Nekromanti första NeoTechäventyret - kommenterat

Silver_UBBT

Veteran
Greetings,

håller just nu på att spelleda en tämligen stor kampanj i NeoTech. Jag och min spelargrupp har spelat rollspel i en herrans massa år, men mitt seriösa rollspelande har nästan uteslutande ägnats åt Eon och DoD. Spelarna i gruppen är samtliga mer erfarna NeoTechare än SL, men äventyren de spelat har kanske inte varit så väldigt seriösa eller avncerade. Men nu var det dags, efter många om och men, att sätta igång med NeoTech.

Världen är helt fantastisk, trots eller snarare på grund av att så mycket är välkänt för en gammal William Gibson räv som jag själv. Övriga RP har dock inte läst just Gibson, vilket jag nyttjade till min fördel då jag skrev äventyret.

Några kommentarer;

-Cyberspace
Den är extremt odefinierad i reglerna. Jag har förstått att det finns en poäng med detta, att det finns en tanke bakom att hålla det löst för att varje grupp ska leka ihop själv hur saker funkar. Min version av CyberRymden är lika delar Neuromancer som Idoru. De riktigt poetiska beskrvingarna av hacking (the neon crusanthemum of the origami Aztec Pyramid of data bla bla bla) har jag skippat, men farorna med cyberrymden är sådana som i Neuromancer.

- Eldstrider
Eldstrider är ju tokskoj! Gamla EONrävar skjuter tap-taps med Desert Eagles som om de aldrig gjort annat.

Snabbt har vi dock kommit fram till att Automateld från exempelvis Ingrams eller MicroUzis kommer förlora mot pistoler 9 ggr av 10. Det är helt enkelt för svårt att träffa med automateld. Särskilt om man kommer på längre avstånd och måste börja dela upp eldzonen. Spånar lite på att införa husregler för detta, men det återstår att se. Likaså försvinner poängen rätt snart med att ha ett helautomatiskt hagelgevär. I vilken situation är det en fördel att ha automateld på den? Ett dubbelskott och ett enkelskott kommer vara dödligare i de allra flesta fall.

Fördelen med reglerna som de är nu, är att en person med lågt värde i Pistol och lågt värde i Automateld ändå har en vettig chans att lyckas meja ner ngn om han får tag på en Kalashnikov. Men jag tycker ändå att det borde finnas en viss koppling mellan effekten på slaget mot automateld och EI.

Treskottsalvor är däremot helt jvla livsfarliga. Extremt läskiga. Treskottssalvor med en automatkarbin är mycket behändigt att hota RP med om de exempelvis får för sig att storma Heathrow.

-TO
När jag kastade en blick på TO-systemet kunde jag inte riktigt fatta varför NeoGames hade valt att ha kvar ett sådant statiskt system i sina stridsregler. Min spelargrupp och jag tog raskt beslutet att dela all TO med 4, och fick på så sätt fram ett värde inte helt olikt VINIT i EON. Poängen med detta var naturligtvis att få in slumpfaktorn i vem som hinner först med pangandet. NeoGames finaste uppfinning ob-slaget är vad som gör reglerna, om ni frågar mig. En tjuv med en dolk kan mycket riktigt hinna sticka en riddare först, och likaså kan en playboy hinna skjuta en hit-man först.

Vi slår alltså ett TO-slag i början av varje runda. Jag som SL har papper med färdigslagna slag på, så jag stryker bara av och kolla mot resp. SLP:s TO. Högst effekt skjuter/agerar först, om man har samma effekt skjuter båda samtidigt, vilket bäddar för intressanta situationer. Smärta och utmattning läggs på TO, likaså får man en +ob1t6 om man fick en extraskada i föregående runda. Övriga regler är kvar; om man har blivit beskjuten kan man fortfarande bara skjuta slängskott eller automateld tillbaka.

- RP vs Världen
Det är onekligen en omställning att hamna i NeoTech från klassisk fantasy. De första spelomgångarna ville RP åka runt till sina kontakter hela tiden, och jag frågade hela tiden varför de inte bara ringer/mejlar/textar dem. Det var en klassisk barnsjukdom, som inte finns ett spår av nu. Tvärtom, när RP får en ny ledtråd slänger sig alla på telefonen för att ringa folk. Likaså har färdigheter som Informationsök, Mekanik, Datateknik, Hacking, Cybernetik verkligen kommit till sin rätt.

BigBrother samhället har tagit en del tid att ställa om sig till. Allt man gör är tveklöst bevakat på ett eller annat sätt.

Äventyret utspelar sig i London. Jag hade nämligen skrivit hela äventyret innan jag kom mig för att läsa historien, och sågatt Storbritannien är en drakonisk diktatur. FAN OCKSÅ, sa jag. Men sedan löste vi det genom att flytta fram St. Johns maktövertagande fem år och flytta bak äventyret fem år. Vi spelar alltså 2054, och det finns en del viskningar i världen om att de konservativa är på väg uppåt raskt.

