Nekromanti Förklara konflikten i Ukraina

Status
Not open for further replies.

Bezant

Veteran
Organ;n75973 said:
Sådana uttalanden gör mig rejält nervös. Betyder det att alla länder med ryska minoriteter löper risk att bli "säkrade" till "skydd" för dessa minoriteter?
Mjo, risken finns alltid. Liksom de flesta länderna på jorden tycker att ISIS måste stoppas.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Asså... Vilka filmer och artiklar? För du argumenterar som om hela din bild av situationen formats av Russia Today. Det är inte en speciellt stabil grund att stå på, minst sagt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bezant;n75978 said:
När jag fick hela händelseförloppet från starten sammanfattet och upplagt började det liksom lossna en sten, och jag började nu få grepp om saken och började titta igenom gamla nyhetsartiklar och videoklipp med förnyad förståelse(vilket jag inte hade när tråden startades).
Men det är väldigt få mediakanaler som inte är ryska som förklarar att Ryssland är den förfördelade i detta fall. Vilka källor har du använt dig av? Endast ryska? Eller även andra källor?

Men jag måste samtidigt ge dig en eloge för att du så snabbt hittade ett så starkt patos för den ryska folkgruppen. Har du ryska släktingar? Själv är jag inte svensk, så jag förstår att det är lätt att svepas med i en upplevd gemensamhet med tänkta bröder och systrar.

/Magnus

Bezant

Veteran
Björn Wärmedal;n75981 said:
Asså... Vilka filmer och artiklar? För du argumenterar som om hela din bild av situationen formats av Russia Today. Det är inte en speciellt stabil grund att stå på, minst sagt.
Inte? Läser också alla de stora nyhetsmedierna i Sverige också. Men det gället att läsa mellan raderna och se vilka värderingar/perspektiv/policies som de står för.

Caligo

Swashbuckler
Bezant;n75941 said:
Aj, den där gick rakt in i hjärtat..
Anklagelser om illvilliga ambitioner faller ihop av sig självt då många här i landet skulle bli vilda av glädje vid tanken att sticka kniven in i den ryska samhällskroppen. Ryssland har många fiender längs sin långa gräns och en historia av våldsamma angrepp sedan mongolerna marscherade in, inte som US and A vars gränser mest präglas av Atlanten och Stilla Havet. Polen t.ex. har ju använts som plattform för alla angrepp västerifrån. Så därför måste Ukraina säkras och de ryska medborgarna skyddas.
Jag ser ingen smiley men för att rädda min egen mentala hälsa så utgår jag från att du skämtar.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
... Du menar att läsa in de inbillade "sanningar mellan raderna" som passar ens förutfattade meningar och redan bestämda åsikter?

Vilka värderingar/perspektiv/policies menar du att samtlig svensk och nästan all utländsk media håller i det här läget? Eftersom i princip ALLA är rörande överens om att det är Ryssland som provocerat fram den här konflikten.

Bezant

Veteran
Magnus Seter;n75984 said:
Men det är väldigt få mediakanaler som inte är ryska som förklarar att Ryssland är den förfördelade i detta fall. Vilka källor har du använt dig av? Endast ryska? Eller även andra källor?

Men jag måste samtidigt ge dig en eloge för att du så snabbt hittade ett så starkt patos för den ryska folkgruppen. Har du ryska släktingar? Själv är jag inte svensk, så jag förstår att det är lätt att svepas med i en upplevd gemensamhet med tänkta bröder och systrar.

/Magnus
Kollar på ryska - ja, även engelska & svenska. Om med svenska; inte bara de stora, traditionella utan också alternativa som: http://www.proletaren.se/tema-krisen-i-ukraina samt även t o m vad nazisterna skriver om fenomenet - så man kan inte säga att jag direkt sitter och klickar **uppdatera** på Russiatodays hemsida. :)

/Har lite personliga förgreningar till Ryssland ja.

Bezant

Veteran
Caligo;n75991 said:
Jag ser ingen smiley men för att rädda min egen mentala hälsa så utgår jag från att du skämtar.
Om det får dig att må bättre, så tro på det. :wink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bezant;n75998 said:
t o m vad nazisterna skriver om fenomenet
Där hoppas jag att du verkligen läser mellan raderna. Jag skulle inte lita på att nazister vårdar sanningen ömt och kärleksfullt.

/M

Bezant

Veteran
Magnus Seter;n76002 said:
Där hoppas jag att du verkligen läser mellan raderna. Jag skulle inte lita på att nazister vårdar sanningen ömt och kärleksfullt.

/M
Betyder att jag läser ALLA nyhetskällor som publiceras, speciellt nu när tidningsdöden närmar sig alltmera. Sen får folk stånga sig blodiga mot varandra bäst dom vill med sina åsikter. Tycker dock att det är lite läskigt enkelriktat här i Sverige...........

Caligo

Swashbuckler
Ymir;n73623 said:
Det var ett tillspetsat sätt att förklara Ryssarnas eget synsätt, mjo. Men basically anser jag att båda sidor är lika goda kålsupare i den här frågan. Jag har inget till övers för rysk imperialism, men jag har inget till övers för NATOs imperialism heller. Och i pajkastning mellan imperier är det alltid de små i mitten som kommer i kläm, liksom, fråga bara Afghanistan...
Kallar du invasion för pajkastning?

