Nekromanti för bra start gubbar

Kullendorff

Warrior
Njaaa

Med Ob tärningar så är det typ 67% chans att lyckas med Ob3T6 om man har FV 15 (typ .. jag vet inte exakt .. trött och räknar i huvudet .. finns tabeller för det i EON 2:ed)

Låt oss nu ponera att en Mästare inom sitt gebit bara har FV 15 .. det innebär att han misslyckas var tredje gång han ska utföra en normal syssla. Han lär inte behålla den mästare titlen länge.
Sen så kan man se på saken ur en annan vinkel; de flesta RP'na har FV 15 i sina huvudfärdigheter när dom skapas ... utan någon som helst erfarenhet som helst nästan. Varför i hela friden skulle då SLP'na vara sämre???

Nej nej, utgå ifrån att skurkarna är minst lika intelligenta som spelarna.

För ett tag sedan så skapade jag en bunt antagonister för min spelgrupp. Dom var lika många och skapades med lika många magiska föremål och dylika prylar som RP'na ungefär.
Givetvis låg deras huvudfärdigheter runt samma FV (21-24)som RP'na.

Det hela visade sig bli väldans kul. Det varlänge sedan jag har sett mina spelare så frustrerade och så rädda på samma gång. När dom märkte att det var en rejält erfaren och förbannat smart grupp dom hade mot sig så fick dom lita på bra rollspel istället ... kul vart det..

MvH
Kullendorff
*som spånar för mycket*

Helmgast
Re: Hur bra är 15?

Om (när?) du köper EON2 så kommer du kunmna läsa om det förväntade antalet förhöjningsslag för att höja från t ex 13 till 14. Att höja från 10 till 11 tar i genomsnitt 2 förhöjningsslag, det är därför det kostar 2 enheter. Det skulle vara krångligt om det skulle var olika antal enheter som krävdes för varje nivå, så därför kostar 14 till 15 också 2 enheter. Men de förväntade antalet förhöjningsslag är 6 (tror jag).

Nog tjöt om detta, men köp EON2, det finns mer grejer än bara EON deluxe siffrorna...

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.

Allanon

Veteran
Re: Ämlans avstavning

iochför sig har ni ju rätt i att man inte byter yrke så ofta men vissa undantag finns, tex, Kuragan. han börjar sitt liv som soldat men finner det för strikt och lämnar yrket, han tar sedan upp lärlingsskap hos en jägare men lämnar även honom för att bli lejd krigare till sist. det är väl ganska logiskt?
men det är ju en annan femma med magiker, där lät jag helt enkelt inte spelaren byta yrke med sin RP utan fick snällt vara magiker alla tre faserna.
jag tycker det fungerar bra, kräver bara lite logiskt tänkande från spelare och SL

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn

Kullendorff

Warrior

Om en person under militärtjänstgöringen skulle missa en människosize måltavla på 100 meter med sin AK:5 vid jaktskott och lite lagom stress så är han usel.

Nejdu, 15 är inte speciellt bra.
FV 15 är typ vad som krävs för att bli stadsvakt.

/Kullen

Lycan

Hero
*Suck*

Öhh... Pucko.

Skönt som fan i Eon att man kan börja som någorlunda okej. Mina karaktärer brukar dock vara ännu bättre än en genomsnittlig "framgångsrik" snubbe i Eon.

Så jäkla trist med t.ex. DoD eller WoD (Ha ha! Det rimmar!) då man börjar som bygdens trögaste driftkucko...

Utmärkt att möjligheten att spela bra finns. Töntigt att man inte skulle få börja som bra om man nu vill det.
Fast... Jag antar att är man ett gäng korkade kobolder är det väl bra om idioterna får lite gränser.

F.ö. finns det en enormt rolig diskussion att skåda nedanför. Det här med särskrivning är ett väldigt intressant fenomen. Undertecknad sitter fortfarande och hoppas på att större delen av forumanvändarna skriver inläggen väldigt fort utan att läsa igenom dem eller bry sig om grammatik och stavning. Annars hade det varit tämligen hemskt.

Vidare, tack Kullendorf, äntligen någon annan som har någorlunda kloka åsikter om färdighetsvärdena. Ännu roligare blir det om man betänker att så fort man slår två 6'or misslyckas man. Detta innebär att det i Eon nästan inte går att göra något svårt.
Kan bara tänka mig skapelsemyten...

