Nekromanti För de som pallar...

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Hej igen. I mitt rollspel har jag vissa kapitel med "stämningstexter" insprängda som är tänkta att ge underlag för de fakta jag sedan konkret presenterar i kapitlet. Detta är en av de texter i kapitlet om spelvärlden som jag tänkt ha med. Den här texten skrev jag idag när jag hade tråkigt och den är inte korrläst i någon högre utsträckning (den är baserad på de fakta om spelvärlden som jag har nedskrivet). Jag hoppas att någon orkar titta lite på den och ge allmänna kommentarer och förslag på vad som som är bra/dåligt. Ger såna här texter någonting överhuvudtaget eller tar de bara upp onödig plats?

Tacksam för kommentarer.

"Utdrag ur ”Mitt Drakland - berättelsen om en värld i förfall”, av Deld Bakari, historiker och upptäcktsresande

Drakland, vår verklighet, är en uråldrig värld där för mycket länge sedan en storslagen civilisation, ett enormt rike blomstrade, där kulturen och vetenskapen hade en mycket upphöjd position, där fred och välstånd var förhärskande i en upplysningens tid. Sedan kom Drakarna. Ingen vet varifrån de härstammade, eller varför de så besinningslöst brände och förstörde. I flera år bekämpades dessa odjur, som kom i ett aldrig sinande antal. En lång tid utan större konflikter hade gjort folket förslappat, och man hade föga försvar mot denna anstormning av bevingade monster. Till slut stod de stora städerna i ruiner och folket var nedgjort. En rik kultur, en storslagen civilisation var utplånad, kunskap som tagit eoner att införskaffa var förlorad för alltid. Ett litet antal människor lyckades fly norrut, mot bergen, och deras öde är fortfarande höljt i dunkel. Resten av de överlevande fick söka sin tillflykt bland ruiner från de en gång så storslagna städerna. Det var nu medlemmar av en ras på ständig flykt, de rester av folket som började kalla världen för Drakarnas land, vilket sedermera blev Drakland. Arbetet med att trygga vår överlevnad och bygga upp en tillvaro i skydd från drakarna påbörjades nu. De försök att bekämpa odjuren som gjordes slutade alltid illa.

Vid slutet av denna tid av död och förödelse blåste en kall vind österifrån, en vind full av isande vinter som om självaste gudarna släppt lös sin vrede över landet, våg efter våg av obarmhärtig kyla. Många av drakarna föll offer för denna plötsliga förändring i vädret, och de människor som överlevde kylans ankomst jublade. Man hade hittat en svag punkt hos odjuren, kylan var dess nemesis. Extra kraft lades på att bygga klart nya hem i skydd från monstren. Om man bara bidade sin tid skulle drakarna till slut ofrånkomligen falla offer för kylan en efter en, trodde man. Men ett annat växande hot kom att göra vår tillvaro än mer osäker. De människor som bekämpat drakarna och överlevt skador från de bevingade odjurens fruktansvärda klor förvandlades till monster, och blev slavar under drakarnas vilja. Dessa nya manifestationer av ondska kunde närhelst de ville skifta form från monster till människa och ostört infiltrera våra bosättningar. På detta sätt nästintill utrotades vår civilisation, eftersom vi till en början inte hade några metoder att identifiera vilka av de bland oss som var monster. Utan effektiva metoder att skydda oss kunde en före detta kärleksfull fader eller en omtyckt kamrat närhelst avslöja sin sanna natur och utan någon som helst medkänsla nedgöra alla i sin närmaste omgivning. Dessa monsters styrka överträffade flera fullvuxna mäns och de var oerhört svåra att nedgöra, i synnerhet när deras attacker inte kunde förutses. Vid den här tiden trodde de flesta av oss att vårt öde var beseglat.

