Nekromanti Fördommar & rollspel..

Lindenius

Swashbuckler
Aha! (OT)

Rolemaster-spelare finns inte. Det finns ganska många som gillar spelet men ingen spelar det.

Va..?

--
Åke, gammal flitig Rolemaster-spelare
Vilket måste betyda att Åke inte finns.

//erik. upptäcker sanningen

Krille

Super Moderator
"Jag räknar kallt med att det där var menat som en pik mot andra halvan av mitt inlägg, och isf får det gärna vara precis hur mycket smajlisar som helst; it'll still be an opinion."

Och Saxifrage menar alltså att jag är en tråkig person som skriver tråkiga spel?

Liksom, hallå! Den är tråden handlar om fördomar, inte om åsikter. Det finns fördomar och det finns åsikter. Mina fördomar om vampire-spelare är inte snälla, men de är fördomar, och jag är jätteglad varje gång någon bevisar att jag har fel.

Men allvarligt, Selethil, just nu jobbar du stenhårt på att bevisa att åtminstone mina fördomar stämmer, och det är det sista du och dina medhalsgnagarspelare behöver. Vi är inte i den här tråden för att anklaga vampire-spelare - är det någon vi anklagar så är det oss själva för att vi har fördomen - så du behöver inte försvara dig. Konstatera bara att du har fördomen att alla icke-vampire-spelare är inskränkta mobbare som inte kan låta bli att racka ner på de riktiga rollspelarna.

Nu släpper i alla fall jag ämnet, och jag föreslår att alla andra gör det också innan en nond censurivrande moderator låser tråden.

PAX

Jordisk Äventyrare
Min del av kakan...

All Flesh Must Be Eaten & Splatter - tills jag nyligen fick nöjet att läsa AFMBE så ansåg jag dessa spel höra hemma hos den typiske splattermovie-fan som alltid ingår i spelgruppen. Själv ansåg jag tidigare att spelen kan ju knappast fylla någon större funktion än vad Paranoia gjorde för några år sen. Dvs samla damm i hopp om att kunna spelas vid något enstaka tillfälle som komplement till Ölspelet.

Paranoia - ja hur askul kan vi ha det med detta spel? Inte alls. Mer nöje för SL än spelarna. ( Ja, jag har spelat Pajjanoia för ett antal år sen.) Judge Dredd ingår i samma fördom trots att spelet bygger på en rolig serie.

Big Eyes Small Mouth - ett spel vars namn antyder delaktighet med den apfula tecknarstilen som kallas Manga känns bara så jäkla töntigt att jag knappt finner ord för att beskriva min fördom mot detta rollspel. Att flamsa runt som en snedvriden karikatyr av asiatiska hjältar (alla har dessutom psykiska krafter) är liksom inte min stil. Samtliga kopior borde samlas in och dispergeras till fördel för den årliga omsättningen av toapapper här i landet.

Usagi Yojimbo - nallebjörn med svärd. Eller var det hare? Kasta in Bumbibjörnarna så blir fler barn glada.

Rolemaster - rollspelarens Bingafton. Duttpenna och ett stort tabellark.

Superhjälterollspel - hur urfånigt som helst. Specellt när man kommer till valet och kvalet mellan att dra på sig blå eller röda långkalsonger med påsydda blixtar.

Dogmarollspel - slöseri med kreativitet. Inför årets utmaning tycker jag ni ska minska formatet till en ruta Edet Krepp så kanske man kan få någon nytta av rollspelet efter man läst det på dasset.

Krille

Super Moderator
En liten till kaffet

"Kom igen nu... snälla... en liten fördom till kaffet bara..."

Åkej, här kommer den: "Låt aldrig Charles Ryan illustrera rollspel, skjut killen på Steve Jackson Games som anlitar illustratörer, och hade inte West End Games gått i putten så hade samma sak gällt dem."

Selly

Level 5 Laser Lotus
Fördomar och människor.

"Liksom, hallå! Den är tråden handlar om fördomar, inte om åsikter."

Liksom, hallå! Fördomar om rollspel, inte om rollspelare.

"Men allvarligt, Selethil, just nu jobbar du stenhårt på att bevisa att åtminstone mina fördomar stämmer, och det är det sista du och dina medhalsgnagarspelare behöver."

