Nekromanti Förklara varför rollspelen har de namn de har

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Jag kan börja med ett av spelen:

Deadlands: Spaghettiwestern med köttfärs (Wild Wild West, Brisco Country Jr, Jonah Hex). Spelet utspelar sig under västern-eran men efter en misslyckad frammaning av andar från en hämndlysten indian spred sig onda andar över världen. De livnär sig på skräck och om de lyckas sprida den tillräckligt kommer landskapet till sist att förvrida sig till en död zon - deadlands.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,944
Location
Värnhem, Malmö
Travellers on a Red Road: En metafor för en farofylld och blodbestänkt levnadsbana.

Ålamörker: Pallar inte lära mig spela instrument för att starta ett skånskspråkigt black metal-band, så jag fick döpa ett rollspel till det istället.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Everway: kommer från namnet på staden Everway där det finns ovanligt många portal till olika världar
Vampire: betyder vampyr det finns vampyrer med i spelet
Fiasco: är för att spelarna inte ska försöka låta sina rollpersoner "vinna" över varandra om dom är vana vid andra typer av rollspel. är ett väldigt imponerande och funktionellt namn
Conspiracy X: namnet ska anspela på tv-serien "X-Files" fast vara juridiskt distinkt
Cthulhu Dark: han hade just skrivit in namnet "Cthulhu Light" på sin skrivmaskin (som i regellätt) sen tänkte han men vänta lite vad då ljus? Det är ju grimdark skräck
The Black Hack: var vanligt med hack av gamla spel (ex vis Red Box Hax och Old School Hack och Whitehack) och snubben som gjort det heter—eller kallar sig—David Black
Searchers of the Unknown: Inspirerat av modulen "In Search of the Unknown", han ville göra ett rollspel där rollpersonerna hade lika enkla stats som monstren i det
Lamentations of the Flame Princess: Kommer (min [i skrivande stund] avatar till trots inte från Flame Princess i Adventure Time utan från Raggis gamla metalfansin där han skrev om band som hade den typen av svulstiga namn. Det är intressant hur man kan—utan att ha ett enda specifikt ord eller koncept gemensamt — kan hitta namn som "känns som ett namn som hör hemma i den kategorin". Typ som skeppsnamnen i the Culture–böckerna, dom heter typ The Swan Song och sånt
Remember Tomorrow: Typiskt gibsonskt namn ex vis All Tomorrow's Parties (som ju är taget från en urbra låt med Nico) men med twisten att… kommer du ihåg 80 90 talet när vi gjorde SF om den nära nära framtiden? kommer du ihåg när vi tänkte på morgondagen? innan vi började leva i cyberpunken. Nu är ju cyberpunk inne igen så namnet Remember Tomorrow känns kanske svårbegripligt men när det kom ut var det böcker som Pattern Recognition och annan "cyberpunken är nu"–literatur som rådde. PS jag älskar boken Pattern Recognition. Molles fantastiska översättning heter "Känna mönster", önskar den kunde komma i nytryck på svenska
Theatrix: Att det skulle vara mer performativt än simulativt är min take. Theatre betyder ju teater

Om nu nån kan förklara namnet Sea Dracula så får dom hemxt gärna göra det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Dungeons and Dragons: Handlar om drakar i dungeons.

Abberant: Beskriver den ballaste (enligt White Wolf) GMNPC:n i settingen.

Sad Robot: Jag satt på ett möte där vi blev tillsagda att "Tänka mer som robotar". Och det gjorde mig ledsen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Dungeons & Dragons: spelets core activity och apex predator.

Traveller: kanske inte kärnaktiviteten, men något som ges väldigt stort fokus och mycket regler - och att inte specifikt rymden nämns är inget misstag, eftersom många äventyr också bygger på resor över planeters ytor.

RuneQuest: runorna är kosmos' byggstenar, och att få bättre kontakt med/kontroll över dem är det grundläggande sökandet.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
King Arthur Pendragon: spelet heter ju faktiskt så även om man ofta slarvar och kallar det bara "Pendragon". (Därav förkortningen KAP). "Pendragon" är ett walesiskt medeltida ord som betyder ungefär "främste krigaren" och har konnotationen "krigsherren". I spelet är det en titel och ett familjenamn som bärs av både Uther och Arthur. Det är ett bra namn så tillvida att tydligt säger vad spelet har för setting och pekar på vilken dess viktigaste spelledarperson är. Det är ett dåligt namn så till vida att spelet ju rimligen handlar om spelarnas rollpersoner och inte en spelledarperson plus att det faktiskt tar ganska många spelmöten i Pendragon Great Campaign innan Arthur ens dyker upp:
han kommer det 21:a spelmötet om man spelar ett år per spelmöte
. Givet den genomsnittliga längden på en rollspelskampanj tror jag att väldigt många som har spelat KAP har gjort det utan ett någonsin få träffa en vuxen kungen Arthur i spelet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Null State: Null är noll. Noll-läget innebär ingen förändring. Man spelar agenter som kämpar för att försvara status quo från olika teknologier som löper amok – alltså vill man ha noll-läget. Varför det heter Null State och inte Zero State? I dunno, man. Jag är programmerare och är van vid att null inte ens är noll, utan "ingenting". Noll är åtminstone ett värde. Så ett null-läge blir alltså en ännu mindre förändring? Namnet anföll mig när jag gick och tänkte på något annat, och fastnade.

More than Human: Man spelar människor med superkrafter. Inte nödvändigtvis superhjältar eller -skurkar, utan först och främst människor. Så.

