Nekromanti Förslag: separatistiska sub-forum för de som identifierar sig som män respektive kvinnor

Status
Not open for further replies.

RasmusL

Champion
Förslag: separatistiska sub-forum för de som identifierar sig som män respektive kvinnor

Förslag: separatistiska sub-forum för män och kvinnor

Har detta testats här? Det har ju fungerat helt ok på andra håll, kanske något att testa?

Saxar in gruppbeskrivningar från liknande konstruktioner på annat håll:

Larp Men Unite (Sverige) said:
För alla som identifierar sig helt eller delvis som män, eller bemöts och behandlas som män av andra, oavsett om de kommit igång med lajv eller ej. Här samtalar vi om våra erfarenheter och känslor med ärlighet, öppenhet och trygghet som ledord. Inte ett debattforum utan en samtalsgrupp.
Larp Women Unite - Sverige said:
För alla som identifierar sig helt eller delvis som kvinnor, eller av omgivningen ses helt eller delvis som kvinnor. Du är välkommen oavsett om du kommit igång med lajv eller ej. Gruppen existerar på feministisk grund, men det finns inga krav att individerna i gruppen identifierar sig som just feminister.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Loggar väldigt sällan in nu för tiden, men att du framför idén och tanken om ett sådant forum antar jag står i direkt reaktion till det som uppkom i en annan diskussion där röster höjdes att deltagare inte känner sig välkommen på grund av sin tillhörighet till ett biologiskt eller socialt kön? Oavsett ett bra förslag som jag tror kan vara gynnsamt då vi i regel känner oss tryggare att tala med personer vi identifierar oss med. Kan nog bidra till ett bra samtalsklimat som kan smitta av sig på resten av forumet i trådar som annars kan bli ganska överhettade och hätska där nyansskillnaderna inom den gemensamma identiteten (rollspelare) blir mer framträdande även om dessa skillnader även kan bli väldigt synliga i mötet med ett perspektiv som en annan identitet i gruppen bär med sig (såsom hur olika kön spelar på olika villkor och gestaltas med olika hänsyn/respekt i rollspel).

Men vad är din (och om du har kännedom om detta) andras upplevelse av dessa undergrupper till forum? Fungerar de bra i praktiken utefter sitt syfte att kunna samla personer som identifierar sig till samma grupp att mötas och ventilera frågor inom den grupp de känner tillhörighet till och identifierar sig med? För tanken och syftet med grupperna ser jag helt klart poängen med, en idé som står på en väldigt god grund.

.113

Swashbuckler
Så "män" ska diskutera för sig och "kvinnor" För sig?

Eller vad tänker du man ska diskutera?

Sen vad händer med de som vill vara anonyma, de som inte vill det ska vara olika osv? Om en tjej vill diskutera med en kille eller med vem som helst inte bara Andra tjejer?

Kanske missförstår nu men jag ser inte gemenskapen I att Dela upp sig

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n199953 said:
Sen vad händer med de som vill vara anonyma, de som inte vill det ska vara olika osv? Om en tjej vill diskutera med en kille eller med vem som helst inte bara Andra tjejer?
Då kan ju de diskutera i de gemensamma forumen istället. Ungefär som att icke föreningsmedlemmar är välkomna att posta i alla forum utom föreningsforumet.

.113

Swashbuckler
Rymdhamster;n199954 said:
Då kan ju de diskutera i de gemensamma forumen istället. Ungefär som att icke föreningsmedlemmar är välkomna att posta i alla forum utom föreningsforumet.
Ah, jag tänkte Rasmus menade Dela in hela forumet I två delar, men då är jag med på tänket.

Då säger jag så här istället, för mig spelar det ingen roll eftersom jag inte bryr mig om kön på den jag talar med men om forumet tycker det är en bra idé så säger jag då inte emot.

Däremot är jag ändå osäker på vad tanken är att det ska diskuteras där, jag kan tänka mig vissa diskussioner kring upplevelser runt spelbordet osv, som kanske inte gärna tas upp på allmäna forumet.

