Nekromanti Fårodlarfantasy med västerninslag

MrG

Swashbuckler
Grunnar och funderar på min nästa helgkampanj, själv lutar jag från börja mot medelklassdrama eller CoC, men så frågade jag spelarna som sa att de gärna körde lite fantasy...

Efter funderat på vad jag skulle vilja köra i så fall kom jag fram med specen:
"Fårodlarfantasy med västerninslag"
Rätt smutsig fantasy om ett vagntåg över vidsträckta vidder och med får i släptåg. Älvfolk som indianer, dvärgar av den gamla hårda skola med teknik och ogillandes sol (fördrivna under mark och inte får ägan mark ovan jord?), troll som är stora, dumma, gladlynta och musikaliska av naturen och så människor med äventyr i sinne och entreprnöranda.

Men skulle gärna ta förslag på system att modda till den miljön...

Johan K

Gammal & dryg
Men skulle gärna ta förslag på system att modda till den miljön...
Om jag får tycka il lite om systen, så varför inte använda gurps, t10-systemet elelr varför inte min personla favvorit BRP..

/ Johan K, som gav sina 10 cent till detta.

Rising

Vila i frid
Jag spelade en sådan kampanj för många år sedan. Gjorde mitt eget system (nja, en egen färdighetslista och en vapenlista) till BRP. Det funkar, går snabbt att göra, och ligger inte i vägen (om man, som jag och min spelargrupp vid tillfället, är skolade på BRP). Kallade det Dungeons n' Desperados.

Jag utgick ifrån Drakar och Demoners grundegenskaper, men lade till PER för Perception; villket blir grunden för ens uppmärksamhetsförmåga såväl som för hur bra man siktar med ens pickadoling o.dyl. Jag tycker inte SMI känns bra som grund för andra projektilvapen än pilbåge och kastvapen.

Å så antar jag att jag lade till UTS för Utseende, men det gör jag å andra sidan alltid i BRP.

Big Marco

Läskig
Du beskrev just perfekt riket Asharien i Mundana, till Eon, med din slogan/sammanfattning. Bara så du vet. ,-)

Jarre

Swordsman
Re: Fårodlarfantasy med västerninslag [OT]

Jag tycker inte SMI känns bra som grund för andra projektilvapen än pilbåge och kastvapen.
Jag tycker tvärtom. I min DoD-SMI ingår motorik, vilket i mina ögon är i det närmaste detsamma som hand-öga-koordination - en av de viktigaste egenskaperna för pistolskyttar AFAIK.

Visst är ens sinnen, då främst synen och iakttagelseförmågan som kommer med den, viktiga för om man kan träffa bra; även den stadigaste och mest säkra hand gör sig inte speciellt pricksäker om allt bara är ett töcken framför en; på samma gång ger inte det skarpaste falköga mycket om pipan skakar och handen inte förmår att rikta vapnet mot det uppfattade målet. Jag förstår hur du tänker och håller med om att syn spelar in, men utgår man från en normalmänniska tror jag att en väl utvecklad motorik gör mer för träffsäkerheten än vad skarp syn ger, särskilt om vi skjuter från höften, västern-style. Och att dela på grundegenskaper, som antagligen vore det bästa alternativet, är lite pilligt.

Å så antar jag att jag lade till UTS för Utseende, men det gör jag å andra sidan alltid i BRP.
Jag gillar principen, och skulle gärna göra detsamma i alla spel jag pulade med, såvida det inte skulle kännas krystat svåranvänt att slå för. Jag tänker: "när använder man sitt utseende för att göra något? När man ska in på SpyBar? Och vilka färdigheter baserar man på Utseende? Catwalking? Posering? Förföra? Nje, i det sista fallet är nog charm viktigare." Övertala mig! :gremtongue:

Rising

Vila i frid

I min DoD-SMI ingår motorik, vilket i mina ögon är i det närmaste detsamma som hand-öga-koordination - en av de viktigaste egenskaperna för pistolskyttar AFAIK.
Jag tänker som du angående motoriken, men räknar ogärna in den egenskapen i SMI.