Rotsystem: Dels anspelar det på att spelet är grön postapokalyps där ett radiotelepatiskt växtnätverk tagit över planeten. Växter har rötter, rotsystem. Dels anspelar det på "root", som i Linux- och unix-världen är liksom den "mapp" som alla andra delar av systemet ligger i. Så det blir lite cyberpunk-associationer också.

Kutulu: Det är ett lovecraftskt mysterielösarspel, och "kutulu" är en av de stavningar av "cthulhu" som Lovecraft själv angav som alternativ.

Ödesväktarna: Man spelar folk som skyddar ödesväven undan olika mystiska hot. Så… man är väktare. Åt ödet. Typ.

Evolutionens Barn: Från början var det tänkt att vara ett spel där man spelade folk med superkrafter som gjorde uppror mot ett orättvist system. Då passade namnet. Sedan muterade spelet till att handla om snutar som bekämpade robotar och mutanter som gjorde uppror mot ett till synes utopiskt samhälle inspirerat av Ghost in the Shell och Venus är Vår. Då passade namnet sämre, men fick hänga med ändå. Jaja, spelet handlar ju en del om memetik och har spelmekanik för hur idéer sprids och replikeras så jag antar att evolutions-associationen inte är helt dålig.

VÄRMEDÖD: Spelet är inspirerat av en artikel betitlad "värmedöden i knohult", som analyserar hur kaos sprider sig och gradvis förgör Knohult i de gamla Åsa-Nisse-filmerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Vargåldern: Det är den värsta av alla tider. Det är världens slut men allting som betydde något har redan dött. Det är döden av sammanhängande narrativ som metafor för döden av mening. Det är ett citat från Edan.

Gå vidare, slå dig fri!: Det handlar om att det enda sättet ur din situation är att kämpa mot dina omständigheter. Dessa omständigheter är representerade av Bossrusher. Men de handlar om sakerna som ger dig ångest på riktigt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,082
Location
Port Kad, The Rim
Expert Nova: En reboot/nystart av det BRP 1T20 designtänk jag använde på 1980-talet, förbättrat av 35 års fortsatt yrkeserfarenhet.
Gondica: Äventyr i världen Gondica.
Lemuria: Äventyr på kontinenten Lemuria.
Partisan: Partisankamp mot den fiende som har ockuperat Sverige.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Kopparhavets hjältar: medelhavsallegorin Kopparhavet möter Hjältarnas tid.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
586
Location
Skogen
MÖRK BORG: Det låter tufft och är lätt att komma ihåg (även på engleska), och i spelet finns en hel del mörker, borgar och mörka borgar. Namnet användes först på ett solo-dungeoncrawl från Ockult Örtmästare Games, och är en blinkning till datorspelet Dark Castle.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
hur får man tag på mörk borg pappa?
edit: pappan svarade i pm!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skarpskytten;n336776 said:
Givet den genomsnittliga längden på en rollspelskampanj tror jag att väldigt många som har spelat KAP har gjort det utan ett någonsin få träffa en vuxen kungen Arthur i spelet.
Guh vi spelade just spelmöte nittio på den här Tomb of Annihilation
det här är mitt liv nu T_T
588 dagar sen kampanjen började. det är just nu tidig morgon på den 196 dagen sen expeditionen började
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,850
Location
Eskilstuna
pappa;n336819 said:
MÖRK BORG: Det låter tufft och är lätt att komma ihåg (även på engleska), och i spelet finns en hel del mörker, borgar och mörka borgar. Namnet användes först på ett solo-dungeoncrawl från Ockult Örtmästare Games, och är en blinkning till datorspelet Dark Castle.
Det går dessutom att tatuera på knogarna om man vill vara extra tuff! Sen finns ju Dimmu Borgir också.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mundo;n336932 said:
Eon: För det tar så jävla lång tid att göra karaktärer.
Nej, fel uttal. Eon: För det är hur mycket energi du behöver för att orka med spelet.



(fast, jag raljerar. Spelet har säkert sina fina sidor)
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
2097;n336931 said:
Guh vi spelade just spelmöte nittio på den här Tomb of Annihilation
det här är mitt liv nu T_T
588 dagar sen kampanjen började. det är just nu tidig morgon på den 196 dagen sen expeditionen började
Mitt personliga rekord är 93 spelmöten.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Ebberon: Världen består av tre drakar; Siberys – draken ovanför; Khyber – draken nedanför; Eberron – jorden vi går på.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Shadowrun: Rollpersonerna förutsätts vara Shadowrunners, frilansande problemlösare/-skapare som åtar sig uppdrag från och mot diverse megacorps, när dessa behöver någon utan officiell koppling till megacorpen.

TORG: Out-of-character var detta arbetsnamnet på spelet, som förkortning av That Other Roleplaying Game som sedan fastnade. I spelet är det vad huvudskurkarna vill bli genom att suga i sig jordens möjlighetsenergi.

Numenera: Samlingsnamn på kvarlevor från tidigare tidsåldrar, och spelet handlar om att undersöka dessa.

Feng Shui: Hong Kong-action som handlar om att kontrollera knutpunkter mellan olika draklinjer. Och sparkas/slåss/skjuta/trolla, så klart. Helst i regnet samtidigt som en duva flyger förbi.

Ars Magica: Du spelar en magiker som vill förkovra sig i magins konst.

Paranoia:
Inte tillgängligt vid din säkerhetsgrad.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men varför heter dom grejerna numenera? Fattar att det anspelar på ephemera
 
Top