Silver_UBBT
Veteran
Greetings,
håller just nu på att spelleda en tämligen stor kampanj i NeoTech. Jag och min spelargrupp har spelat rollspel i en herrans massa år, men mitt seriösa rollspelande har nästan uteslutande ägnats åt Eon och DoD. Spelarna i gruppen är samtliga mer erfarna NeoTechare än SL, men äventyren de spelat har kanske inte varit så väldigt seriösa eller avncerade. Men nu var det dags, efter många om och men, att sätta igång med NeoTech.
Världen är helt fantastisk, trots eller snarare på grund av att så mycket är välkänt för en gammal William Gibson räv som jag själv. Övriga RP har dock inte läst just Gibson, vilket jag nyttjade till min fördel då jag skrev äventyret.
Några kommentarer;
-Cyberspace
Den är extremt odefinierad i reglerna. Jag har förstått att det finns en poäng med detta, att det finns en tanke bakom att hålla det löst för att varje grupp ska leka ihop själv hur saker funkar. Min version av CyberRymden är lika delar Neuromancer som Idoru. De riktigt poetiska beskrvingarna av hacking (the neon crusanthemum of the origami Aztec Pyramid of data bla bla bla) har jag skippat, men farorna med cyberrymden är sådana som i Neuromancer.
- Eldstrider
Eldstrider är ju tokskoj! Gamla EONrävar skjuter tap-taps med Desert Eagles som om de aldrig gjort annat.
Snabbt har vi dock kommit fram till att Automateld från exempelvis Ingrams eller MicroUzis kommer förlora mot pistoler 9 ggr av 10. Det är helt enkelt för svårt att träffa med automateld. Särskilt om man kommer på längre avstånd och måste börja dela upp eldzonen. Spånar lite på att införa husregler för detta, men det återstår att se. Likaså försvinner poängen rätt snart med att ha ett helautomatiskt hagelgevär. I vilken situation är det en fördel att ha automateld på den? Ett dubbelskott och ett enkelskott kommer vara dödligare i de allra flesta fall.
Fördelen med reglerna som de är nu, är att en person med lågt värde i Pistol och lågt värde i Automateld ändå har en vettig chans att lyckas meja ner ngn om han får tag på en Kalashnikov. Men jag tycker ändå att det borde finnas en viss koppling mellan effekten på slaget mot automateld och EI.
Treskottsalvor är däremot helt jvla livsfarliga. Extremt läskiga. Treskottssalvor med en automatkarbin är mycket behändigt att hota RP med om de exempelvis får för sig att storma Heathrow.
-TO
När jag kastade en blick på TO-systemet kunde jag inte riktigt fatta varför NeoGames hade valt att ha kvar ett sådant statiskt system i sina stridsregler. Min spelargrupp och jag tog raskt beslutet att dela all TO med 4, och fick på så sätt fram ett värde inte helt olikt VINIT i EON. Poängen med detta var naturligtvis att få in slumpfaktorn i vem som hinner först med pangandet. NeoGames finaste uppfinning ob-slaget är vad som gör reglerna, om ni frågar mig. En tjuv med en dolk kan mycket riktigt hinna sticka en riddare först, och likaså kan en playboy hinna skjuta en hit-man först.
Vi slår alltså ett TO-slag i början av varje runda. Jag som SL har papper med färdigslagna slag på, så jag stryker bara av och kolla mot resp. SLP:s TO. Högst effekt skjuter/agerar först, om man har samma effekt skjuter båda samtidigt, vilket bäddar för intressanta situationer. Smärta och utmattning läggs på TO, likaså får man en +ob1t6 om man fick en extraskada i föregående runda. Övriga regler är kvar; om man har blivit beskjuten kan man fortfarande bara skjuta slängskott eller automateld tillbaka.
- RP vs Världen
Det är onekligen en omställning att hamna i NeoTech från klassisk fantasy. De första spelomgångarna ville RP åka runt till sina kontakter hela tiden, och jag frågade hela tiden varför de inte bara ringer/mejlar/textar dem. Det var en klassisk barnsjukdom, som inte finns ett spår av nu. Tvärtom, när RP får en ny ledtråd slänger sig alla på telefonen för att ringa folk. Likaså har färdigheter som Informationsök, Mekanik, Datateknik, Hacking, Cybernetik verkligen kommit till sin rätt.
