I många rollspel så är rollpersonens färdighetslista relaterad till rollpersonens yrke eller arketyp. Men om vi vänder på det så tycker jag att det är ganska vettigt att som spelledare ha en lista med allmänna resp särskilda färdigheter och låta alla rollpersoner ha de allmänna färdigheterna och sedan fördela de särskilda färdigheterna mellan rollpersonerna så att varje rollperson har en unik lista med särskilda färdigheter. Detta för att göra spelgruppen beroende av alla rollpersoner/spelare. Indirekt är det väl det här som valen av yrken/arketyper åstadkommer åt spelledaren/spelarna så länge de väljer olika yrken/arketyper.
Men det finns några problem med upplägget att fördela färdigheter mellan rollpersonerna. Vad händer om en rollperson/spelare faller bort under spelmötet eller om en ny tillkommer? Om äventyren är anpassade till spelledarens färdighetslista (vilket är halva grejen med att dela upp de särskilda färdigheterna mellan rollpersonerna) så stjälper bortfallet/nytillskottet äventyret. Allmänna färdigheter som Research, Knowledge och Jack of All Trades och som spelarna får ta till om en rollperson saknas i äventyret kanske är en bra lösning på problemet? Finns det andra (bättre) lösningar?
Ett annat lite mer delikat problem är att valet av färdigheter begränsar spelarens val av yrke/arketyp. Det leder lätt till att spelledaren förbjuder spelaren att ha ett speciellt yrke/arketyp för "det yrket är redan taget av en annan spelare" vilket inte är så kul tycker jag. En lösning är att rollpersonens bakgrund (uppväxt, skolgång mm) ges större betydelse för vilka färdigheter rollpersonerna har än yrket men det stämmer dåligt med att många särskilda färdigheter är just "yrkesfärdigheter". Detta problem existerar bara om man vill fördela de särskilda färdigheterna jämnt på rollpersonerna. Annars kan ju flera rollpersoner ha samma yrke/arketyp utan större problem.
Dessutom är grundproblemet inte begränsningen av yrke/karaktär utan grundproblemet är så klart att begränsningen är en naturlig konsekvens av att man delar upp färdigheterna mellan rollpersonerna vilket ju är hela avsikten med upplägget. Hur kommer man runt problemet att en uppdelning av färdigheter begränsar spelarnas val ("den färdigheten kan du inte ha för den är redan tagen")? Går det ens att komma runt problemet med tanke på att problemet följer av själva grundpremissen? Är roterande färdigheter (ungefär som roterande mutationer i Mutant) en lösning?
Har ni några bra förslag på hur man kommer runt de här problemen (och ev andra problem som systemet med en färdighetslista och uppdelning av särskilda färdigheter för med sig)?
Mitt syfte med att dela upp de särskilda färdigheterna är att göra äventyrens lösning lika mycket beroende av alla rollpersoner i gruppen. Jag ser det som ett spelmekaniskt sätt att skapa spelardelaktighet och rollpersonssamhörighet.
Men det finns några problem med upplägget att fördela färdigheter mellan rollpersonerna. Vad händer om en rollperson/spelare faller bort under spelmötet eller om en ny tillkommer? Om äventyren är anpassade till spelledarens färdighetslista (vilket är halva grejen med att dela upp de särskilda färdigheterna mellan rollpersonerna) så stjälper bortfallet/nytillskottet äventyret. Allmänna färdigheter som Research, Knowledge och Jack of All Trades och som spelarna får ta till om en rollperson saknas i äventyret kanske är en bra lösning på problemet? Finns det andra (bättre) lösningar?
Ett annat lite mer delikat problem är att valet av färdigheter begränsar spelarens val av yrke/arketyp. Det leder lätt till att spelledaren förbjuder spelaren att ha ett speciellt yrke/arketyp för "det yrket är redan taget av en annan spelare" vilket inte är så kul tycker jag. En lösning är att rollpersonens bakgrund (uppväxt, skolgång mm) ges större betydelse för vilka färdigheter rollpersonerna har än yrket men det stämmer dåligt med att många särskilda färdigheter är just "yrkesfärdigheter". Detta problem existerar bara om man vill fördela de särskilda färdigheterna jämnt på rollpersonerna. Annars kan ju flera rollpersoner ha samma yrke/arketyp utan större problem.
Dessutom är grundproblemet inte begränsningen av yrke/karaktär utan grundproblemet är så klart att begränsningen är en naturlig konsekvens av att man delar upp färdigheterna mellan rollpersonerna vilket ju är hela avsikten med upplägget. Hur kommer man runt problemet att en uppdelning av färdigheter begränsar spelarnas val ("den färdigheten kan du inte ha för den är redan tagen")? Går det ens att komma runt problemet med tanke på att problemet följer av själva grundpremissen? Är roterande färdigheter (ungefär som roterande mutationer i Mutant) en lösning?
Har ni några bra förslag på hur man kommer runt de här problemen (och ev andra problem som systemet med en färdighetslista och uppdelning av särskilda färdigheter för med sig)?
Mitt syfte med att dela upp de särskilda färdigheterna är att göra äventyrens lösning lika mycket beroende av alla rollpersoner i gruppen. Jag ser det som ett spelmekaniskt sätt att skapa spelardelaktighet och rollpersonssamhörighet.