krank;n142255 said:
Gäller det även rollspelstrådar med genusinslag, till exempel den rätt bra Westerntråden vi hade om olika bemötanden kvinnor som gjorde traditionellt s.k. "manliga" saker kunde få?
Öppnar den rätt bra Westerntråden.
Trycker ctrl-F.
Skriver "Krank".
"Phrase not found"
Jag tror det här kan få vara vår officiella riktlinje. Om det har med ett rollspel att göra, så skriver inte Krank i tråden. Har det med allmäna genus-diskussioner att göra, så skriver Krank i tråden.
Kan vi kanske uppfinna en Krankmätare som avgör om det hamnar på off-topic eller ej?
Skämt å sido. Politik och genusfrågor är ett ganska infekterat ämne på rollspel.nu för att debatklimatet är på den nivån den är. Har det med
könsroller i Western att göra så brukar klimatet bli rätt så resonabelt. Handlar det om generella trådar så ballar det snabbt ut. Jag tycker dock inte att något tråd som har med jämställdhet ska "gömmas undan", det verkar inte som en bra lösning, av flera olika anledningar.
Jag tror den bästa lösningen är att vara ashårda med banhammern i just sådana trådar, fast kanske med kortare bans (typ tolv timmar eller något) om man inte kan hålla god ton. Noll-tolerans i "känsliga" trådar helt enkelt. Kan till och med vara daltiga och uppmuntra folk att försöka omformulera sin ståndpunkt och fixart de inte det kan banhammern komma fram.
Notera att jag inte säger detta som någon ängel, jag är lika bra som alla andra att vara onödigt kort i tonen och otrevlig när vi diskuterar saker, genus- och jämställdhet bland annat. Jag tror bara debattklimatet måste skruvas ned flera gånger om. De här sakerna är viktiga, missförstå mig rätt, men inte viktiga nog att vara otrevlig mot någon för. Det är inte så en demokratisk diskussion går till.
Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem. - Voltaire (enligt sägnen)
Tolka nu detta på rätt sätt. Yttrandefrihet/gott samtalsklimat/whatever tillåter inte någon att få säga en åsikt och slippa få den emotsagd.
Däremot lovar den att folk som säger emot dig kommer säga emot ditt argument utan att förlita sig på
dålig ton,
härskartekniker, och annat skojs.
Det kan vara svårt att hålla koll på klimatet i en konversation som sker utan kroppsspråk, ögonkontakt, fysiskt tonläge etc såsom det gör online. Allt vi kan förlita oss på är texten och det leder lätt till missförstånd där vi själva som läser får avgöra hur tonläget var från personen som skrev det. Det gör att om vi är på neggo-humör, så är allt personen X skriver jävla dynga och de är en idiot, medan om vår kompis skrivit det hade vi försökt tolka det annorlunda.
Så, några konkreta förslag.
Till moderatorer:
Varna och ge en chans att omformulera sig/förtydliga.
Snabbare, korta ban-hammer till de som inte sköter sig i känsliga ämnen. Folk blir upphetsade och skriver saker i hetta. Ett par timmar senare har de lugnat sig och förstår hur de kunde ha formulerat sig bättre.
Till användare:
Be folk förtydliga sig om du tycker att deras åsikt låter som om de propagerar som Hitler. Chansen att vi har Hitler reainkernad här på rollspel.nu är väldigt liten, även för de som tror på reinkarnation.
Läs hela ditt inlägg en gång till innan du postar. Om det du skrev kan tolkas eller misstolkas som att du är ett as, då ska du nog försöka ändra lite ord här och där.
Försök läsa dina meningsmotståndareres åsikter som om de var skrivna i bästa välvilja. Är rätt övertygad om att rollspel.nu är ganska så troll-fritt och därmed är deltagarna genuint intresserade, inte där för att förstöra för andra.