Första generationens svenska drakar

chrull

Stockholm Kartell
Upprinnelsen till min fråga var att frasen ”League of extraordinary gentlemen - fast med svenska drakar” ploppade upp i mitt huvud.
Vilka skulle de svenska gentlemännen vara?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag börjar med två förslag:
Doktor Tyko Gabriel Glas
Charles-Ingvar Jönsson
Doktor Glas gör väl inte mycket mer än att vara incel och förgifta Gregorius? Men det är klart, en doktor är ju alltid praktiskt att ha. Jag förespråkar också Gösta Berling och Tintomara (som i det här fallet låter räkna sig som gentleman, och ingen säger emot hen).

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Doktor Tyko Gabriel Glas
Charles-Ingvar Jönsson
Stig Helmer
Pippi Långstrump
Madeleine (från Thriller – en grym film)
Körkarlen
Indras dotter

Dilandau

Myrmidon
Doktor Tyko Gabriel Glas
Charles-Ingvar Jönsson
Här känns det som att vi behöver sätta upp lite regler. De där två kan ju inte vara med i samma uppsättning av Herrarna. Om inte Glas blivit odödlig?

Stiernhielms Hercules skulle, i egenskap av halvgud, kunna vara en fast punkt genom de olika versionerna av Herrarna. Åtminstone från 1600-talet och framåt.

Dilandau

Myrmidon
Om vi följer Moores ursprungskoncept med figurer från 1800-talslitteraturen så vill jag nominera Singoalla.

Khan

Kondottiär
Bok 5:21 i Olaus Magnus Historia om de Nordiska Folken heter Om konung Haralds strid med den tama draken. Det är från 1555.
Passade på att fota av det rätt korta kapitlet om någon var intresserad. Dessutom har vi ju Ragnar Lodbrok, som slåss med en stor lindorm som nämns i samma veva. Eller alla drakar som rasslar förbi i folksägnernas tid.

190559090_4630307223700623_3425635453257486821_n.jpg
190525178_4266131140076558_5098861782694582322_n.jpg

Leon

Leo carcion
Alltså, om det fornnordiska/forngermanska mytologiska materialet är OK finns det ju hur mycket som helst, men om det skall vara skönliterrärt snarare än mytologiskt och påkommet i sverige känns det som en kort lista...

Dilandau

Myrmidon
men om det skall vara skönliterrärt snarare än mytologiskt och påkommet i sverige känns det som en kort lista...
Ja kanske. Mitt intryck av svensk fantastik från förr är dock att det finns en hel del, men eftersom det haft så låg status har nästan allt glömts bort.

chrull

Stockholm Kartell
Doktor Glas gör väl inte mycket mer än att vara incel och förgifta Gregorius? Men det är klart, en doktor är ju alltid praktiskt att ha. Jag förespråkar också Gösta Berling och Tintomara (som i det här fallet låter räkna sig som gentleman, och ingen säger emot hen).
En doktor som går runt och har ågren och bestämmer sig för att mord är rättfärdigat låter som en utmärkt doktor att ha med sig på äventyr, tänkte jag.

Här känns det som att vi behöver sätta upp lite regler. De där två kan ju inte vara med i samma uppsättning av Herrarna. Om inte Glas blivit odödlig?

Stiernhielms Hercules skulle, i egenskap av halvgud, kunna vara en fast punkt genom de olika versionerna av Herrarna. Åtminstone från 1600-talet och framåt.
Ja, jag vet inte vilken tidsepok vi egentligen pratar om, och känner att om vi kastar upp 25 bra förslag kan vi se vart vi hamnar :D