BigBrother samhället har tagit en del tid att ställa om sig till. Allt man gör är tveklöst bevakat på ett eller annat sätt.
Äventyret utspelar sig i London. Jag hade nämligen skrivit hela äventyret innan jag kom mig för att läsa historien, och sågatt Storbritannien är en drakonisk diktatur. FAN OCKSÅ, sa jag. Men sedan löste vi det genom att flytta fram St. Johns maktövertagande fem år och flytta bak äventyret fem år. Vi spelar alltså 2054, och det finns en del viskningar i världen om att de konservativa är på väg uppåt raskt.
- Rollspelandet
Vad det gäller rollspelandet har vi nog gått en lite ovanlig väg. Samtliga spelare är också mycket goda rollspelare, med utmejslade och strukturerade karaktärer. Vi tog dock beslutet att spela dem på engelska, eftersom de trots allt är i London. Allt rollspelande, alltså alla "in live" kommentarer sker på engelska, vilket ger upphov till one-liners på löpande band, utan att för den skull ta udden av seriositeten. Två RP är amerikaner, två är britter och en är tysk. Spelaren med den RP:n säger alltså alla hans karaktärs "repliker" på en mild och fin engelska med tydlig tysk brytning Det funkar så bra så det är inte sant, trots diverse personers farhågor över Ahnolld vibbar.
Alla beskrivningar, alla strider och liknande sker helt på svenska.
SL själv är tvåspråkig engelska/svenska, och har till råga på det en mindre besatthet med olika engelska dialekter. Under äventyret hittills har RP träffat på amerikaner, irländare, jamaikaner, sikher, ryssar, cockney-engelska, oxford english.
Vi sade när vi började att vi fick se hur det gick med engelskan, och att det helt räckte med att en person kände att det inte funkade för att vi helt skulle lägga ner det. Likaså dubbelkollar SL så att meddelandet gått fram efter en lång monolog från en SLP.
Har någon annan gjort så här? Hu brukar ni göra?
Jaja, det här blev osammanhängande och mer berättande än inläggsartat. Hoppas någon får ut något av det.
Silver AKA Ivon
håller just nu på att spelleda en tämligen stor kampanj i NeoTech. Jag och min spelargrupp har spelat rollspel i en herrans massa år, men mitt seriösa rollspelande har nästan uteslutande ägnats åt Eon och DoD. Spelarna i gruppen är samtliga mer erfarna NeoTechare än SL, men äventyren de spelat har kanske inte varit så väldigt seriösa eller avncerade. Men nu var det dags, efter många om och men, att sätta igång med NeoTech.
Världen är helt fantastisk, trots eller snarare på grund av att så mycket är välkänt för en gammal William Gibson räv som jag själv. Övriga RP har dock inte läst just Gibson, vilket jag nyttjade till min fördel då jag skrev äventyret.
Några kommentarer;
-Cyberspace
Den är extremt odefinierad i reglerna. Jag har förstått att det finns en poäng med detta, att det finns en tanke bakom att hålla det löst för att varje grupp ska leka ihop själv hur saker funkar. Min version av CyberRymden är lika delar Neuromancer som Idoru. De riktigt poetiska beskrvingarna av hacking (the neon crusanthemum of the origami Aztec Pyramid of data bla bla bla) har jag skippat, men farorna med cyberrymden är sådana som i Neuromancer.
- Eldstrider
Eldstrider är ju tokskoj! Gamla EONrävar skjuter tap-taps med Desert Eagles som om de aldrig gjort annat.
Snabbt har vi dock kommit fram till att Automateld från exempelvis Ingrams eller MicroUzis kommer förlora mot pistoler 9 ggr av 10. Det är helt enkelt för svårt att träffa med automateld. Särskilt om man kommer på längre avstånd och måste börja dela upp eldzonen. Spånar lite på att införa husregler för detta, men det återstår att se. Likaså försvinner poängen rätt snart med att ha ett helautomatiskt hagelgevär. I vilken situation är det en fördel att ha automateld på den? Ett dubbelskott och ett enkelskott kommer vara dödligare i de allra flesta fall.
