Re: Motorsåg och bygghjälp.
Det betyder i praktiken att man bara klarar ganska svåra saker på en dubbel etta, dvs en chans på 100. Ob6T6 mot 14 ska inte vara så svårt.
Jo, på den nivån börjar man kanske märka att 3.75 inte är riktigt lika med 4... Man kan kompensera för det ganska lätt om man kulle vilja.
Skillnaden är dock inte så enormt stor som du verkar tro. 2T10+12 mot 14 lyckas 1% av fallen.
Nu är jag inte kapabel att beräkna variansen på en obT6 men om man använder variansen på en vanlig T6 som approximation så borde ob6T6 mot 14 lyckas så där 2% av fallen.
Jag skulle se det som ett större problem att man kapas nedre änden av intervallet. Ob6T6
kan man slå 6 med (0.002%); det kan man inte med 2T10+12. Den enkla lösningen på detta är kanske att låta dubbeletta betyda "lyckas; det blir perfekt om ett omslag med -10 också lyckas" eller något liknande.
Det betyder i praktiken att man bara klarar ganska svåra saker på en dubbel etta, dvs en chans på 100. Ob6T6 mot 14 ska inte vara så svårt. Möjligtvis skulle man kunna sätta +4 för Ob1T6 och +1T10 för Ob2T6.
Brrrrr. E(1T10)=5.5, E(ob2T6)=7.5 så då skulle varannan svårighet vara litet för stor och varannan mycket för liten.
Dessutom skulle man bli av med en del andra trevliga effekter av 2T10-systemet:
* man vet alltid hur många och vilka tärningar man skall slå så det går att slå dem utan att veta svårighetsgraden.
* två ensiffriga tärningar går snabbt att addera
Kruxet hade dock varit att efter som "normalvärdet" hade varit 3T8 så hade "medelvärdet" förskjutits från lätthanterliga 10 (10,5 egentligen) till 13 (13,5) vilket inte är lika intuitivt. Man hade också frångått den traditionella 3-18 skalan till förmån för 3-24, vilket hade kunnat bli en ovant till en början, men å andra sidan hade det gett större variation, och man hade känt sig mer L337 till en början då alla grundegenskaper varit högre.
Är man villig att bygga om mycket så finns det en massa saker man skulle kunna göra. Det som är trevligt med 2T10-varianten är att det smälter så snyggt in i systemet. Jag själv ser ingen anledning att
inte byta, om man inte verkligen gillar T6or på ett ohälsosamt sätt. Å andra sidan spelar jag nästan aldrig Eon så min åsikt väger nog lätt
/Joel - hade nog på någon vänster varit mer bekväm med att spela en klen person med styrka 10 på 3-24-skala än en med 9 på 3-18-skala då det hade känts mindre klent...
Det är nog inte helt ovanligt. Jag känner en kille som vägrade spela en rollperson för att han hade 8 i smidighet. Detta var då en präst som hade 16-17 i flera andra egenskaper men på något vis förstörde den där åttan (2.5 under medel) allt på ett vis som många egenskaper med långt mer
över medel inte kunde väga upp. Jag tror det var just det att den var ensiffrig som ställde till det.