SMI är för mig den utmärkande egenskapen för ungdomar, alver, indianer; och andra slanka och spänstiga kroppar. Jag tycker det känns helt okej med tjocka resar och robusta dvärgar som är usla på att hoppa, klättra och smyga, men som ändå är pålitliga skyttar.

Jag skulle kunna använda en PRE för precision; men då kommer denna grundegenskap nästan uteslutande (nyckelordet är "nästan") att användas för just skytte, och det går emot vad jag uppfattar som BRP's designfilosofi.

Därför tycker jag det är lämpligast att knyta motoriken och skjutandet till en mer grundläggande förmåga; och UPP gör jobbet väl i mina ögon.

SMI kan fortfarande användas för att avgöra vem som drar snabbast, vilket gör att det ändå påverkar stridsförloppet.

Jag tänker: "när använder man sitt utseende för att göra något? När man ska in på SpyBar? Och vilka färdigheter baserar man på Utseende? Catwalking? Posering? Förföra? Nje, i det sista fallet är nog charm viktigare." Övertala mig!
Utseende är, så som jag alltid använt det, dels en rätt passiv förmåga: Om Karisma är Finna Dolda Ting så är Utseende Upptäcka Fara. Som spelledare slår jag för rollpersonernas Utseende utan att de behöver be om det. Men Utseende är inte bara ett pålägg till det redan existerade Karisma, utan tar också över en del av det som man tidigare hade Karisma för. Min filosofi är att Utseende är ens ytliga personliga egenskaper; att vara attraktiv för de som gillar ens typ, att ha gott självförtroende i sin kropp och vara så van vid andras blickar att man för sig med en naturlig självsäkerhet och "poseringsförmåga"; med vilket jag inte menar att ställa upp inför fotografier, utan att helt enkelt röra sig och bete sig som någon som vet hur man blir iaktagen och vars gester inte känns tafatta eller osäkra. Ett högt värde i Utseende hjälper en även i interaktionen med varelser som finner en ful. De tycker visserligen inte att du är attraktiv, men de tar inte miste på din självsäkerhet och ytliga charm.

Karisma är inre egenskaper som används när det inte räcker med ytliga tjusningar; utan när man kräver ett ömsesidigt förtroende av varandra. För förhandlingar och för att avgöra ens ledaregenskap; samt i djupare personliga kontakter så tar Karisma över så som det är brukligt.

Kort sagt; Utseende är reklam, Karisma är åskådning.

Om man sällan använder Karisma och karismabaserade färdigheter så rekommenderar jag inte denna uppdelning. I min spelgrupp är dock Karisma alldeles för bra och eftersträvnadsvärt, så där är uppdelningen vettig.

MrG

Swashbuckler
Coolt, något som till sist ger mig en ursäkt att kolla in Eon alltså. Finns det med i boken eller måste jag jaga någon modul?

Big Marco

Läskig
Allmänt i "Geografica Mundana" och specifikt i "Asharien & Soldarn". Neogames hemsida ger mer info. =)

MrG

Swashbuckler
Allmänt i "Geografica Mundana" och specifikt i "Asharien & Soldarn". Neogames hemsida ger mer info. =)
Som ger en bild som är mycket mer vaniljfantasy än det jag söker, jag vill ha mer damm, torka, smuts och "down-under"västern.

Eller så har Eon haft pissiga marknadsnissar som inte kan föra fram bilden korrekt, men alla googlade poster gav samma bild av steiotyp fantasy... usch, hänger jag lite läpp, jag som hoppats på färdig lösning...

Har förresten tittat på Castel Falkenstein, fast skita ned det, köra det tidager epok och byta indianer mot alver. Men jag har kört så mycket CF, så vet inte om jag är sugen.