Men ganska snart kom räddningen. Under flera ruinstäder fann vårt folk enorma grottkomplex, stora gångar och salar i berggrunden där vi kunde bygga upp en ny tillvaro i skydd från världen ovan mark, en plats där vi kunde bida vår tid tills dess att ondskan ebbat ut. Vilka häpnadsväckande varelser som ligger bakom denna underjordiska värld är enligt vad jag känner till fortfarande ett mysterium. Det talas i folkskrönor och myter om en ras som för mycket länge sedan befolkade underjorden och en dag övergav sin hemvist i möte med monster från underjorden. Hur hög sanningshalten är i dessa utsagor låter jag vara osagt, men vad som kan konstateras är att inga spår från någon uråldrig civilisation hittades under min tid bland folket. Det är dock föga troligt att de stora underjordiska komplexen formats av naturens hand.

Innan vi lämnade vår värld ovan mark för en lång tids vistelse i grottkomplexen fann vi metoder att identifiera fienden bland våra led. Infiltratörernas blod reagerade kraftigt explosivt när det blandats med vatten, något som dels möjliggjorde för oss att urskilja förrädarna bland oss inför vår flykt och dels gav oss ett kraftfullt vapen i kampen mot monstren.

Det största problemet för folkets överlevnad var nu bristen på föda. I många år levde vi i misär, en skräckfylld minimalistisk tillvaro på flykt undan ondskan, mörkret och kylan som tycktes hålla världen i ett järngrepp. Men så en dag hände något som kom att förbättra folkets framtidsutsikter. Vid den här tiden var jag blott 25 år och sedan länge lärling till en av folkets största historiker, Agan Donira. Till en av de väl dolda, stora stenportar som skyddade vår underjordiska tillflyktsort anlände en dag ett resande folk, kring hundra till antalet. Det diskuterades bland de styrande om man skulle släppa in främlingarna, ty av erfarenhet var de flesta av oss mycket misstänksamma mot alla från ytan som uppsökte vår tillflyktsort. Efter mycket säkerhetsförberedelser lät man ändå främlingarna passera stenporten och de gavs tillträde till vår underjordiska värld. Vårt folk svalt och för att överleva var vi tvungna att finna allierade från världen ovanför.

Jag, och många andra med mig, skrämdes av främlingarna, ty de var alla klädda i mörka kåpor och dolde sina anleten väl för nyfikna blickar. Något kring deras fysiska gestalt skvallrade om en härkomst som inte till fullo var av mänskligt slag och det viskades om monster som kommit för att göra slut på oss. I en audiens med de underjordiska städernas ledare fick så främlingarna framföra sitt ärende. De kom ursprungligen långt norrifrån, sade de och kallade sig för nomader. I diskussioner mellan respektive folks ledare framkom det att nomaderna var i behov av en viss typ av bergskristall som bara fanns i underjorden där folket dvaldes. I utbyte mot denna kristall skulle nomaderna bringa folket de förnödenheter som de så desperat behövde för sin överlevnad i underjorden. Folkets ledare godtog detta erbjudande med glädje, och trots att de inte fick skåda anletet på en enda av främlingarna så tvangs man lita på dem. Det gjordes även förfrågningar om världen ovan mark, men man fick bara dystra besked om kaos och mörker. Man fick veta att en del människor fortfarande försökte klara livhanken i den ogästvänliga verkligheten och att de flesta förr eller senare förlorade kampen ondskan. En del bland de våra anhöll om att få slå följe med nomaderna, ty de resande tycktes känna till de hemligheter som krävdes för överlevnad utanför vår skyddade tillvaro. Men nomaderna godtog inga främlingar bland de sina och förblev tills vidare ett mysterium. Själv tyckte jag mig förnimma en underliggande ton av förakt för vårt folk från främlingarnas sida.

Så följde en tid av välstånd. Främlingarna anlände en gång om året, och varje gång utbyttes små mängder av kristall mot ett överflöd av förnödenheter, tillräckligt för att hålla hela vårt folk välmående fram till främlingarnas nästa visit. De flesta av oss levde liv präglade av dekadens och nöjeslystnad. Tristess och avsaknad av en verklig mening med att leva gav upphov till underhållningsformer av olika slag, tidsfördriv som i allt högre utsträckning tänjde på gränserna för vad som räknades som moraliskt accepterat. Verklighetsflykt och förträngning av fasorna ovan jord gjorde att människors samveten i allt högre grad dövades. Egoism och egenkärlek genomsyrade många människors sinnen. Den kaotiska osäkra tillvaron innebar att en hel del av oss tappade greppet om verkligheten och drev allt närmare vansinnets avgrund.

