entomophobiac
Low Prep High Play
Jag har bläddrat, funderat, undrat, och försökt förstå varför PbtA överhuvudtaget är en grej. Jag har uttalat mig starkt kring hur meningslöst jag upplever det. Men faktum är att jag känner att det är dags att försöka förstå vad grejen är. Mest för att jag upptäckte Monster of the Week, och vill se vad för inspiration jag kan stjäla till mitt egna monsterjägarprojekt. Men grejen är att min skepsis fortfarande är stark. Moves, Playbooks, och stora delar av upplägget tilltalar mig inte alls utan känns som en styltad "reglifiering" av saker som borde kunna uppstå dynamiskt runt spelbordet. Detta har varit min spontana känsla inför PbtA så länge det funnits på min radar.
Det jag nu tänkte be om är helt enkelt lite tips kring att spelleda med PbtA första gången. Vad bör jag tänka på? Vilka fallgropar finns? Hur framhäver jag styrkorna som gör att så många gillar systemet? Hur skiljer sig Monster of the Week från andra spel och vad innebär det?
Eller borde jag ge upp, acceptera att jag är en surgubbe, och bara se boken som god läsning på samma sätt som jag redan gjort med Night Witches?
Det jag nu tänkte be om är helt enkelt lite tips kring att spelleda med PbtA första gången. Vad bör jag tänka på? Vilka fallgropar finns? Hur framhäver jag styrkorna som gör att så många gillar systemet? Hur skiljer sig Monster of the Week från andra spel och vad innebär det?
Eller borde jag ge upp, acceptera att jag är en surgubbe, och bara se boken som god läsning på samma sätt som jag redan gjort med Night Witches?