Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,475
Det var ett tag sedan, men jag tänkte att det nog inte spelar så stor roll om jag postar det nu. Jag, Krille och om det var Mörker (kan ha varit någon mer) diskuterade vapenanvändning i verkligheten, något som jag personligen inte är särskilt förtjust men jag vet att det finns andra som är det. Framförallt brukar intresset vara stort för att få strids- och vapenregler så "realistiska" som möjligt.
Hur som helst, diskussionen handlade om vapenanvändning för en nybörjare kontra en mer erfaren person. Att det är lättare för en nybörjare att använda en yxa än en värja känns inte så konstigt (jag kan mycket väl ha fel), och rimligtvis är det tvärtom. Inlärningskruvan för att använda yxa är rätt plan jämfört med en värja till exempel. Jag har försökt illustrera mina tankar med ett diagram.
<font size="1">Notera att jag inte kan något om vapnen och att jag inte har en aning om ifall det stämmer så som jag gjort, men det är på ett ungefär.</font size>
Min tanke var att det borde inte vara så svårt att applicera det här på ett regelsystem ifall man nu vill det. Jag själv kommer nog varken skriva ihop det eller använda det i ett eget spel (om jag någonsin får klart ett spel) men det kanske är intressant för andra, som sagt.
Hur som helst, är det vettigt med olika "färdighetskurvor"* för olika vapen, på ett sådant sätt som diagrammet visar (fast med "mer realistiska kurvor") och är det någon som har idéer på hur det skulle kunna lösas för era egna system eller för stora befintliga system?
<font size="1">* Med färdighet menar jag både färdighet att träffa och färdighet att åsamka skada.</font size>
Hur som helst, diskussionen handlade om vapenanvändning för en nybörjare kontra en mer erfaren person. Att det är lättare för en nybörjare att använda en yxa än en värja känns inte så konstigt (jag kan mycket väl ha fel), och rimligtvis är det tvärtom. Inlärningskruvan för att använda yxa är rätt plan jämfört med en värja till exempel. Jag har försökt illustrera mina tankar med ett diagram.
<font size="1">Notera att jag inte kan något om vapnen och att jag inte har en aning om ifall det stämmer så som jag gjort, men det är på ett ungefär.</font size>
Min tanke var att det borde inte vara så svårt att applicera det här på ett regelsystem ifall man nu vill det. Jag själv kommer nog varken skriva ihop det eller använda det i ett eget spel (om jag någonsin får klart ett spel) men det kanske är intressant för andra, som sagt.
Hur som helst, är det vettigt med olika "färdighetskurvor"* för olika vapen, på ett sådant sätt som diagrammet visar (fast med "mer realistiska kurvor") och är det någon som har idéer på hur det skulle kunna lösas för era egna system eller för stora befintliga system?
<font size="1">* Med färdighet menar jag både färdighet att träffa och färdighet att åsamka skada.</font size>