Jarre

Swordsman

Jag skulle kunna använda en PRE för precision; men då kommer denna grundegenskap nästan uteslutande (nyckelordet är "nästan") att användas för just skytte, och det går emot vad jag uppfattar som BRP's designfilosofi.

Därför tycker jag det är lämpligast att knyta motoriken och skjutandet till en mer grundläggande förmåga; och UPP gör jobbet väl i mina ögon.
Jo, jag har varit inne på detta spår jag med. Skönt att höra att fler, mer erfarna makare resonerar på samma sätt!

Äldre versioner av DoD har slängt in lite allt möjligt i SMI, som "avgör en mängd saker, bl.a. snabbhet, träffsäkerhet, rörlighet, uppfattningsförmåga, kroppskontroll, vighet och förmåga till precisionsarbete", vilket gör den till en ganska ultimat egenskap per definition; hur man väljer att göra som enskild spelgrupp är självklart upp till var och en av dessa.

Det alternativ du väljer är även lämpligt ur rent spelmässiga aspekter, att låta fler grundegenskaper användas aktivt samt att låta använda dem i strid för att få olika individer att vara bra på olika delar. Faktiskt, i sammanhanget att goda skyttar inte nödvändigtvis är smärta, är det nog till och med så pass smart att det motiverar att lägga skytte på en sinnesbaserad grundegenskap. Mhm, så får det bli!

(Även om man nu kan ställa sig frågande inför själva anledningen till att basera färdigheter på grundegenskaper: att ge talangfulla individer fördelar. Aja, det får väga åt detta håll för tillfället.)

Om man sällan använder Karisma och karismabaserade färdigheter så rekommenderar jag inte denna uppdelning. I min spelgrupp är dock Karisma alldeles för bra och eftersträvnadsvärt, så där är uppdelningen vettig.
Jag tror detta är den främsta anledningen till att jag inte känner att det finns tillräcklig motivation att sätta in Utseende som grundegenskap när jag spelmakar, eller spelleder. Borde nog försöka rikta spelandet mot det hållet du beskriver. Dock vet jag inte om uppdelningen Karisma/Utseende är riktigt rätt väg för mig att gå, utan snarare verkar det vara en lämplig lösning i efterhand när man upptäckt en alltför bra egenskap.

Det är tråkigt att vissa grundegenskaper blir mer använda än andra. Om vi bortser från spelstil och tittar direkt på färdighetslistan i många spel, ser man ofta att den intellektgrundade egenskapen har flest färdigheter baserade på sig, följt av smidighets- och psykevarianter; i DoD5 är nästan 50 % av färdigheterna grundade på INT, nära 25 % på SMI, samt att PSY och KAR har kring 10 % vardera. Styrka, Reflexer, Storlek, Utseende och Fysik/Uthållighet saknar i stort sätt färdigheter, generellt sett. Men någon annan uppdelning är sällan möjlig, för den är gjord på logik till största delen, och spelmässighet i en mindre utsträckning. Att INT är så övervägande är kanske inget problem i ett spel som är stridsbaserat för där kan du vara överdjävligt smart och kunnig, men när trollen börjar slå på stridstrumman är man inte så kaxig längre. Förhållandet blir dock sämre när spelet inte går ut på strid, så som i många nutida scenarion.

Jambu

Swordsman
Bilden på rådjuren och sjön är nog Soldarn. Asharien är mer (rött) damm och torka.

Jag sitter förresten och plinkar på vår (hittills enepisodiga) kampanj som utspelar sig i Asharien.

Jag äger inte eller har någonsin kollat i "Asharien & Soldarn," utan improviserar utifrån grundbeskrivningen, och det fungerar så bra så bra. Att skaffa boken skulle ge ett sånt upphov av bindande mundanska detaljer.

MrG

Swashbuckler
Framför allt verkade boken ha en hel del fokus på historia och religion... Historia och västern hänger inte ihop för mig, vitsen som jag är ute efter är det nya okända landet och den mystiska känslan i det. Då är en detaljerad tusenårig historia lite fel spår.