Nekromanti Förläningen(riddare), stridskonster!

SchackGuru

Veteran
Inlärning

Lyssna här, En riddare lär sig Lans, Svärd, och Sköld till samma pris som en. Ska en krigare sätta 15 i 3 så blir det, ja.. dyrt.. Dessutom får riddaren möjligheten att få till Utspel, ridteknik, hugg, två vapen o sånt.. Och det är ju rätt överlägset! eller hur? Så den beridna krigaren i Tokok som har tränat 3 ggr så mycket som den Sabriska fjomp riddaren. När dem möts i en duell får riddaren ändå alla dem här xtra plusen och den tokonska krigaren blir naturligtvis helt krossad...

Alltså kan en misslyckad riddare lätt slå en framgångsrik krigare... Det är ologiken i det!

Visst, Riddaren har effektivare träning.. Men det här är ju löjligt!

SchackGuru

Veteran
Stämmer det stämmer... Det är visserligen kanske mer förklarligt i vissa fall, tex. att med thalisk dans blir du bättre på kropp kordination å andra sidan borde det ju i sanning öka din så väl undvika, akrobatik som till vis del rörlighet... Fast ett sånt system skulle nog bli för komplext

SchackGuru

Veteran
Förläningen!!!

Joo, Jag förstår hur du menar men det finns ju län på¨tjänst, o pant, o avgift.. O på tjänst skulle tydligen vara vanligast...

Kan greven avsätta baronerna hursom?

Korpen

Hero
Varför det?
Det omvända verkar underligt tycker jag. Du kan köpa en katana och springa runt och veva med den tills du tycker att du blir riktigt duktig, men det kommer inte att vara kenjutsu för det.
Inte om jag springer runt aldeles själv och viftar, nej.
Men vad jag menade med formell träning är träning inför en "mästare", om jag och 10 vänner köper var sin katana och sparrar med varandra i ett par år så lär man sig en hel del.
Många av teknikern i stridskonster är sådana som de flesta kan lära sig utan att någon talar om för dig att de finns, t.ex ripost.
Som reglerna är nu kan en person som får lite grundläggande träning kan som nu är fallet inte "komma på" ens en sådan ganska grundläggande teknik.

Kimon

Swordsman
Men vad jag menade med formell träning är träning inför en "mästare", om jag och 10 vänner köper var sin katana och sparrar med varandra i ett par år så lär man sig en hel del.

Förvisso, men det är fortfarande inte kenjutsu.
Vissa tekniker kräver helt enkelt mental träning, andningsövningar och andra esoteriska grepp för att kunna användas. Det finns (åtminstonde i min världbild) mental likväl som fysisk träning i stridskonsterna. Och visst, du kan göra-som-den-där-duktige-svärdsmästaren, men om du inte har hans fokus och år av mentala träning i bakgrunden så går det helt enkelt inte.

Som reglerna är nu kan en person som får lite grundläggande träning kan som nu är fallet inte "komma på" ens en sådan ganska grundläggande teknik.

Det finns en baksida till varje mynt. Om man låter folk "komma på" hur stridskonstmanövrer görs utan formell träning så är du ju snart i läget att hobbyträning är kenjutsu, och det hade vi redan kommit överrens om att det inte var.

Så hur hanterar man myntets baksida?

Korpen

Hero
Först och främst har jag inte sagt ett ljud om kenjutsu (om jag inte missminner mig så är det japansk "svärds"-träning i pyamas.) Sen behöver du inte en herrans massa år av mental träning för att kunna vara bra på att slåss. Mycket av det där om mental stryrka och balans är religösa element som införlivats i asiatiska stridskonster.

Så jag anser inte att det finns någon "baksida" av myntet eftersom "hobbyträning" i Mundana ofta består av att försöka slå av huvudet av folk och skända deras inälvor.

Så varför skall en person som är sickligare (runt 20-25 i en "vanlig" vapenfärdighet) inte kunna utföra manövrar som riposter och uppföljning?
Enligt mig så är just förmågan till att utföra olika tekniker det som ett högt FV i vapenfärdighter innebär.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"om jag inte missminner mig så är det japansk "svärds"-träning i pyamas."

Eller så är det en term som i väst vanligen används för gamla japanska svärdsskolor. Inga citationstecken. Pyjamas, nej, inte direkt. ¬_¬

Taskkarr

Veteran
Re: Förläningen!!!

Jag tror inte det. Greven kan inte bara vakna en morgon och bestämma att baron Ditt av Såochså inte längre får vara baron.

Finns det dock bevis för förräderi eller om baronen bryter mot det avtal som det trots allt är så kan han nog avsättas av greven. Förutsatt att denne har tillräckligt med soldater att backa upp med, jag tror inte att en baron skulle ge sig frivilligt.

Jag vet inte hur det var i verkliga livet eller om jag missat något i böckerna som behandlar detta men det här systemet använder jag.