Jag tror ju rent Spontant att de flesta killarna kommer skriva I allmäna forumet ändå och vissa tjejer skriver I underforumet då, fast jag kan ju ha fel (och om det är bra eller dåligt säger jag inte, det är ju upp till var och en).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tänker att om man har problem (som exempelvis att man känner att man inte är inkluderad eller kanske dåligt representerad) så kan det vara skön att kunna diskutera de känslorna utan att folk hoppar in för att förklara att man har fel på en gång.

En liten trygg, hyffsat stabil ö från vilken man sedan kan göra exkursioner ut på övriga forumet ifrån.

Jag hade kunnat tänka att man kunde skippa underforumet för män, men det finns ju en poäng i att ha det i rent förebyggande syfte för att slippa gnäll om diskriminering. Jag tror bara att mansforumet antingen kommer att vara väldigt tyst, eller väldigt otrevligt.

Mundo

Myrmidon
Seperatism är inte ett bra vapen, i min mening, till hur man löser problem med behandling av individer beroende på deras könsgrupp.

Rymdhamster ovan mig föreslår också att man kan skippa underforumet med män, vilket gör att vi på rollspel.nu skulle härma de politiska partierna litegrand... Precis som en kvinnoförbund i politiska partier tycker jag att de tillhör en slags patroniserande hållning till kvinnor. "Här kan ni sitta och sy och prata om kvinnofrågor så kan vi andra riktiga politiker få tala om riktiga parti-frågor", typ.

Jag försökte googla men hittade inte, till ringa förvåning, några uppgifter på att F!, V eller MP tex. skulle ha ett kvinnoförbund. För de integrerar "kvinnofrågor" till all politik i partiet, vilket borde vara det naturliga för alla moderna partier.

Jag vet inte, det skulle vara kännas konstigt att ha delar på forumet som jag inte får delta i för att jag inte har rätt bitar i skrevet för att få tala där. Om det finns en önskan bland användarna i allmänhet att ha något sådant så får de såklart skapa det, men jag kan inte tänka mig att jag kommer använda mig av funktionen. Mest kommer jag bli ledsen för att chansen är god att flera intressanta posts inte kommer bli läsbara för mig, då några av våra mest aktiva/intressanta skribenter (AmandaWall, Tsiphaniel, Cissi, W176) är kvinnor och om de skulle börja posta allt sitt intressanta stoff i ett forum som jag inte får läsa kommer vardagen på rollspel.nu bli väldigt trist och grå.

----------------------------------------------------------------------------

Den mycket viktigare frågan har helt klart missats av OP.
När ska våra klass-seperatistiska forum öppnas? Jag vill inte att borgarbrackor som Krank ska komma och läsa mina posts!

Lukas

Mannen i Gult
Om kvinnorna på forumet skulle vilja ha ett sådant forum stödjer jag iden, annars gör jag det inte.

Tycker inte det är vi som män som skall ta diskussionen om av kvinnor vill ha eller inte.

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n199966 said:
Jag hade kunnat tänka att man kunde skippa underforumet för män, men det finns ju en poäng i att ha det i rent förebyggande syfte för att slippa gnäll om diskriminering. Jag tror bara att mansforumet antingen kommer att vara väldigt tyst, eller väldigt otrevligt.
Ptja, att döma av hur jag upplever att det ser ut när det kommer till Larp Men Unite vs Larp Women Unite så är LWU långt mer aktivt än LMU (troligen för att "resten av internet" redan är vår "safe space"...) men jag uppskattar LMU som en plats att ställa dumma frågor. visa på okunskap och hjälpas åt att lära sig saker om mans- och kvinnonormerma utan att hela tiden vända sig till kvinnor och "kräva" utbildning från dem.

@Lukas: Jag föreslår alltså detta för att jag själv skulle uppskatta det, inte för att oombedd försöka lösa någon annans problem :)

Mundo

Myrmidon
Rymdhamster;n199984 said:
Det var bara en reflektion =)
Ja, jag menade inte anklagande. Ska man göra den här lösningen så tror jag också det är den mest logiska lösningen. Jag tror inte det finns en efterfrågan bland manliga användare att slippa våra kvinnliga användare (om man nu vill tolka det lite elakt), utan snarare isåfall en plats där våra kvinnliga användare kan få vara ifred ett tag.

