Nekromanti Följeslagare och inhyrd kompetens

mrcostabi

Veteran
[FONT=&quot]Jag är intresserad av att se om någon av er har någon bra husregel för att på ett smart sätt hantera resurser som spelarnas karaktärer hyr eller på annat sätt engagerar för att följa med dem på uppdrag och äventyr.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]I nuläget hanterar vi dem speltekniskt som vanliga spelarkaraktärer och det skapar enligt mig lite bieffekter som är mindre önskvärda. De blir för det mesta bara karaktärer man plockar fram när man behöver deras färdigheter i situationer där spelarnas egna saknar kompetens, eller i en svår strid när man behöver stärka upp leden. Som spelledare vill jag heller inte egna tid åt att behöva hantera eller spela dessa då jag vill fokusera på miljö, handling och alla karaktärer i scenariot.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Jag har istället en idé om att inhyrda resurser eller övriga följeslagare ger ett fast plus på ett fåtal färdigheter eller att de ger sällskapet tillgång till en viss kompetens till en viss nivå. Hur mycket plus eller på vilken nivå beror sedan på kompetensen hos följeslagaren. Billiga inhyra muskler ger kanske en i gruppen (eller hela gruppen) +1 på alla utdelade skador medan en inhyrd svärdsmagiker kan ge +2 på att träffa och +2 i skada.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Man skulle också kunna ge ett visst extra plus på kroppspoäng till en karaktär där man sedan kan välja att låta följeslagaren ta skadan istället för karaktären. Vid en dödlig skada skulle man också kunna välja att "offra" följeslagaren för att klara den egna karaktären men då med bieffekten att man tar permanent korruption.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Jag har som sagt inte dragit upp några detaljer kring det speltekniska utan har mest lite lösa idéer och ville se om någon här haft liknande tankar eller stött något system i ett annat rollspel som man skulle kunna låna lite från. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]//Micke[/FONT]

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar din ide om följeslagare som utrustning typ, och som extra hit points. Det är så vi gör med kinfolk i Werewolf och ghouls i Vampire.

mrcostabi

Veteran
Tack för tipset. Då skall jag kolla lite på kinfolk-reglerna.

Ja jag vill både förenkla hanteringen men samtidig göra att dessa karaktärer blir mer delaktiga i spelmötena. Om spelarna behöver beskriva hur deras följeslagare assisterar dem för att få tillräkna sig fördelen så är chansen större att man inte glömmer bort dem. Tror jag i alla fall:)

God45

#PrayersForBahakan
mrcostabi;n272894 said:
Tack för tipset. Då skall jag kolla lite på kinfolk-reglerna.

Ja jag vill både förenkla hanteringen men samtidig göra att dessa karaktärer blir mer delaktiga i spelmötena. Om spelarna behöver beskriva hur deras följeslagare assisterar dem för att få tillräkna sig fördelen så är chansen större att man inte glömmer bort dem. Tror jag i alla fall:)
Det är inte officiela kinfolk regler, bara en ganska spridd husregel. Men den är enkel, istället för att ta en skade box dör ett kinfolk.

mrcostabi

Veteran
Ah...ja det är något sånt jag tänker mig. Skall fundera liteoch försöker få ner något lite mer konkret.