- Rollspelandet
Vad det gäller rollspelandet har vi nog gått en lite ovanlig väg. Samtliga spelare är också mycket goda rollspelare, med utmejslade och strukturerade karaktärer. Vi tog dock beslutet att spela dem på engelska, eftersom de trots allt är i London. Allt rollspelande, alltså alla "in live" kommentarer sker på engelska, vilket ger upphov till one-liners på löpande band, utan att för den skull ta udden av seriositeten. Två RP är amerikaner, två är britter och en är tysk. Spelaren med den RP:n säger alltså alla hans karaktärs "repliker" på en mild och fin engelska med tydlig tysk brytning Det funkar så bra så det är inte sant, trots diverse personers farhågor över Ahnolld vibbar.

Alla beskrivningar, alla strider och liknande sker helt på svenska.

SL själv är tvåspråkig engelska/svenska, och har till råga på det en mindre besatthet med olika engelska dialekter. Under äventyret hittills har RP träffat på amerikaner, irländare, jamaikaner, sikher, ryssar, cockney-engelska, oxford english.

Vi sade när vi började att vi fick se hur det gick med engelskan, och att det helt räckte med att en person kände att det inte funkade för att vi helt skulle lägga ner det. Likaså dubbelkollar SL så att meddelandet gått fram efter en lång monolog från en SLP.

Har någon annan gjort så här? Hu brukar ni göra?

Jaja, det här blev osammanhängande och mer berättande än inläggsartat. Hoppas någon får ut något av det.

Silver AKA Ivon

Nordmannen

Veteran
Mine meninger om dette:
Når det gjelder Cyberspace trengs vel egentlig ikke mer enn regler, resten er opp til SL (Som du ser ut til å ha forstått)

"Snabbt har vi dock kommit fram till att Automateld från exempelvis Ingrams eller MicroUzis kommer förlora mot pistoler 9 ggr av 10. Det är helt enkelt för svårt att träffa med automateld."
Ingram har elendig treffsikkerhet i virkeligheten, så det er nesten slik det skal være.

"Likaså försvinner poängen rätt snart med att ha ett helautomatiskt hagelgevär. I vilken situation är det en fördel att ha automateld på den? Ett dubbelskott och ett enkelskott kommer vara dödligare i de allra flesta fall."
De eneste haglene som kan skyte dobbelskudd er autohaglene (tror jeg). Dessuten så er det lite som kommer opp imot Ultrarippers treskuddsalve, men du bruker ikke automatfunksjonen på disse uhyrene.

"Men jag tycker ändå att det borde finnas en viss koppling mellan effekten på slaget mot automateld och EI."
Enig, et forslag er å legge til effektslaget til antall kuler som ble avfyrt.

"Treskottsalvor är däremot helt jvla livsfarliga."
Alle proffer i det virkelige liv bruker treskuddsalver, fordi du treffer bare med de tre første skuddene uansett. De som kan å skyte med automatvåpen sender avgårde små korte salver mot ett og ett mål istedenfor å spraye hele området med bly, full automatild benyttes først og fremst fra helikoptre og maskingeværstillinger for å gi dekning for fremrykkende tropper i krig.

Når det gjelder TO så trengs det litt tilfeldighet, men jeg ville sagt TO +ob3t6, hvor høyeste verdi begynner først.

Når det gjelder spillverden og rollespilling ser dere ut til å klare dere utmerket.

Silver_UBBT

Veteran
"Ingram har elendig treffsikkerhet i virkeligheten, så det er nesten slik det skal være."

När det gäller Ingram är jag helt enig. Problemet bli när du har en kalashnikov eller H&K MP5, som träffar lika jävla illa den. I verkligheten är det inga problem att mata in skott från en AK-5 på full auto, och få in alla skotten på en relativt liten zon.

"De eneste haglene som kan skyte dobbelskudd er autohaglene (tror jeg). Dessuten så er det lite som kommer opp imot Ultrarippers treskuddsalve, men du bruker ikke automatfunksjonen på disse uhyrene."

På Jackhammern skjuter man 10 skott/runda på full auto, men det är i princip het meningslöst att någonsin göra det, efterosm man har så liten chans att faktiskt träffa någon. Vi i min grupp rollspelar det istället - om du skjuter ett skott med en Jackhammer mot de framrusande säkerhetsvakterna kanske de inte väjar. Sprejar du däremot ett helt mag på dem så kommer de dyka åt alla olika håll, eftersom chockeffekten blir så stor då.

"Enig, et forslag er å legge til effektslaget til antall kuler som ble avfyrt."

Exakt,den husregeln åker nog in nästa spelomgång.

"Når det gjelder TO så trengs det litt tilfeldighet, men jeg ville sagt TO +ob3t6, hvor høyeste verdi begynner først."

Njäää... jag tycker det blir en jobbigare räkneoperation, särskilt för SL som ska sitta och huvudräkna in alla SLP-kombattanters modifierade TO. Enklare då att slå ett +ob3t6 slag + eventuella modifikationer mot (TO/4) och sedan bara jämföra effekten. Bäst effekt skjuter först.

