Åååååh, vad snäll Rising är..
Men det är FEL!
Nja, men jag började pilla på ett system själv..
Jag ville hålla det så enkelt som möjligt så jag slängde ihop följande:
Slå [Form] antal T10.
Välj den högsta tärningen.
Lägg på ditt Erfarenhetsvärde.
Detta är din effekt.
Andra möjligheter är att höja Form på bekostnad av Erfarenhet och tvärtom - Satsa eller ta det extra lugnt.
Man ska också kunna behålla "lyckade" tärningar från ett föregående slag, för att göra dessa "flowregler" jag tjatat om: Det tror jag kan ge känslan av att glida på en kraft, och ska användas i saker som går på känsla, magi, och att glida överhuvudtaget.
Tanken med systemet var att tärningar är osäkra, rena siffror är säkra, och bara genom att plocka på sig en mängd tärningar så har man bestämt hur mycket man vill "satsa". Mycket bra. Samtidigt så innebär det att med Form så kan man pressa på, men det blir segare och segare ju närmare taket man kommer, (10) tärningar är inte lika förutsägbart, men det också innebära ett säkert spel att slå många tärningar för att lyckas bra med en, men samtidigt blir man mer uttröttad. Skitbra.
Nackdelen är att med så många tärningar så är det väldigt klumpigt om inte 5T10 ska vara ett maxvärde (Jag hade hellre valt 10 eller så) och så är det ju faktiskt MER förutsägbart när man höjer sin Form, eftersom man då är mer säker på tärningens utfall: Slå 4T10 och välj den högsta är väääldigt förutsägbart..
Nej, jag får nog pilla om det, men grunden med [Form] Tärningar + Erfarenhet var bra. Där stämmer allt.
Intressant, va...?