För det första så ämnar jag inte modifiera mitt skrivande efter vad för slags uppfattning jag vill att du skall ha om Vampire-spelare i gemen. För det andra så var du väldigt sketchy med exakt vad det var för fördomar du hade (även om jag kan gissa); när du skrev ditt första inlägg i tråden så var det bara Lindenius och Härolden som skrivit något om halsgnagarspelare över huvud taget, och det skrevs ganska olika saker. Det som gjorde mig förbannad var det här förmätna skitsnacket. När någon tar sig friheten att förringa hela mitt livs samlade erfarenheter så skiter jag i hur många smilisar man smäller in, och hur mycket man skyller på att det är fördomar; faktum kvarstår att tråden handlar om fördomar mot rollspel, och likförbannat smyger det sig in en massa sparkar mot spelarna.

"Vi är inte i den här tråden för att anklaga vampire-spelare - är det någon vi anklagar så är det oss själva för att vi har fördomen - så du behöver inte försvara dig."

Fint. Gör det tyst då, så slipper jag lyssna på maskerade personangrepp; sen kanske du skämtar hur mycket som helst om dina egna olyckliga erfarenheter, och tja...grattis, då har du väl mer självdistans än jag. Lucky you. Och trots den ironiska tonen så är det där helt uppriktigt menat.

"Konstatera bara att du har fördomen att alla icke-vampire-spelare är inskränkta mobbare som inte kan låta bli att racka ner på de riktiga rollspelarna."

Nej. Jag har redan konstaterat en fördom för mycket gentemot rollspelare. Skulle det vara nåt mer så nöjer jag mig med att slagga spel. Men eftersom i princip ingen verkar vara kapabel att dra den gränsen...

"[...] innan en nond censurivrande moderator låser tråden."

...så skulle jag personligen inte gråta om så skedde. Sen får du gärna tycka att jag saknar humor. Jag håller uppenbarligen inte med, utan tycker helt enkelt att den eventuella humor den här tråden kan tänkas bjuda på går att servera på betydligt bättre sätt; såhär, t.ex. Jag kunde tyvärr inte medverka i den tråden av skäl jag inte ämnar tala om här. Out.

Saxifrage

Hero
WEG

(---) och hade inte West End Games gått i putten så hade samma sak gällt dem

Va? Har du sett illustrationerna i Paranoia 2ed (som är det WEG-lir jag läst mest av)?

Krille

Super Moderator
Re: WEG

"Va? Har du sett illustrationerna i Paranoia 2ed (som är det WEG-lir jag läst mest av)?"

Framförallt har jag sett illustrationerna i TORG.

Lindenius

Swashbuckler
Nä, det finns faktiskt gränser!

Jag är ledsen moderatorn, men eftersom det är mitt inlägg som attackeras, så tänker jag svara på det, även om det drar år fel håll och min ton är brysk.

För det första: Jag tror inte det går att enbart ta upp fördomar om reglerna utan att på något sätt anknyta till spelarna.

För det andra, innan jag börjar: Tolkningar säger mer om tolkaren än om det som tolkas.

När någon tar sig friheten att förringa hela mitt livs samlade erfarenheter så skiter jag i hur många smilisar man smäller in, och hur mycket man skyller på att det är fördomar; faktum kvarstår att tråden handlar om fördomar mot rollspel, och likförbannat smyger det sig in en massa sparkar mot spelarna.
Jag är ledsen, men om du tar en generalisering – i en tråd som bygger på och uppmanar till generaliseringar och fördomar – som något personligt, så betyder det ju något. Hur tycker du att man ska tolka det?

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad det är du är upprörd över. Jag skrev aldrig i mitt inlägg att "Vampirespelare är personer vars samlade liverfarenheter jag förringar".
Det betyder att det är så du tolkar att min avsikt varit. Tillåt mig i sådana fall att bli upprörd över att du däremot påstår att jag är en person som inte bryr mig om vad andra personer tycker eller känner. Vad fick du det ifrån? Exakt vad baserar du din uttolkning av mitt inlägg på? Exakt vad i inlägget skrev jag som fick dig att läsa ut att just du var en person vars känslor inte gick att ta på allvar?

Upp till bevis Selethil eller be om ursäkt, för jag tolererar inte att någon kallar mig för empatilös utan att ha fog för det han säger.

//erik. ja, jag har spelat Vampire.

Saxifrage

Hero
Och Saxifrage menar alltså att jag är en tråkig person som skriver tråkiga spel?

Läs trådstarten igen! Det här handlade faktiskt om rollspelssystem och inte om rollspelare (än mindre rollspelskonstruktörer). Att jag överhuvudtaget brytt mig om att läsa in mig på t10-systemet är ju för att kringarbetet (Skymningshem, Västmark mm) tyder på en kreativitet utöver det normala. Att däremot själva spelsystemet ger mig lite sossevibbar är en annan femma. Se det mer som en stilla undran: kan det här verkligen vara lika kul som att spela med procentchanser och femtielva mångsidiga tärningar? Jag vet redan ditt (och många andras) svar, så jag antar att jag borde testa själv.

