Nemesis IV
Veteran
Efter ca. ett halvårs frånvaro är jag tillbaka igen, med en fråga: Hur mycket information kan man ge en spelare för att förstärka spelupplevelsen för de andra spelarna utan att det förstör spelupplevelsen för den informerade?
Scenariot är detta:
Två rollpersoner var på katakomb-expedition. Under nedfärden gick de lite fel, och hamnade i en korridor som gick runt, runt tills den slutade vid samma vägskäl som den började. När de tänker ta den andra vägen dyker de själva upp i gången bakom dem. Korridoren hade transporterat dem tillbaka i tiden till ögonblicket de gick in i den, vilket innebar att de träffade sig själva (lite Harry Potter över det när jag tänker efter...). Deras "kopior" flydde tillbaka upp till staden, medan de själva fortsatte neråt utan att fatta särskilt mycket...
I nästa äventyr kommer en ny spelare in, och hans RP känner en av de befintliga spelarnas RP:s. Jag tänkte lura honom lite genom att låta honom träffa en av "kopiorna", men kom genast på att då måste en av spelarna spela den (man fattar nog misstankar om en RP styrs av spelledaren), och måste ha en massa extrainformation osv...
Alternativ 1: Låta spelaren vara med på det helt (låta honom veta allt om "kopiorna" och vad de gjorde efter att de flydde).
Alternativ 2: Säga till honom vad han får berätta för den nya spelaren, utan att låta honom veta något.
Alternativ 3: Beordra honom att helt enkelt inte säga någonting om vad som hänt (typ: "Näe, vi har inte gjort något specielt medan du var borta...").
Ska jag välja något av alternativen, eller helt enkelt skippa det? Eller finns det någon som har andra idéer om hur man kan genomföra det?
Scenariot är detta:
Två rollpersoner var på katakomb-expedition. Under nedfärden gick de lite fel, och hamnade i en korridor som gick runt, runt tills den slutade vid samma vägskäl som den började. När de tänker ta den andra vägen dyker de själva upp i gången bakom dem. Korridoren hade transporterat dem tillbaka i tiden till ögonblicket de gick in i den, vilket innebar att de träffade sig själva (lite Harry Potter över det när jag tänker efter...). Deras "kopior" flydde tillbaka upp till staden, medan de själva fortsatte neråt utan att fatta särskilt mycket...
I nästa äventyr kommer en ny spelare in, och hans RP känner en av de befintliga spelarnas RP:s. Jag tänkte lura honom lite genom att låta honom träffa en av "kopiorna", men kom genast på att då måste en av spelarna spela den (man fattar nog misstankar om en RP styrs av spelledaren), och måste ha en massa extrainformation osv...
Alternativ 1: Låta spelaren vara med på det helt (låta honom veta allt om "kopiorna" och vad de gjorde efter att de flydde).
Alternativ 2: Säga till honom vad han får berätta för den nya spelaren, utan att låta honom veta något.
Alternativ 3: Beordra honom att helt enkelt inte säga någonting om vad som hänt (typ: "Näe, vi har inte gjort något specielt medan du var borta...").
Ska jag välja något av alternativen, eller helt enkelt skippa det? Eller finns det någon som har andra idéer om hur man kan genomföra det?