Fördelen med reglerna som de är nu, är att en person med lågt värde i Pistol och lågt värde i Automateld ändå har en vettig chans att lyckas meja ner ngn om han får tag på en Kalashnikov. Men jag tycker ändå att det borde finnas en viss koppling mellan effekten på slaget mot automateld och EI.
Treskottsalvor är däremot helt jvla livsfarliga. Extremt läskiga. Treskottssalvor med en automatkarbin är mycket behändigt att hota RP med om de exempelvis får för sig att storma Heathrow.
-TO
När jag kastade en blick på TO-systemet kunde jag inte riktigt fatta varför NeoGames hade valt att ha kvar ett sådant statiskt system i sina stridsregler. Min spelargrupp och jag tog raskt beslutet att dela all TO med 4, och fick på så sätt fram ett värde inte helt olikt VINIT i EON. Poängen med detta var naturligtvis att få in slumpfaktorn i vem som hinner först med pangandet. NeoGames finaste uppfinning ob-slaget är vad som gör reglerna, om ni frågar mig. En tjuv med en dolk kan mycket riktigt hinna sticka en riddare först, och likaså kan en playboy hinna skjuta en hit-man först.
Vi slår alltså ett TO-slag i början av varje runda. Jag som SL har papper med färdigslagna slag på, så jag stryker bara av och kolla mot resp. SLP:s TO. Högst effekt skjuter/agerar först, om man har samma effekt skjuter båda samtidigt, vilket bäddar för intressanta situationer. Smärta och utmattning läggs på TO, likaså får man en +ob1t6 om man fick en extraskada i föregående runda. Övriga regler är kvar; om man har blivit beskjuten kan man fortfarande bara skjuta slängskott eller automateld tillbaka.
- RP vs Världen
Det är onekligen en omställning att hamna i NeoTech från klassisk fantasy. De första spelomgångarna ville RP åka runt till sina kontakter hela tiden, och jag frågade hela tiden varför de inte bara ringer/mejlar/textar dem. Det var en klassisk barnsjukdom, som inte finns ett spår av nu. Tvärtom, när RP får en ny ledtråd slänger sig alla på telefonen för att ringa folk. Likaså har färdigheter som Informationsök, Mekanik, Datateknik, Hacking, Cybernetik verkligen kommit till sin rätt.
BigBrother samhället har tagit en del tid att ställa om sig till. Allt man gör är tveklöst bevakat på ett eller annat sätt.
Äventyret utspelar sig i London. Jag hade nämligen skrivit hela äventyret innan jag kom mig för att läsa historien, och sågatt Storbritannien är en drakonisk diktatur. FAN OCKSÅ, sa jag. Men sedan löste vi det genom att flytta fram St. Johns maktövertagande fem år och flytta bak äventyret fem år. Vi spelar alltså 2054, och det finns en del viskningar i världen om att de konservativa är på väg uppåt raskt.
- Rollspelandet
Vad det gäller rollspelandet har vi nog gått en lite ovanlig väg. Samtliga spelare är också mycket goda rollspelare, med utmejslade och strukturerade karaktärer. Vi tog dock beslutet att spela dem på engelska, eftersom de trots allt är i London. Allt rollspelande, alltså alla "in live" kommentarer sker på engelska, vilket ger upphov till one-liners på löpande band, utan att för den skull ta udden av seriositeten. Två RP är amerikaner, två är britter och en är tysk. Spelaren med den RP:n säger alltså alla hans karaktärs "repliker" på en mild och fin engelska med tydlig tysk brytning Det funkar så bra så det är inte sant, trots diverse personers farhågor över Ahnolld vibbar.
Alla beskrivningar, alla strider och liknande sker helt på svenska.
SL själv är tvåspråkig engelska/svenska, och har till råga på det en mindre besatthet med olika engelska dialekter. Under äventyret hittills har RP träffat på amerikaner, irländare, jamaikaner, sikher, ryssar, cockney-engelska, oxford english.
Vi sade när vi började att vi fick se hur det gick med engelskan, och att det helt räckte med att en person kände att det inte funkade för att vi helt skulle lägga ner det. Likaså dubbelkollar SL så att meddelandet gått fram efter en lång monolog från en SLP.
Har någon annan gjort så här? Hu brukar ni göra?
Jaja, det här blev osammanhängande och mer berättande än inläggsartat. Hoppas någon får ut något av det.
Silver AKA Ivon