Kimon

Swordsman
Då borde ju 'svärd', 'slagsmål', 'kniv', 'stridsvana', 'sköld' och alla andra liknande färdigheter höjas när man lyckas med ett förbättringsslag på 'klubba' . "Det är ju en helhet..."

Tja, det är ju nästan så eftersom kraggbarbarer (som inte tränar stridskonst) blir lika bra på kortsvärd som på kraggsvärd även fast stridstekniken mellan dessa två torde variera kraftigt. FV i svärd är FV i svärd typ... Dessutom är ju svärd besläktat med yxor, så de blir sakta bättre på att hantera dvärgiska yxor oxå.

Lyckas man nita en fi i närstrid så får man ju en förbättringsschans på stridsvana.

Tycker allmänt att den där bortförklaringen låter lite väl mycket som "Eon is holier than thou, det som vi har skrivit är automatiskt den bästa och mest realistiska lösningen - trust us, vi är närstridsmästare hela högen...".

Njae. Det handlar väl snarare om en rimlig abstraktionsnivå. Vissa detaljer i strid abstraheras bort till förmån för spelbarheten.
Men det känns inte som om det abstraheras så mycket mer i stridskonster jämfört med vanliga vapenfärdigheter.

Grundfrågan gällde ju lans och sköld, och de momenten har inte ens nästan med varann att göra - på långa vägar.

I och för sig så tycker jag att just denna kombination är den mest naturliga. Att förutsätta att, bara för att man har en lans så kommer man att träffa fi först är lite farligt, särskilt om fi också använder lans. Därför tränar man lans och sköld som kombination. Att enbart träna lans känns faktiskt lite larvigt och kortlivat.

Men vad det hela kokar ner till i.m.h.o är hur mycket detaljer man tycker är roligt att ha med när man spelar. Gillar man mycket detaljer så är det dags att se över regelvärket (intended) och bryta isär färdigheter och plocka fram detaljer (olika FV för olika moment i stridskonster). Tycker man inte att det behövs så är det ju bara att köra på som det är nu.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Förläningen(riddare), stridskonster! [edit]

"Men vad det hela kokar ner till i.m.h.o är hur mycket detaljer man tycker är roligt att ha med när man spelar. Gillar man mycket detaljer så är det dags att se över regelvärket (intended) och bryta isär färdigheter och plocka fram detaljer (olika FV för olika moment i stridskonster). Tycker man inte att det behövs så är det ju bara att köra på som det är nu."

Jag klagade aldrig över reglerna, bara över bortförklaringen, den var så typiskt Neogamesig ("vi vet").

Skulle du säga samma sak om stridskonsten innehöll teknikerna 'armborst' och 'pungspark'?

Liksom, om man inte har tränat med skölden så blir man inte bättre på det. Jag blir inte bättre på att jogga av att äta pizza.

Men jag är nöjd med reglerna som de är. Ville bara invända mot "det är perfekt som det är, det fungerar exakt så i verkligheten" (nästan). Fakta upphör inte att existera fast de ignoreras...

[EDITED]

Apropå svärd... gissa vad skymningsbladet har kokat ihop, Ob3T6 % av artikeln är sann som vanligt. Och glöm inte att han kollade Highlander, och det kan man som genierna antyder bli sinnessjuk av...

Helmgast
Tja, det är ju nästan så eftersom kraggbarbarer (som inte tränar stridskonst) blir lika bra på kortsvärd som på kraggsvärd även fast stridstekniken mellan dessa två torde variera kraftigt. FV i svärd är FV i svärd typ... Dessutom är ju svärd besläktat med yxor, så de blir sakta bättre på att hantera dvärgiska yxor oxå.
Du har inte läst Vapenmästaren va?
:gremcool:

Kimon

Swordsman

Skulle du säga samma sak om stridskonsten innehöll teknikerna 'armborst' och 'pungspark'?

Med största sannolikhet inte. Men det är upp till SL och spelarna att se till att sådan vederstyggliga stridskonster som "Pluttes armborst och pungspark" :gremwink:, aldrig får se dagens ljus.
Jag är helt enkelt emot stridskonster där variationerna mellan vilka moment som ingår är för stora.
Som exempelvis 'Armborst' och 'Pungspark'.

Liksom, om man inte har tränat med skölden så blir man inte bättre på det. Jag blir inte bättre på att jogga av att äta pizza.

Men det är ju inte en bra liknelse tycker jag. Om du rider runt med skölden på armen och sticker lansen i folk till höger och vänster så använder du ju skölden. Den sitter där på armen och du lyfter den för att mota hugg och annat. Den är en integrerad del av hur du slåss. På grund av att skölden sitter där den skall så kan du använda lansen på ett visst sätt. Om den inte fanns där så skulle du vara tvungen att använda lansen på ett helt annat sätt (något mer defensivt m.a.o)

Dvs. Det är en viss skillnad på att slåss med svärd+sköld jämfört med att bara slåss med svärd. I vissa rollspel är det helt olika färdigheter. Och frågan är om inte dessa rollspel är närmare sanningen än de traditionella som behandar det som två olika färdigheter som utan problem kan kombineras.