Några år senare, vid en tid då folkets förråd återigen började tryta, anlände inte främlingarna som de brukade. Tiden gick, och städernas ledare blev alltmer desperata. Den svåra belägenheten hemlighölls länge för folket, men allt större nedskärningar orsakade misstänksamhet. Tumult och upplopp tvingade ledarna till drastiska metoder. Uppror slogs brutalt ner och instiftarna hängdes ut som förrädare och avrättades. Som en sista utväg sände man ut expeditioner för att söka reda på nomaderna och utröna vad som hänt. Jag, Deld Bakari, författare till detta verk, var en av medlemmarna i en av expeditionerna. När detta skrivs sitter jag i ett spartanskt rum beläget i barbarernas rike som nu också är mitt hem, döende av sjukdom och hög ålder. Som ensam överlevande från min grupp tog jag mig norrut och överlevde fasor som går bortom den vildaste föreställningsförmåga. Om dessa äventyr ämnar jag nu förtälja i denna en enkel historikers skildring av världen då och nu, mina sista nedtecknade ord och lämningar till eftervärlden innan jag slutligen träder in i dödens rike."
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Jorå, jag står pall ...

... fast inte just nu.

Jag har kopierat ditt inlägg och typograferat det en smula för att underlätta läsning, men just nu ligger jag i startgroparna för tre dagars rockfestival, så jag återkommer i nästa vecka med mina kommentarer.

Detta poänglösa svar postar jag för att du inte ska bli ledsen över att ingen kommenterar ditt långa inlägg.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Bra riktigt bra!

Bra riktigt bra!
Det är precis sådana här texter jag vill ha i ett rollspel så att man kan få äventyrsuppslag samtidigt som världen förklaras.

Och just denna texten var riktigt intressant, först tänkte jag ”drakar bah vad är det här Reign of fire (som jag inte sätt men är övertygad om att den inte är bra), men sen blev det bra med en annorlunda efterkatastrofenvärld fast med fantasy i botten.

Jag som för ett kort tag sedan precis slutat spela fantasy till fördel för skräck och ångest och en gnutta SciFi. Skulle kunna tänka mig att spela Drakland bara tack vare denna text.


Dåligt:
Infiltratörernas blod reagerade kraftigt explosivt när det blandats med vatten, något som dels möjliggjorde för oss att urskilja förrädarna bland oss inför vår flykt och dels gav oss ett kraftfullt vapen i kampen mot monstren.
Det där med vatten och explosioner tycker jag inte om, jag vet inte varför men det känns lite för avlägset. (Och det är ju inte kul om det räcker med en vanlig träff mot monstret och sedan automateld med vattenpistoler.)
Låt dom vara känsliga mot kyla precis som drakarna, på så sätt tar det lite längre tid att identifiera. Annars är det ju bara att ha en tullstation där alla måste skära sig i fingret och droppa en droppe blod i en skål med vatten.

Bra:
Allt annat…
T.ex. att dom håller på och svälter, men så kommer några mystiska figurer (mystiskt) som vill ha bergskristaller (mystiskt) och är villiga att betala mängder men mat för att få dom (mystiskt) och dom visar inte sina ansikten (jättemystiskt). Dom är mysko och j-vligt bra helt enkelt, mycket känsla av att man inte vet nåt om vad som försiggår i världen ovanjord.