SL: Okej Ubheanaidh, vad gör du?
Ub: Ehm... Jag skapar världen...
SL: Okej, Ob75t6... Slå.
Ub: *Slår tärningar* Aj fan... Där var några sexor där...

Eller ännu bättre. Ni har säkert observerat hur fruktansvärt bra Verdurakh är. Kan höra allt som sägs på kungliga slottet i Calnia och sådant bjäffs. Betänk att man hade försökt göra detta regeltekniskt... (Ojdå V-grabben... Två sexor till... Det här ser inte bra ut...)
Vi frågade Krille om det hela som rätt och slätt svarade "han fuskar". Ja ja, regler i all sin ära, men ren och skär idioti (som "två sexor" regeln i Eon) kan man bortse från.

Oh well, nog med klagomål från min sida.

MVH - Frans "e\/17_|-|/-\x><X0r" Björkstam

Krille

Super Moderator
Skomakare, bliv vid din läst!

"han börjar sitt liv som soldat men finner det för strikt och lämnar yrket, han tar sedan upp lärlingsskap hos en jägare men lämnar även honom för att bli lejd krigare till sist. det är väl ganska logiskt?

Om det hade varit idag, ja. Då hade det varit logiskt. Vi har en fri och rörlig arbetsmarknad, en parlamentarisk demokrati, en oerhört snabb teknisk utveckling och ett behov av arbetskraften som fluktuerar med den ekonomiska situationen. Därför finns det ett behov av folk att överge sin tidigare bana och börja om inom helt nya områden.

Hade det varit England anno domini 1192 eller Consaber år 1512 sabrisk tideräkning, inte det minsta. Jägarskapet är något man hade lärt sig sedan barnsben (ca 13 års ålder, senast) då man följer med pappa ut i skogen för att lära sig något vettigt. Att bli jägare senare innebär ett saftigt handikapp i arbetslivserfarenhet räknat.

Att soldatlivet skulle vara strikt är också en myt, baserad på dagens fria demokratiska samhälle och dagens strikta militära disciplin. Den disciplinen uppfanns under 1600- och 1700-talet. Soldatlivet i en medeltida värld innehåller visserligen en massa träning och att man gör som ens överordnade säger åt en, men det innehåller vilket annat yrke som helst, inklusive jägaryrket. En medeltidsinspirerad fantasyvärld behöver inte vara likadan, men i just Eons fall så är det det. Så är soldatlivet för strikt så är jägaryrket också för strikt. Och smedyrket, och timmermansyrket, och ölbryggaryrket, och...

Det enda som är logiskt är att man börjar som soldat och slutar som legosoldat. Den enda skillnaden är att legosoldaten är mer flexibel i valet av arbetsgivare. Yrket, träningen, orderlydnaden och arbetsuppgifterna är dock desamma.

"jag tycker det fungerar bra, kräver bara lite logiskt tänkande från spelare och SL"

Nja, personligen tycker jag att det kräver sekulariserat tjugohundratalstänkande, inte logiskt tänkande. Det logiska tänkandet borde dessutom ta hänsyn till ekonomiska och sociala faktorer i spelvärlden, inte bara rollpersonens behov av "att göra sin egen grej" och "vara lite lössläppt".

För sjutton, sådana tankar kan få en bränd på bål som kättare eller hängd för desertering! Bara det är nog logiska skäl för soldaten att fortsätta som soldat!

Nej, ett betydligt mer trovärdigt tänkande är att grabben började sin militära bana som bonde som kallas in i milis och upptäcker att han är bra på det. Sedan, efter utkämpat krig, fortsätter han i samma bana och letar upp ett legosoldatskompani där han tar värvning. Alternativt, han börjar som trosspojke, blir sedan soldat, och när kontraktet löper ut alternativt länsherren mosas söker han upp ett legosoldatskompani och tar värvning där.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Allanon

Veteran
Re: *Suck*

jaa... det var ju verkligen konstruktiv kritik måste jag säga.

vad sägs om jag att ignorerar dig tills du kan pressa fram annat ur käften än "öhh... pucko" va?

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn

Darth Apoc

Veteran

Ett förslag om man inte gillar 2 6:or regeln så kan man säga att om någon slår 2 6:or så halveras värdet man har i färdigheten eller något....
Det är ett förslag iaf...

//Gunnar -- kom på regeln nu

Watashi aku ryuujin desu

Sodivra

Champion
Äh, sluta med kobold-häxjakten nu va?

