entomophobiac
Low Prep High Play
Det här är ett ämne som jag vet att det diskuterats till och från med jämna mellanrum. Men vad tycker folk egentligen (förutom skaran som förespråkar bakgrundshistorier istället)?
GURPS och Unisystem är två exempel på system där för- och nackdelar är högst väsentliga. Själv är jag inget fan av GURPS eftersom det är lite för mycket modifikationer hit och dit (dessutom är det ingen charm i 3t6...), men Unisystem är ett favoritsystem.
Men vad är för- och nackdelarna med system som använder för- och nackdelar? Och hur tusan balanserar man dem; gör man som in Fallout där Perks egentligen både är bra och dåliga, eller gör man en d20 modell där Feats är superförmågor?
GURPS och Unisystem är två exempel på system där för- och nackdelar är högst väsentliga. Själv är jag inget fan av GURPS eftersom det är lite för mycket modifikationer hit och dit (dessutom är det ingen charm i 3t6...), men Unisystem är ett favoritsystem.
Men vad är för- och nackdelarna med system som använder för- och nackdelar? Och hur tusan balanserar man dem; gör man som in Fallout där Perks egentligen både är bra och dåliga, eller gör man en d20 modell där Feats är superförmågor?