Tristess och avsaknad av en verklig mening med att leva gav upphov till underhållningsformer av olika slag, tidsfördriv som i allt högre utsträckning tänjde på gränserna för vad som räknades som moraliskt accepterat. Verklighetsflykt och förträngning av fasorna ovan jord gjorde att människors samveten i allt högre grad dövades. Egoism och egenkärlek genomsyrade många människors sinnen. Den kaotiska osäkra tillvaron innebar att en hel del av oss tappade greppet om verkligheten och drev allt närmare vansinnets avgrund.
Bra, bra mänskligheten i ett nötskal.

Några år senare, vid en tid då folkets förråd återigen började tryta, anlände inte främlingarna som de brukade. Tiden gick, och städernas ledare blev alltmer desperata.
Ännu bättre mänskligheten lär sig aldrig.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Hmm...

jeg forstår det slik at du skaper et mørkt rollespill, der rollene er del av en rase (menneskene) som strever med å overleve. Jeg har spilt noen slike rollespill opp gjennom årene, og må innrømme at de ikke er blant mine favoritter. Noe av grunnen kan kanskje være det samme som jeg ser på som svakheter i den teksten du her presenterer.

Jeg er opptatt av "myter" i rollespill. Jeg tenker da på myter som etableres i spillet, som en del av det rollene strever etter, men sjelden klarer å oppnå. I en dystopisk verden kan slike myter være drømmen om et liv i trygghet, der latteren lyder i hjemmene og det alltid er mat på bordet. Man kan skape slike "myter" ved å inkludere dem i beskrivelsen av den mørke virkeligheten rollene lever i. Ikke bare vil de fungere som høye idealer rollene kan rette sitt blikk mot, men de vil også skape gode kontraster i en tekst som ellers kan bli litt FOR mørk.

Svakhet 1
Dette mener jeg er svakheten ved teksten din: den er FOR mørk. Det går galt gang på gang på gang. Når alt går så galt hele tiden, blir det nesten litt for mye for meg, som leser. Jeg sitter igjen med følelsen av at noe burde holde disse menneskene i live også, og at det mangler i teksten.

Svakhet 2
Dernest tror jeg ikke på fortelleren, når han blir så usynlig i teksten som han gjør her. Da opplever jeg ham som et påskudd for å mate meg med fakta om verden, og ikke som en person jeg føl,er med og bør lytte til. Dette "litterære" grepet er velkjent, og kan godt brukes, men da må du gi fortelleren mer oppmerksomhet i teksten. Jeg må føle at det er ham jeg lytter til, og jeg må se ham for meg. Husk at det du sier om fortelleren som menneske, formidler hvordan historien har formet menneskene i denne verden. Det ligger mye informasjon i det, for nysgjerrige spillere. Siden han er på dødens rand, kan du godt avbryte hans "skriverier" for å fortelle hvor tungt han puster, at han ser på skitten rundt seg, kjenner sulten i magen, klør seg på fingertuppen der neglen mangler, går bort og ser om vannet er dryppet gjennom sandfilteret ennå...

Svakhet 3
Du forsøker samtidig å fortelle for mye, mener jeg. I stedet for å fortelle hele verdens historie, kan du nøye deg med én del om gangen. Jeg mener altså at du med fordel kan dele opp denne teksten. Et eksempel på oppdeling:
- Den første teksten kan godt handle om Imperiet, og beskrive det som et slags paradis, gjerne overdrevent, men slik at spillerne skjønner at dette er en sterk myte for menneskene i denne verdenen.
- La den neste teksten handle om Dragenes Komme, og om ondskapen deres.
- La én tekst fortelle om Frostens Tid, og om håpet det tente å se en død drage.
- La en neste teksten handle om Livet i Grottene, om underjordens skjønnhet, og om menneskenes forsøk på å skape mat av stein.
- Fortell om møtet med Nomadene, om håpet og dekadansen i neste tekst.
- Og la den siste teksten være en reiseberetning, en dyster undergangsfortelling som ender uten å nå målet...

La hver tekst ha sin egen forteller, og gjør fortellerne til synlige og troverdige representanter for menneskene i denne verdenen. Slik kan du vise hvordan et menneske kan leve rundt de tider da hver enkelt tekst ble skrevet, og du kan gi spillerne stoff å spille på i sine rolletolkninger.