Men på det stora hela var nog det här ingen lyckad tråd...

Nightowl

Champion
*Alla Chronopia-moduler är tuffare än den senare modulen.
*Alla grundspel till WoD är allmänt ospelbara och ger mig inga som helst idéer till rollpersoner jag vill spela och kampanjer jag vill spelleda.
*Alla moduler till WoD är klart genialiska och ger mig många idéer till rollpersoner jag vill spela och/eller kampanjer jag vill spelleda.
*Alla GDW-spel är allmänt ospelbara och ger mig inga som helst idéer till rollpersoner jag vill spela och kampanjer jag vill spelleda.
*Alla moduler till GDW-spel är allmänt ospelbara och ger mig inga som helst idéer till rollpersoner jag vill spela och kampanjer jag vill spelleda.
*Alla spel skrivna av John Wick ger mig åtminstone ett tillfälle då jag vill döda John Wick med en motorsåg.
*Alla spel skrivna av John Wick ger mig åtminstone ett tillfälle då jag vill föda John Wicks barn.
*Alla spel med zeppelinare på omslaget är bra.
*Alla spel med alver i suger fruktansvärt.
*Alla spel med pulp-innehåll är medvetet designade så att de ser ut som ett pulp-magasin.
*Alla GURPS-moduler som över huvud taget uttrycker en politisk tendens är libertarianska.
*Alla moduler med en dungeon i har en fälla där det på något sätt hänger ihop med att golvet är gjort som ett shackspel.
*Alla moduler med en gnom med behandlar honom ungefär som de behandlar en av bröderna Wayans: som en pajas.
*Alla inlägg av forumiten Johan K slutar med ett utropstecken i ämnesfältet och innehåller intetsägande men uppmuntrande glada utrop. :gremwink:

Erik

Lindenius

Swashbuckler
Jodå

Men på det stora hela var nog det här ingen lyckad tråd...

Jodå, men jag tror bara att det är svårt att göra någon åtskillnad mellan regler och spelare, eftersom dessa är (enligt mitt tycke) intimt sammankopplade. För handen på tolvfingertarmen: det perfekta spelsystemet finns inte. Däremot finns det spelsystem som passar en viss typ av spelare bättre.

//erik. konstig värk i ansiktet. kan vara en tand som mår dåligt.

Johan K

Gammal & dryg
Tack för den du... =) (OT)

Alla inlägg av forumiten Johan K slutar med ett utropstecken i ämnesfältet och innehåller intetsägande men uppmuntrande glada utrop
Hehe..
Jag kan väll inte förneka den där biten nä.... :gremgrin: :gremwink:

/ Johan K, som nog har en & annan (o)vana att skriva sina inlägg.. :gremgrin:

Arfert

Facit
det berodde på att Nisse Gulliksson i en period var sjukt sugen på att göra en Games Workshop...

Rosen

Myrmidon
Re: Fördommar & rollspel.. (ANT)

FINNS det nån som verkligen GILLAR rolemaster?

Oja; ett härligt wacko spelsystem som faktiskt inte är speciellt svårt när man KAN det. (-:
Och Shadow World är ju bara en alldeles urskön spelmiljö.

--
Åke

Basenanji

Postd20modernist
Genialt!

Å, vad jag skrattade när jag läste det här!
Fan, vad bra du är- jag ska genast sno det här, för det är på pricken jag:

Drakar & Demoner-spelare är övervintrade 30 plus-kufar som tycker att Spindelkonungens pyramid är det bästa äventyret nånsin.

och:

Dungeons & Dragons-spelare är 2-3 år äldre än Drakar & Demoner-spelarna och tycker de är ganska töntiga för att de spelar ett spel på svenska. Det enda spel de har någon respekt för (förutom Dungeons & Dragons) är Traveller (och det bara för att det också är JÄÄÄÄTTE-GAMMALT). Den ultimata versionen av spelet tycker de är AD&D (vilken version av AD&D som är bäst diskuteras fortfarande hett och är inte på långa vägar avgjord). De som gått över till D&D 3 eller 3.5 har endast gjort det för att inte slita på sina gamla TSR-grejor som de plastat in för att sälja för en miljon på e-bay när de pensioneras (utom ett antal hardcore-fanatiker som tänker begravas med dem). De anser att slopandet av THAC0 i de nya versionerna är populism .

Kan du läsa mina tankar?

/Basse