mrcostabi
Veteran
- Joined
- 7 Dec 2014
- Messages
- 8
[FONT="]Jag är intresserad av att se om någon av er har någon bra husregel för att på ett smart sätt hantera resurser som spelarnas karaktärer hyr eller på annat sätt engagerar för att följa med dem på uppdrag och äventyr.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]I nuläget hanterar vi dem speltekniskt som vanliga spelarkaraktärer och det skapar enligt mig lite bieffekter som är mindre önskvärda. De blir för det mesta bara karaktärer man plockar fram när man behöver deras färdigheter i situationer där spelarnas egna saknar kompetens, eller i en svår strid när man behöver stärka upp leden. Som spelledare vill jag heller inte egna tid åt att behöva hantera eller spela dessa då jag vill fokusera på miljö, handling och alla karaktärer i scenariot.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Jag har istället en idé om att inhyrda resurser eller övriga följeslagare ger ett fast plus på ett fåtal färdigheter eller att de ger sällskapet tillgång till en viss kompetens till en viss nivå. Hur mycket plus eller på vilken nivå beror sedan på kompetensen hos följeslagaren. Billiga inhyra muskler ger kanske en i gruppen (eller hela gruppen) +1 på alla utdelade skador medan en inhyrd svärdsmagiker kan ge +2 på att träffa och +2 i skada.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Man skulle också kunna ge ett visst extra plus på kroppspoäng till en karaktär där man sedan kan välja att låta följeslagaren ta skadan istället för karaktären. Vid en dödlig skada skulle man också kunna välja att "offra" följeslagaren för att klara den egna karaktären men då med bieffekten att man tar permanent korruption.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Jag har som sagt inte dragit upp några detaljer kring det speltekniska utan har mest lite lösa idéer och ville se om någon här haft liknande tankar eller stött något system i ett annat rollspel som man skulle kunna låna lite från. [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]//Micke[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]I nuläget hanterar vi dem speltekniskt som vanliga spelarkaraktärer och det skapar enligt mig lite bieffekter som är mindre önskvärda. De blir för det mesta bara karaktärer man plockar fram när man behöver deras färdigheter i situationer där spelarnas egna saknar kompetens, eller i en svår strid när man behöver stärka upp leden. Som spelledare vill jag heller inte egna tid åt att behöva hantera eller spela dessa då jag vill fokusera på miljö, handling och alla karaktärer i scenariot.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Jag har istället en idé om att inhyrda resurser eller övriga följeslagare ger ett fast plus på ett fåtal färdigheter eller att de ger sällskapet tillgång till en viss kompetens till en viss nivå. Hur mycket plus eller på vilken nivå beror sedan på kompetensen hos följeslagaren. Billiga inhyra muskler ger kanske en i gruppen (eller hela gruppen) +1 på alla utdelade skador medan en inhyrd svärdsmagiker kan ge +2 på att träffa och +2 i skada.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Man skulle också kunna ge ett visst extra plus på kroppspoäng till en karaktär där man sedan kan välja att låta följeslagaren ta skadan istället för karaktären. Vid en dödlig skada skulle man också kunna välja att "offra" följeslagaren för att klara den egna karaktären men då med bieffekten att man tar permanent korruption.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Jag har som sagt inte dragit upp några detaljer kring det speltekniska utan har mest lite lösa idéer och ville se om någon här haft liknande tankar eller stött något system i ett annat rollspel som man skulle kunna låna lite från. [/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]//Micke[/FONT]