Håper det hjelper litt. Lykke til med prosjektet!
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Tack. Ser fram emot det... [ANT]

...om du fortfarande pallar om en vecka, det vill säga :gremtongue:. Jag bearbetar texten under tiden...
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Re: Bra riktigt bra!

Och just denna texten var riktigt intressant, först tänkte jag ”drakar bah vad är det här Reign of fire...

Jag har sett den, och den är inget vidare. Jag är glad att du inte fick det intrycket till slut... :gremwink:

Skulle kunna tänka mig att spela Drakland bara tack vare denna text.

Underbart, för det är ju precis det jag vill uppnå. :gremsmile:

Låt dom vara känsliga mot kyla precis som drakarna, på så sätt tar det lite längre tid att identifiera.

Ibland krånglar man till det för sig när man inte behöver. Naturligtvis borde det vara så, håller helt med. Sen kan det ju ge upphov till en hel del missförstånd om någon "icke-infiltratör" fryser "lite för mycket"...

I övrigt, tack för de positiva orden! Det är sådan uppmuntran som gör att jag får inspiration att slutföra mitt mastodontprojekt inom rimlig tid.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Man kan skape slike "myter" ved å inkludere dem i beskrivelsen av den mørke virkeligheten rollene lever i. Ikke bare vil de fungere som høye idealer rollene kan rette sitt blikk mot, men de vil også skape gode kontraster i en tekst som ellers kan bli litt FOR mørk.

Jag förstår vad du menar. Texten är mörk, jag håller med. Jag försöker här framställa människan ur ett perspektiv där de inte har herravälde över världen, där de får kämpa mot allerhanda kända och okända faror för att överleva som ras. Jag gör vidare antagandet att de flesta människor faller offer för sina svagheter och väljer att fly undan faran och hänge sig åt förkastliga aktiviteter där de sätter sig själva i centrum. Mänsklig feghet, skräck och självdyrkan är centrala begrepp i rollspelets ton.

Men jag planerar även att introducera hoppet i andra texter, ett litet ljus i det till synes överväldigande mörkret som får vissa människor att kämpa mot ondskan, för ideal som är större än de själva. Det ska finnas vackra och eftersträvansvärda element, både realistiska och orealistiska sådana, även i min ganska mörka fantasyvärld.

Min övergripande plan är alltså att varva mörka texter med andra lite ljusare.

Jeg sitter igjen med følelsen av at noe burde holde disse menneskene i live også, og at det mangler i teksten.

Jag jobbar med texten nu, och jag håller med om att det inte vore helt fel att infoga avsnitt där de små framgångar som gjort att människorna orkat fortsätta presenteras. Motgångarna kommer ju inte i en rak följd utan avbrott, även om den koncentrerade texten kanske får det att framstå som det.

Siden han er på dødens rand, kan du godt avbryte hans "skriverier" for å fortelle hvor tungt han puster, at han ser på skitten rundt seg, kjenner sulten i magen, klør seg på fingertuppen der neglen mangler, går bort og ser om vannet er dryppet gjennom sandfilteret ennå...

Det är en bra idé. I textens nuvarande skick är berättarens utläggning en färdig text som är ett utdrag ur en krönika. Om det varit så att han talat direkt till läsaren, vem denne nu än må vara, så hade det du beskrivit helt klart varit en stämningshöjare. Texten skulle kanske vinna på att göra berättaren mer "personlig".

Du forsøker samtidig å fortelle for mye, mener jeg

Jo, jag fungerar så, att jag vill gärna få så mycket "avklarat" på så lite utrymme som möjligt. Detta kanske får vissa av mina texter att framstå som alltför faktaspäckade. Men ett mål med mina beskrivningar är att på litet utrymme ge så stor överskådlighet som möjligt inför de mer ingående faktaavsnitten.

La hver tekst ha sin egen forteller, og gjør fortellerne til synlige og troverdige representanter for menneskene i denne verdenen.

