I utformandet av en eventuell artikel (jag har faktiskt skrivit lite redan) tänker jag vara väldigt försiktig med detaljer. Jag skulle knappast skriva "vilka grundegenskaper ska man ha?", utan snarare "hur ska rollpersonens egenskaper definieras? Med grundegenskaper eller andra, liknande värden?".
Jag är fullt medveten om att försiktighet är av nöden tvunget vid skrivande av en dylik artikel. Och det jag tänker skriva om är framförallt vad man troligtvis kommer att behöva gå igenom för att skapa ett rollspel jag tänker inte skapa en steg-för-steg-kurs i "Hur du skapar ditt eget rollspel". Snarare vill jag objektivt skildra de problem och vedermödor som finns. Långt ifrån alla rollspelsmakare är registrerade på rollspel.nu och långt ifrån alla har läst, eller tänker läsa, Krilles syn på saken. Codex når ut till fler, tror jag.
Naturligtvis kommer jag också att ta upp frågeställningen "varför göra ett eget rollspel, när det finns tonvis ute på marknaden?".
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Nu ska jag vara konstruktiv och ge dig ett bra tips!!!
Gör ett Universalsystem som ditt nästa rollspelsprojekt, och skriv en artikel om hur man gör tilläggsmoduler till detta universalrollspel!
<hr></blockquote>
Precis som du inte instämmer i Krilles syn på hur man skapar rollspel, säger jag att jag knappast kan hålla med dig i detta tips. Som jag ser det är det faktiskt ett ganska uselt tips (sorry, Rising, but the truth had to be told), med tanke på hur många det är som påstår att universalsystem suger (jag är rätt sugen på att själv ansluta mig till den åsikten). Dessutom är jag totalt omotiverad att göra ett nytt system, med tanke på att jag snart är klar med RoA, och har flera andra projekt på gång (bl.a. Cards, Power, och Shadows of Darkworld). Apropå universalsystem, dock, får vi väl se vad de där UF-företagarna lyckas åstadkomma med sitt system BUS. Kanske bra, kanske dåligt.
Du får dock gärna själv försöka starta ett dylikt projekt som det du nämner...själv orkar jag inte, jag har viktigare saker för mig.
/Skuggvarg - inser att han låter tjurigare nu, än han faktiskt är, och ber Rising om ursäkt /images/icons/sad.gif