Så ja... joggar du och äter pizza samtidigt så blir du bättre på att jogga... :gremlaugh:

Men jag är nöjd med reglerna som de är. Ville bara invända mot "det är perfekt som det är, det fungerar exakt så i verkligheten" (nästan). Fakta upphör inte att existera fast de ignoreras...

Nej, men de får abstraheras bort om det blir för pillrigt, och det är väl den nivån som är svår att fastställa antar jag. Det är ju trots allt en simulering och den kan därför inte bli perfekt eftersom allt inte kan tas hänsyn till.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Jag är helt enkelt emot stridskonster där variationerna mellan vilka moment som ingår är för stora."

Den bortförklaringen köper jag.

"Men det är ju inte en bra liknelse tycker jag. Om du rider runt med skölden på armen och sticker lansen i folk till höger och vänster så använder du ju skölden. Den sitter där på armen och du lyfter den för att mota hugg och annat. Den är en integrerad del av hur du slåss. På grund av att skölden sitter där den skall så kan du använda lansen på ett visst sätt. Om den inte fanns där så skulle du vara tvungen att använda lansen på ett helt annat sätt (något mer defensivt m.a.o)"

Med andra ord... om inte skölden hänger där så fungerar inte stridskonsten?

Okej, då sväljer jag det. Men jag går inte med på att höja 'sköld' för att man har petat en lans i någon... för att "det är en helhet" :gremtongue:. Men nu talar vi om att använda båda, vilket ju inte var problemet.

"Nej, men de får abstraheras bort om det blir för pillrigt, och det är väl den nivån som är svår att fastställa antar jag. Det är ju trots allt en simulering och den kan därför inte bli perfekt eftersom allt inte kan tas hänsyn till."

Men... snyft... för hundrade gången så har jag inte sagt det heller! *banka vett i*

Det funkar fint som det gör! Men argument som "näää, Eon är perfekt... sluta nu..." (när det inte är perfekt, för som du säger... det blir inte perfekt hur man än sliter) tål jag inte. Förlåt :gremwink:. Men jag tål det helt enkelt inte, och då måste jag - kverulantisk som jag är - ta till min obstinata sida.

Om det hade varit "vi valde att utelämna det för att främja spelbarheten" istället så hade jag inte sagt ett knyst.

Kimon

Swordsman

Ehh... Nej.... Är den ute i det fria och läsbar för oss dödliga?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hahaha... :gremsmile: Att du inte känner igen Avatarex-skryt när du ser det.

Självklart är den inte ute i det fria - då hade han inte sagt det :gremwink:.

Helmgast
Ehh... Nej.... Är den ute i det fria och läsbar för oss dödliga?
Verkligen inte. Men trots detta är jag dödlig :gremsmirk:

Korpen

Hero
Han kanske inte har öppnat vapenmästaren, men det har JAG!

Och hans lever talade om för mig att det är en dum idé för folk att skryta, hans galla talde om att det är en överhängande risk att han får sällskap på altaret av folk som låsas veta mer än de gör (dvs sådana som säger sig veta en sak, men inte säger vad det är, jag vet var du bor...). Slutligen såg jag i hans tarmar att polisen inte kommer finna mig de närmaste månaderna, Korpen Flyger!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Sabriska riddare och Tokonska krigare

För det första.

De sabriska riddarna är kända och respekterade världen över för sin förmåga i strid och i sadeln. Dom är mycket vältränade och har en stark riddartradition i hela Consaber som härstammar från Drottning Constance tid.

För det andra.

Vad får dig att tro att inte den tokonska krigaren har sin egna stridskonst?
Det finns fler stridskonster i Mundana än dom som beskrivs i Krigarens väg du vet. Det är därför det finns ett litet underkapitel om att göra egna stridskonster.

För det tredje.

Armborst äger riddare 7 dagar i veckan, 48 veckor om året.
(Sabriska långbågar fungerar också utmärkt)

/Naug, tycker faktiskt inte att tuffheten i riddarna är ett problem

Helmgast
Så varför skall en person som är sickligare (runt 20-25 i en "vanlig" vapenfärdighet) inte kunna utföra manövrar som riposter och uppföljning?
Just dessa två kan du ju göra, dock med svårighetsökning.

Värre är det med Stridsvråla, Stå kvar, Meditation å sånt.

Kimon

Swordsman
Men trots detta är jag dödlig

Äsch... det där var ju en passning du inte emottog. Jag trodde att du skulle drämma till med nåt i stil med:

"I'm avatarex of clan Wahnström... And I am immortal".

I dessa tider av Highlanderinspirerade mördare.