Mundo

Myrmidon
Bezant: Problemet med hela din argumentation faller på en enda punkt:
Länderna Ryssland och Ukraina skrev ett avtal att aldrig någonsin bryta mot varandras nationsgränser och nationella integritet i utbyta mot att Ukraina gjorde sig av med sina kärnvapen.

Hade Ukraina haft världens tredje största kärnvapensamling hade Ryssland aldrig tänkt tanken på att invadera och annektera bitar av det. För övrigt håller jag med om att rapporteringen inte har varit särskilt objektiv, som jag tidigare noterade i den här tråden, var det gäller Ryssland i allmänhet och kriget i Ukraina i synnerhet. Dock kvarstår faktum: Terretoriella gränser som har erkänts och förklarats lagliga av de båda parterna kan inte brytas 20 år senare för att man inte gillar dem längre, och speciellt då inte med militär makt.

Det kan dock tilläggas att Västvärlden (precis som Ryssland) hjälpte till att blåsa upp situationen något fruktansvärt i Ukraina, med exempel som att USAs utrikesminister deltar i protesterna mot den sittande regeringen när han besöker landet. Det finns ingen "god" eller "ond" sida i den här konflikten, däremot finns det imperialistiska ambitioner och kalkylerande världsledare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bezant;n76008 said:
Betyder att jag läser ALLA nyhetskällor som publiceras, speciellt nu när tidningsdöden närmar sig alltmera. Sen får folk stånga sig blodiga mot varandra bäst dom vill med sina åsikter. Tycker dock att det är lite läskigt enkelriktat här i Sverige...........
Själv tycker jag att vi i Sverige har en god tradition av kritisk media, till exempel jämfört med Ryssland.

/M

Caligo

Swashbuckler
Bezant;n75998 said:
Kollar på ryska - ja, även engelska & svenska. Om med svenska; inte bara de stora, traditionella utan också alternativa som: http://www.proletaren.se/tema-krisen-i-ukraina samt även t o m vad nazisterna skriver om fenomenet - så man kan inte säga att jag direkt sitter och klickar **uppdatera** på Russiatodays hemsida. :)

/Har lite personliga förgreningar till Ryssland ja.
Tackar! Länken till Proletärens "länksamling" gav ju många skratt... bara formuleringen "Kievregeringens blodiga krig" var ju guld värd - tur att ryssland åkt till Ukraina och försvarat sig :)

Bezant

Veteran
Mundo;n76014 said:
Bezant: Problemet med hela din argumentation faller på en enda punkt:
Länderna Ryssland och Ukraina skrev ett avtal att aldrig någonsin bryta mot varandras nationsgränser och nationella integritet i utbyta mot att Ukraina gjorde sig av med sina kärnvapen.

Hade Ukraina haft världens tredje största kärnvapensamling hade Ryssland aldrig tänkt tanken på att invadera och annektera bitar av det. För övrigt håller jag med om att rapporteringen inte har varit särskilt objektiv, som jag tidigare noterade i den här tråden, var det gäller Ryssland i allmänhet och kriget i Ukraina i synnerhet. Dock kvarstår faktum: Terretoriella gränser som har erkänts och förklarats lagliga av de båda parterna kan inte brytas 20 år senare för att man inte gillar dem längre, och speciellt då inte med militär makt.

Det kan dock tilläggas att Västvärlden (precis som Ryssland) hjälpte till att blåsa upp situationen något fruktansvärt i Ukraina, med exempel som att USAs utrikesminister deltar i protesterna mot den sittande regeringen när han besöker landet. Det finns ingen "god" eller "ond" sida i den här konflikten, däremot finns det imperialistiska ambitioner och kalkylerande världsledare.
http://www.rferl.org/content/ukraine-explainer-budapest-memorandum/25280502.html
Mja.
It is not a formal treaty, but rather, a diplomatic document

Bezant

Veteran
Magnus Seter;n76022 said:
Själv tycker jag att vi i Sverige har en god tradition av kritisk media, till exempel jämfört med Ryssland.

/M
God tradition av kritisk media i Sverige??? Nääää.

Regeringen och Stormedia har ju velat ha krig med Ryssland sen lång tid tillbaka.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bezant;n76041 said:
Regeringen och Stormedia har ju velat ha krig med Ryssland sen lång tid tillbaka.
MODERERING

Där ungefär övertygade du mig om att du: a) faktiskt agerar på uppdrag av det ryska propagandamaskineriet; och/eller b) är ett provocerande troll.

Ingetdera är något jag gärna vill se på mina forum, så vill du stanna här gör du bäst i att tona ner propagandan och i stället diskutera lite mer rollspel.

Bezant

Veteran
Dante;n76046 said:
Där ungefär övertygade du mig om att du: a) agerar på uppdrag av det ryska propagandamaskineriet; och/eller b) är ett provocerande troll.
Indeed? Den här artikeln tillkom idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20436378.ab
Och samtidigt bygger inte Ryssland upp militära baser vare sig i Mexico eller Kanada som kan hota amerikanska fastlandet, medan det bullas upp i östeuropa med robotsköldar, tanks med mera.

Organ

Out of time, out of mind
Bezant;n76041 said:
Vänta nu, menar du verkligen att svenska regeringens och svensk medias högsta önskan är att det ska bli krig mellan Sverige och Ryssland?

Mundo

Myrmidon
Ok. Kan vi säga det som vi alla velat säga från början eller? Ska vi äntligen slippa bita oss i tungan och säga det som vi vet är sant?

Status
Not open for further replies.