Bra förslag! Jag ska fundera över detta...

Sammanfattningsvis så kommer du med en hel del vettiga observationer, och all input jag får hjälper mig i mitt fortsatta arbete. Mitt rollspel är främst ett mörkt skräckrollspel med domedagstema i en fantasysetting, men jag hoppas att även om det inte tillhör dina favoriter att du tar en titt på det när det är klart.

Tack för kommentarerna!
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Först av allt, en stor tumme upp.
Jag var lite tveksam först, främst på grund av ekvationen "Sen kväll+Lång text<Tillgänglig ork"... Men så nämnde du det magiska ordet "Drakar" och jag beslöt att ge det en chans. (Är man inte för generös, så säg?)

Och nu, ett litet försök att svara på frågor...

Ger såna här texter någonting överhuvudtaget eller tar de bara upp onödig plats?

Visst ger det någonting. Stämningstexter gör OTROLIGT mycket, i min mening. Man får ett hum om vilken känsla i världen som eftersträvas. Visst, det finns kanske de som vill bilda sig en egen uppfattning om denna känsla, men ingen tvingar dem att läsa stämningstexter... :gremtongue:

En nackdel är, tror jag (och här tar jag det helt ur luften), att om man inte är tillräkligt intresserad eller tillräkligt nyfiken så läser man kanske inte stämningstexter...Då utgör de mest en stor textmassa man vill bläddra förbi innan man kommer till "det vesäntliga".

Men, jag personligen är för stämningstexter, så jag fortsätter att säga ; Tumme upp.

Bra?

Jag tycker att du har fått till ett bra flyt i texten. Sen är det inte heller för långdraget, det är ganska lagom detaljrikt. (Jag hade fallit i min vanliga fallgrop och skrivit alldeles för mycket och hade slutat med en tre gånger längre text....)

Sen är det en fantasieggande text.. Den väcker funderingar och frågor, nu menar jag detta på det positivt sätt. Vilka är de mystiska främlingarna? Vad ska de med bergskristallen till? Hur "skapades" monstren? Varifrån kom drakarna och varför gjorde de som de gjorde? Etc, etc....

Även språket tycker jag är bra... Du undviker att trilla ner i det "högtravande-styltig-fantasy-som-ska-låta-gammaldags"-träsket....

Dåligt?

Öhm. Jag erkänner, jag är en alldeles för snäll kritiker. När det inte gäller popmusik. Men nu gäller det inte popmusik, därför kommer jag, för tillfället, inte på något dåligt här...


Och slutligen.. Jae.. Det här är helt enkelt intressant. Jag gillar det. Jag vill därmed avsluta med ett stort;

Heja.


Lilla Ego - övar sig på textkritik inför höstens skrivkurs
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
En nackdel är, tror jag (och här tar jag det helt ur luften), att om man inte är tillräkligt intresserad eller tillräkligt nyfiken så läser man kanske inte stämningstexter...

Det är det jag är rädd för... därför försöker jag hålla texterna ganska koncentrerade, på ett mer översiktligt stämningsfullt plan. En del gillar det, medan andra vill ha texterna uppdelade, mer utbroderade... Men då är risken, precis som du sa, att de inte blir lästa alls.

Och slutligen.. Jae.. Det här är helt enkelt intressant. Jag gillar det.

Tack för uppmuntran, det betyder mycket. Och tack för att du tog dig tid att läsa igenom och kommentera mitt mastodontinlägg.

Och när vi ändå är inne på beröm... Gillade dina båda Dogmabidrag Pollux och Savann skarpt! Båda spelen var lätta att sätta sig in i och konceptuellt mycket tilltalande! :gremsmile:
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Och när vi ändå är inne på beröm... Gillade dina båda Dogmabidrag Pollux och Savann skarpt! Båda spelen var lätta att sätta sig in i och konceptuellt mycket tilltalande!


Oj! Man bugar och bockar! Det var trevligt att höra, då jag försökte göra lättillgängiga och fantasieggande spel. Kihi.

Hrm.
 
Top