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

luxor

Veteran

jaktskott???
vad menar du med det?
e det punkteld du menar??? man jagar knappast med en ak5...
...på hundra meter träffar man lätt om man har FV15, du vet fan vad du pratar om....så skaffa en annan djungel att ryta i...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Re: 25 i en färdighet?

En mästare har 25 i färdigheten. Jag kan ex. hugga en annan människa utan problem under 4 sek. för en "tränad" krigare misslyckas han var tredje gång... Jag tycker att man borde ha rör istället för rör/2 som grund för vapenfärdigheterna. En kille med rör 11 som inte tränat svärd kan klara sig med ett svärd, men han har inte en chans mot en tränad krigare. Jag har dock inga planer på att byta ut regelsystemet i min grupp, Jag gillar när de fummlas konstant./images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Zäta

Veteran
Slå in öppna dörrar!

"Huvudsaken med rollspel är ICKE hur mycket skada ens svärd gör utan hur KUL man har!"

Kan du inte slänga fram fler utnötta klyschor.

/Zäta

Helmgast
FUMMEL

Du må vara sadist; men detta faktum hindrar dig inte från att ha rätt. Jag kan med enkelhet hugga/sticka någon 4 gånger i rundan med ett snabbt träsvärd, koronnkö nämligen. Jag varken tappade vapnet eller slog mig själv eller föll ner på marken med Ob1T6 smärta.

Kort fråga. Vad sägs om en fet diskussion på forumet om färdighetsvärden? Jag orkar/hinner inte formulera mig väl idag, men sen kanske jag kan.

Men du.
Vi säger såå.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.

luxor

Veteran
Re: FUMMEL

ok, men jag har inte tid med en feting disskusion förrän i helgen....men ses dårå!

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: bravissimo! explendedo! honnom ska vi ha!

"förr i tiden blev man ju bagare, sedan bytte man inte yrke fören man dog"

Stämmer. Ett sådant system skulle passa bättre i ett system som utspelar sig senare i tiden t.ex. Gondica (visserligen var det inte så vanligt då heller, men om äventyrare skulle vara "vanliga" så skulle spelgruppen bestå av ett gäng bönder och kanske någon handelsman, hantverkare eller jägare). Ett bra exempel är den gode Casanovas liv.

- Bobby

Sereg_UBBT

Swashbuckler

<I>"...på hundra meter träffar man lätt om man har FV15, du vet fan vad du pratar om....så skaffa en annan djungel att ryta i...</I>

Men det vet inte du tydligen...

Lycan

Hero

Jodu, du verkar verkligen vara en individ som gör helt rätt i att uttala dig i en sådan fråga.

Hur kunde du bara undgå att skåda det allegoriska meddelandet i "Öhh... Pucko"?!

Pucko!

Frans "Lyyyycan" Björkstam

Sodivra

Champion
Äh lägg av nu.

Va lite trevlig, luxor! Alla kan inte ha rätt hela tiden! Om jag ska vara ärlig så har det blivit tråkigare att läsa forumet med dina sura inlägg överallt. Taskigt sagt, visst, men det är sant. Du kanske inte gillar barmhärtighet, men testa det iallafall..

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Lösning:

Sänk alla stridstärningsslag med Ob2T6. Det blir bara Ob3T6 per anfall om du vill sopa till någon stenhårt med full skada 3 gånger per runda...

... låter det logiskt? Näae... speciellt inte i strid. Läs spelarens handbok vettja.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Bjorn

Hero
Vanliga RP?!?

Jo jag kan hålla med om att den "genomsnittslige" Mundanabon lär hålla sig till ett yrke genom hela livet. Nu är ju dock den genomsnitslige ROLLPERSONEN nästan definitionsmässigt mera vagabondig och hoppjärkig.

(Nu tycker jag iofs att man ofta kan modelera detta med hjälp av de valfria enheterna ändå. Så rent spelteknisk är det inget problem för mig.)

Sedan så får man ju också tänka på att Mundana är väldigt heterogent. Vad som är rimligt i ett land kan vara helt fel i ett annat. Den tidigare nämda Soldat-jägare-Lejd krigare personen skulle kanske även om han är rätt orimlig i t.ex. Consaber eller Soldarn kunna vara helt rätt i t.ex. Asharien.

För sjutton, sådana tankar kan få en bränd på bål som kättare eller hängd för desertering! Bara det är nog logiska skäl för soldaten att fortsätta som soldat!

Som sagt, bara i TYRANISKA länder såsom Consaber.
:)

/Bjorn