Nu vet jag inte om någon egentligen påstått det, men det är en aning överdrivet att säga att M:0 innehåller en (i princip) färdig kampanj. Det är snarare så att det innehåller en mängd material som gör det ganska lätt att skapa en egen kampanj. Och snarare än att man som SL läser en geografibok i förväg är settingen beskriven i form av de slumpmöten och slumphändelser som finns beskrivna och som slängs in i spelet av SL. Det finns ett klimax i den story man skapar som kan skyndas på eller väntas med beroende på när SL planterar vissa ledtrådar under spelets gång. Detta klimax är väl beskrivet, men det finns ingen färdig storyline som leder dit utan varje spelgrupps kampanj kommer se helt olika ut. Det finns få eller inga SLP:er som är viktiga i kampanjen som gruppen inte hittat på själva. Det finns ett gäng i princip färdiga "zonsektorer" som är en plats som är ganska välbeskriven med några förslag till händelser som kan uppkomma i spel. Dessa zonsektorer kan köras mer eller mindre som de är beskrivna utan några längre förberedelser och ger ungefär en till två kvällars spel.
Karaktärs- och Arkskapandet innehåller en del där man skapar relationer till SLP:s, vilket ger SL en hög med krokar att dra i som direkt påverkar rollpersonerna. Det uppmuntras också till interaktion med SLP:er av den mekanism som ger utveckling av rollpersonerna. Går man igenom processen med att skapa rollpersoner och en Ark ordentligt så finns det mycket att bygga vidare på som SL. Det kräver absolut lite jobb, men det är inte mycket och brukar ligga mellan ingenting till kanske en timme mellan mötena. Det finns inte heller något som hindrar att man förbereder zonsektorer i rollpersonernas och Arkens närhet i förväg (det brukar jag oftast göra), men det går också snabbt att få fram en (förvisso något spartanskt beskriven) zonsektor om det skulle vara så att rollpersonerna går någonstans SL inte väntat sig.
Personligen älskar jag hur mycket relationer och annat det finns att bygga på som SL om man vill plantera nya berättelsekrokar. För en person som mig, som mestadels spelat publicerade äventyr genom åren, så är det ett väldigt inspirerande spel - det går lätt att kicka igång min fantasi. Det är inte mycket förberedelser som krävs för att vi ska få ihop en kvälls spelande. Jag älskar också det öppna upplägget - att rollpersonernas val verkligen påverkar vad som händer. Jag märker också att mina spelare verkligen gillar det. De har flera gånger uttryckt hur roligt det är med ett spel där rollpersonerna har en sådan nära koppling till den värld och dess persongalleri som vi byggt upp. Jag säger inte att det är något som kommer helt automatiskt bara för att vi spelar M:0, men vill samtidigt poängtera att det här är spelare som tidigare har visat noll intresse för ett mer relationsfokuserat sorts spelande och som mestadels spelat väldigt traditionella rollspel.
Huruvida man måste vara någon sorts improvisationsmästare för att kunna spela M:0 är något jag tänkt en del på. Jag inser att M:0 kräver att man är beredd att kunna improvisera en del som SL, men jag har svårt att se ett spel med öppet upplägg och sandboxaktig spelstil som inte gör det. Det ligger liksom i spelstilens natur. Det är i övrigt inget som förhindrar att du som SL förbereder hela zonen i förväg och placerar ut saker på kartan istället för att lägga dem där du tycker att det passar under kampanjens gång. Någon kanske tycker att det vore bättre om zonen redan var färdigbeskriven av spelförfattaren. Jag tycker själv att det blir roligare spelande när den inte är det, och varje grupp formar sin egen zon, men förstår att folk tycker olika.
M:0 är ingen färdig kampanj man kan spela igenom. Man kan säga att M:0 är en verktygslåda som ger dig som SL verktygen att skapa en egen kampanj där några element kommer återkomma i alla spelgrupper.