Re: Kommentar till lista
Farscape - finns väl både d20 och annat.
Nej, bara d20.
Macho Women With Guns - både d20 och annat. Utan d20 skulle ingen ny version ha kommit ut. Kom igen, spelet har inte fått nått nytt på hur länge som helst, varför skulle chansen bli mindre av att det kommer en d20-version? Jag menar 0% chans är ju 0% chans.
Spekulation. Finns det marknad för ena varianten finns det marknad för andra.
CoC - både d20 och BRP, Chasoium utvecklar till BRP, och dual-stattar till d20. Du loosar inget.
OK, ger mig där, bortsett att man får betala för något man inte använder. Hade hellre sett separata BRP och d20-versioner av supplementen.
Star Wars - WEG fumlade bort Star Wars helt själva. De hade väl redan lagt ner hela bolaget när WotC fick licensen? Du kan inte klandra d20 för att WEG sköttes klantigt. Skyll på WEG om du vill att nån ska få skulden för att Star Wars d6 inte produceras längre. Jag gör det, jag älskar SW d6.
Håller med om WEG. Min poäng där var att jag inte gillar den nya varianten, den är bortschabblad.
Traveller - finns i d20, GURPS och det gamla systemet. Det gamla ska visst få en revival med lite nytryck och så tror jag.
Så länge som GURPS och originalet vidarutvecklas så är jag nöjd.
Dune - las ner av WotC av olika skäl (jag tror att Staffan har koll på det), finns väl inte ens som d20?
Sorry, rörde ihop det med L5R-Dune.
De gamla system som varit nedlaga för att produkten i alla kommersiell mening är död?
Om produkten varit död hade inte en d20-lansering heller varit möjlig.
Samma med gamla Traveller, det var länge sedan det spelet lade sig på sofflocket.
Det beror på vad du menar med gamla Traveller, GURPS Traveller är väl fortfarande under utveckling?
Farscape? Visst, men de har lagt ner serien och det påverkar ÄNNU mer.
Min främsta invändning mot Farscape d20 är att det är definitivt olämpligt som levelsystem (vilket det var planerat som). Huvudpersonerna i TV-serien börjar som på det hela taget odugliga och sedan ställer de till det för sig så att de blir sämre och sämre. Jag uppfattade inte det som att de tänkta att man skulle minska i level med erfarenhet...
Det är standard att göra så om man tecknar licensavtal.
Japp. Risken jag ser här är att man har en penningstark aktör på marknaden som har pengar att snyta de attraktiva licenserna. Om den aktören är ett företag eller ett samling företag som sitter på en gemensam sits spelar inte så stor roll. Vill vi ha en Microsoft i rollspelsvärlden?
Dune las ner av avtalskäl tror jag, men det har inte med d20 att göra har jag för mig. Du kan säkert köpa den licensen om du vill.
Nej, hade jag haft så mycket pengar skulle jag köpt mig en massa hårddiskar, en Yak50 och ett Twilight Zone flipper, inte den licensen.
Bara för att d20 för DIG är dungeonbashing, betyder inte det att alla spel som använder d20 blir dungeonbashing, och det vet du. Jag antar att du sveptes med i nått slags passionerat brandtal, så jag bortser från den kommentaren. Fast å andra sidan, du kanske äger Farscape d20, Babylon 5 d2o, CoC d20, MWwG d20, Traveller d20 och lite mer? Och har läst böckerna, så att du har bildat dig en uppfattning?
Visst, jag blev en bit bortburen, men har inte du tex läst en bok som du älskat och sedan sett den totalslaktad på film? Den känslan får jag. Ska man göra ett spel baserat på något befintligt verk så ska man ta det på allvar och respektera verket.
Heck, varför inte göra ett humoristiskt gladaction-pang-pang-spel av Apocalypse Now?
Jag har läst en del av böckerna. Inte från pärm till pärm men tillräckligt för att bilda mig en uppfattning. En del andra har jag läst recensioner som beskriver upplägg och hur de funkar regelmässigt, tillräckligt bra för att bilda mig en uppfattning. Jag är dessutom av olika anledningar (huvudsakligen upplägget med undantagsbaserade regler samt underliga sannolikhetsfördelningar) måttligt imponerad av d20-systemet, dock ska jag erkänna att det mesta jag vet om det kommer från NWN.
Visst, jag kunde informera mig mer, det erkänner jag utan omsvep. Tro dock inte att jag är oinsatt i ämnet.
Om någon är villig att pynta upp pengar och trycka MC med blommor och kaniner, så får de göra det. Jag bryr mig inte, de pyntar för licensen och får göra vad de vill. Jag känner mig inte personligen kränkt av det.
Där är vi olika. Jag tackade för ett tag sedan nej till ett erbjudande att köpa min webserver, inte för att det inte var bra pengar (för det var det, och egentligen skulle jag haft nytta av stålarna (heck, de hade räckt till en Yak50!)), utan för att jag ville behålla kontrollen över den och rätten att utveckla den utan styrning utifrån och utan att behöva se den bastardiseras av någon annan.
För mig är mitt hantverk min stolthet (jag menar inte att du inte är stolt över vad du gör, eller att jag är stolt över allt jag gjort) och jag värnar om det. Hade jag varit författare så skulle jag inte sålt rätten att göra spel av mitt verk till högstbjudande, jag skulle sålt till den som kunde erbjuda bäst plan för ett spel. Tyvärr misstänker jag att de flesta författare inte är tillräckligt insatta och sitter för långt från besluten för en sådan avvägning och att de inte skulle gilla resultatet om de såg det (det finns en sekvens om det i 'Lila, an inquiry into morals' av Robert M Pirsig (om jag droppar hans namn tillräckligt ofta här så kanske någon tar sitt förnuft till fånga och läser hans böcker (men läs dem för gräsklipparens skull i rätt ordning, annars fattar ni ingenting!))). Hade jag varit författare och fått min bok filmat skulle jag nog inte vilja se den, jag skulle nog ringt min advokat direkt på intuition...
Som jag har sagt förr, sakliga argument har jag inget emot, du kan säga att du inte gillar levels, men att till exempel påstå att all d20 i stort är debil dungeonbashing är inte ett sakligt argument.
Du misstolkade mig lite. Jag kan faktiskt sluka levels i dungeon bashing, men inte i tex Cthulhu eller Babylon 5. Jag skulle sträcka mig så långt som till att säga att jag inte gillar dem utanför fantasy, detsamma gäller strikta klasser (som jag iofs helst slipper i fantasy också). Levels är en "bli bättre"-morot som inte lämpar sig i de flesta spel som gör anspråk på "realism", exempelvis Cthulhu, B5 och Traveller. Att lägga på regler för massiv skada känns som en fuskfix, i stället för att bara ta bort HP-ökningen. Finns flera exempel på där jag tycker att man tagit för mycket av D&D-d20 till moderna världar.