på att saker kan vara allvarligare beroende på vilka ögon man tittar med. Framförallt vems ögon man tittar med.

Men för att konstatera det uppenbara - vi för en diskussion om saken bland moderatorerna och redaktörerna. Yyy efterlyser en strängare attityd från moderatorerna och det är inga problem för mig, men då får folk vara beredda på att det kommer banningar och varningar som inte är populära.
Helt okej för mig. Bra att ni diskuterar det.

- Vulf

Vitulv

Toleransen för den fria debatten verkar vara oerhört låg i Sverige anno 2005. En stackars pingstpastor som håller en predikan blir dömd till fängelse
En stackars pingstpastor. Okej att du inte har mycket till övers för homosexuella, det har vi märkt, men försvarar du verkligen hets mot folkgrupp?

Vem står på tur att få söka skydd undan förtryck under dina vingar? Pastor Phelps?

- Vulf

G

Guest

Guest

Vet du vad. Jag tycker du ska läsa mina inlägg ordentligt innan du kritiserar dem eller mig personligen. Jag tycker heller inte om att du tillskriver mig åsikter. Håll dig till saken.

Även om jag inte tycker om vad pastorn säger, så anser jag fortfarande att han har rätt att säga det. Det är en stor skillnad. Den här pastorn citerade Gamla Testamentet under en predikan.

Jag gillar inte Lars Ohly och kommunisterna heller. Jag gillar inte att dem satt i Östtyska ambassaden, drack sprit och umgicks med diktatoriska regimer i Moskva, Bukarest och Warszawa. Det är en skam för vårt land. Men jag tycker fortfarande att dem har rätt till sin ståndpunkt.

Jag tänker inte ens kommentera den där knäppe amerikanske pastorns (God hates fags, God hates Sweden) beteende. Det undergår min värdighet. Men jag anser att han har rätt till att uttrycka sin åsikt.