Vilket som sagt är fair enough, väljer forumet att göra det så får de göra det, jag kommer inte starta en rant tråd.

anth

Vetefan
Jag är skeptisk. Inte till idén, utan hur man ska kunna genomföra den. Det förutsätter det att man ska kunna lita på folk, d.v.s. att folk inte trollar i "fel" forum.

Mundo

Myrmidon
anth;n199987 said:
Jag är skeptisk. Inte till idén, utan hur man ska kunna genomföra den. Det förutsätter det att man ska kunna lita på folk, d.v.s. att folk inte trollar i "fel" forum.
När en användare reggar för ett av sub-forumen så får de skicka en scannad kopia av sitt pass, med styrkelse från två andra personer som också visar sina scannade pass.

Tsianphiel

Swordsman
Det finns platser där separatism nästan är ett måste för att man skall kunna överleva som nörd, men jag tror inte att det är en bra långsiktig lösning. För WRNU tvivlar jag på att det ens är en bra kortsiktig lösning, det pekar bara i ännu högre grad på att vi på något vis skulle skilja oss åt, när vi i själva verket är spelare allihop. Dessutom misstänker jag att vi har svårt att få till en kritisk massa med kvinnor som vill diskutera i ett sådant forum.

Är det inte bättre att lära sig att prata med varandra utan att gå till personangrepp eller använda fulretorik istället? :wink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tsianphiel;n199995 said:
Är det inte bättre att lära sig att prata med varandra utan att gå till personangrepp eller använda fulretorik istället? :wink:
Detta.

Robert

Warrior
Mundo;n199992 said:
När en användare reggar för ett av sub-forumen så får de skicka en scannad kopia av sitt pass, med styrkelse från två andra personer som också visar sina scannade pass.
=D

Är det här egentligen rätt ställe för den typen av forum? Det här ser jag som en arena där resultatet av sådana diskussioner blommar ut snarare än att vara värd för dem. Begreppen kvinna och man och de sociala implikationerna av dessa är inte exklusiva för rollspel varför det finns bättre ställen.

Minimoni

Homelander
Om någon vill ha ett sådant underforum så absolut, annars allt som Tsianphiel sa. Personligen tror jag att det inom rollspelsfären egentligen inte skiljer något mellan kvinnliga respektive manliga rollspelare utan vi bör bara se varandra som individer. Jag vet att detta uppenbarligen är svårt då vi inte skulle haft den här diskussionen annars, men om alla bara försöker att vara rumsrena så skall det nog gå bra oavsett hur man ser ut fysiskt.

RasmusL

Champion
anth;n199987 said:

Det är lösbart, men meckigt. omöjligt är det verkligen inte.

RasmusL

Champion
Tsianphiel;n199995 said:
Det finns platser där separatism nästan är ett måste för att man skall kunna överleva som nörd, men jag tror inte att det är en bra långsiktig lösning. För WRNU tvivlar jag på att det ens är en bra kortsiktig lösning, det pekar bara i ännu högre grad på att vi på något vis skulle skilja oss åt, när vi i själva verket är spelare allihop. Dessutom misstänker jag att vi har svårt att få till en kritisk massa med kvinnor som vill diskutera i ett sådant forum.

Jag tänker att just sådana grejer kan vara bra att diskutera i ett separatistiskt mansforum. Typ: "jag funderar på att skriva såhär men jag är rädd att jag missat något centralt i min privilegieblindo, har ni någon input?" istället för att A) inte skriva alls eller B) haspla ur sig sunkig skit.

Att vi män måste skärpa oss och göra upp med vårt sätt att skapa ett ogästvänligt forumklimat för kvinnor som vill vara del i diskussionerna är för mig rätt självklart, ett separatistiskt forum kan vara en bra plats att påbörja den resan.

RasmusL

Champion
Dante;n199997 said:

Det vore ju bra men ni vägrar ju plocka bort de (läs: oss) problematiska idioter som inte kan hålla oss borta från fulretoriken!

Det finns mycket att säga om Jim Collins men jag tycker att det finns en hel del vettig substans i hans tänk som är applicerbat här:

Jim C. Collins said:
They start by getting the right people on the bus, the wrong people off the bus, and the right people in the right seats. And they stick with that discipline—first the people, then the direction—no matter how dire the circumstances.

Status
Not open for further replies.