Nekromanti För höga betyg? …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Detta är inte ett försök att blåsa liv i recensionsdebatten igen. Jag tänkte bara presentera lite statistik angående betygssättningen i Fenix.

I och med introduktionen av Fenix’ recensioner på webben har besökarna själva möjlighet att betygssätta produkterna. Jag tänkte jämföra besökarnas snittbetyg med recensenternas för att se hur stor differensen är. För att göra det relevant för rollspelare (och enklare för mig själv) kollar jag endast rollspelsrecensionerna.

Av de 39 rollspelsrecensioner som finns uppe idag ligger recensenternas betyg inom ett spann på ±5 % från besökarnas betyg i 16 av fallen (41 %) och hela 10 recensioner (26 %) har exakt samma betyg från både recensent och besökare.

De största avvikelserna är –82 % (recensenten gav betyg 11, medan den ende besökaren gav 20) respektive +33 % (recensenten gav betyg 12, och besökarna gav 8).

Snittavvikelsen är nästan –3 % (dvs. recensenterna sätter i snitt något lägre betyg än besökarna), och medianen är ±0 % (dvs. i hälften av recensionerna har recensenterna gett samma betyg som besökarna eller lägre, och i hälften har de gett samma betyg eller högre).

Denna statistik ska förstås tas med en jättenypa salt. På en del produkter är det väldigt få (och ibland bara en enda) besökare som satt (i en del fall extrema) betyg, så det går inte att dra några större slutsater av detta.

(Här måste jag dessutom inflika att jag tycker det är skittöntigt att gå in och sätta 2:or eller 20:or på en del produkter bara för att dra ner eller upp betygen, och inte för att man faktiskt tycker att produkten förtjänar det betyget.)

Disclaimer: Jag kom på att jag kanske måste påpeka att besökarnas betyg givetvis ändras ju fler som röstar; så den statistik jag presenterar här stämmer förstås bara för den tidpunkt då jag samlade in informationen.

Nightowl

Champion
(Här måste jag dessutom inflika att jag tycker det är skittöntigt att gå in och sätta 2:or 20:or på en del produkter bara för att dra ner eller upp betygen, och inte för att man faktiskt tycker att produkten förtjänar det betyget.)
Jag brukar alltid föreställa mig att människor som gör det har kalsonger som luktar illa och alltid tror att de får mindre saft än alla andra och inte hade några kompisar i lågstadiet och det med rätta .

Erik

Lindenius

Swashbuckler
Hehe

Det här dagens härligaste indirekta uppmaning att gå och rösta…

… jaja… jag går väl och tittar om jag kan rösta på något då. *toffel*

//erik. vill inte ha mycket att göra på jobbet

Gasten

Warrior
Det är lite missvisande efter som det går att rösta fler än en gång på varje produkt (sist jag kollade i alla fall...). det behöver nog åtgärdas, i alla fall om jag ska lita på någon annan än recensenterna. en kommentarsfunktion skulle vara najs också.

Dante

Staff member
Jaså?

Jag kan i alla fall bara rösta en gång (per dator visserligen, men ändå) på varje produkt.

(Och de som röstar femtielva gånger på samma produkt faller självklart inom samma kategori som de som sätter 2 eller 20 bara för att sänka eller höja snittbetyget.)

Dante

Staff member
Uppdatering av statistiken …

Nu när det tillkommit ett antal recensioner och fler besökare varit inne och röstat på de recensioner som redan låg uppe tänkte jag passa på att se om det skett några förändringar i statistiken (gamla siffror i rött).

Antalet rollspelsrecensioner är nu uppe i 47. Dock har 3 recensioner ännu inte fått något besökarbetyg så dessa måste räknas bort.

Av de 44 rollspelsrecensioner som fått betyg av besökarna ligger recensenternas betyg inom ett spann på ±5 % från besökarnas betyg i 18 av fallen (41 % [41 %]) och 10 recensioner (23 % [26 %]) har exakt samma betyg från både recensent och besökare.

De största avvikelserna är –78 % (–82 %) (recensenten gav betyg 9, medan besökarna gav 16) respektive +33 % (+33 %) (recensenten gav betyg 12, och besökarna gav 8).

Snittavvikelsen är nästan –2 % (–3 %) (dvs. recensenterna sätter fortfarande [i snitt] något lägre betyg än besökarna), och medianen är ±0 % (±0 %) (dvs. i hälften av recensionerna har recensenterna gett samma betyg som besökarna eller lägre, och i hälften har de gett samma betyg eller högre).

Inga större förändringar alltså, bortsett från att den största avvikelsen blivit något mindre och att besökarnas och recensenternas snittbetyg närmat sig varandra med 1 procentenhet.