Nordmannen

Veteran
Kalashnikov og MP5 har bedre rekkevidde, så det blir mindre ildsone i forhold til Ingram, på 70 meter så er minimal ildsone til disse to på 2 meter så helt feil er det nok ikke. Det som kansje savnes er en mellomting mellom treskuddsalve og full spredning av bly.

Ichabod_UBBT

Warrior
<ul type="square">
[*] Cyberspace
Detta är ett problem som jag också haft. Jag tog upp en tråd med det för ett ganska bra tag sen och vi disskuterade saken lite. Det bästa råden jag hade var att man först och främst kan använda hacking till att göra massa balla saker utan att faktiskt beskriva allting visuelt. Internet är trotts allt inte en "magisk realm". Speciellt kan det bli irriterande efter femton spelmöten när hackern spenderar en timme varje spelmöte i en VR-värld.

[*] RP vs Världen
Jag håller med dig, det verkar vara precis som du säger bland mina spelare också. Folk glömmer hur lätt det är att göra vissa saker. Dock kan det också ställa till en hel del problem för mig som SL, ibland missar man hur otroligt lätt det är för spelare att göra vissa saker och hur svårt andra saker är.

Polisen: Det är ibland jäkligt svårt att hålla polisen borta från spelarna. Man vill inte styra spelet för mycket, men fantasyspelare har en tendens att inte inse att man inte bara kan gå och skjuta någon och smita undan från "stadsvakterna". Och OM man åker fast är det nästan omöjligt att komma undan. Och OM man ska komma undan kostar advokater tid och pengar och rättsprocessen är i vilket fall som helst jävligt lång... Jag kommer dock inte ha så svårt för det i nästa spelkampanj, då kommer spelarna jobba för "staten" :p

Information: Spelare glömmer hela tiden att de kan ringa ett telefonsamtal, skicka ett "VR-email" (Vreemail?) eller liknande. De glömmer också lätt hur man kan ta reda på saker utan problem. Att hitta rätt i en stad är hur lätt som helst, kartor med resturanger, banker, adresser och allting finns liksom bara i fickan. Och har man dessutom cerebralinterface med internetanslutning och hud så är det bara att gå så kommer man fram... :gremlaugh: Ibland har mina spelare suttit och grubblat på hur de ska ta reda på vem som är VD för ett visst företag.
"Vi kanske ska gå till ett av deras kontor och fråga? De måste ju kunna ge ut det, de får inte dölja sånt"
"Nej! Vi kollar typ på stadskontoret eller nått!" osv...

Det roliga var att hackern i gruppen (han med HUD) skickade en lapp där det stod "Jag kollar upp va fan killen heter på nätet medan dom bråkar" Jag skickade tillbaka en lapp med "Johan Grenhult" och han bara smålog.

Resor: Resor är ofta skitlätt. Kollektivtrafiken är grymt effektiv och utbredd och det är lätt att ta ett flyg tvärs över världen på några timmar. Spelarna blir snabbt lite snurriga när dom får ett uppdrag i Brasilen och ska ta sig dit tills kvällen. Jag brukar klämma in lite saker som gör att spelarna FATTAR hur enkelt det kan vara att resa. Dock ska vi inte glömma att flygplatserna har skithård säkerhet. (Kommer aldrig glömma spelaren som fastnade i norge efter att ha opererat in ett olagligt implantat. Han fick tillslut operera ut det för att komma ur landet. :gremlaugh:

[*] Rollspelandet
Engelska funkar skitbra för mig. I våran vampiregrupp gör vi precis som du gör och har gjort så länge, även i andra kampanjer. Engelska är skönt för det ger en lite distans till verkligheten, och på något sätt blir det lättare att komma med fräcka kommentarer och säga tuffa saker som passar i stämningen. Jag fattar precis vad du säger med "one-liners"... dom kommer ofta men stör nästan aldrig.
[/list]

ripperdoc

Myrmidon
Gällande automateld

I den värld Neotechs författare lever används automateld inte till att nedgöra enstaka mål. Det är alltså helt avsiktligt att enkelskott vinner mot automateld. Automateld funkar fortfarande för att nedgöra, men det är inte optimalt. Jämför du eldgivning mot flera mål så vinner automateld i odds.

Om det är så i verkligheten eller inte tänker jag inte uttala mig om, men hur väl man skjuter på skyttebanor hör knappast till saken - banskytte är milsvidder från den strid som simuleras i Neotech.

Det finns dock en mängd husregler som gör automateld farligare. Om det är önskvärt eller inte vet jag inte. Ett förslag är att kulor träffar både på 1-2 vid närmre avstånd, exempelvis. Gör en sökning och du skall finna.

/RipperDoc

G

Guest

Guest
Re: Norge med STOR N (OT)

Jag blev iår tvingad att fira vår nationaldag, det var riktigt tråkigt, skriv du med liten bokstav om du vill eller hellre inte alls.

Silver_UBBT

Veteran
Re: Gällande automateld och en del annat

"I den värld Neotechs författare lever används automateld inte till att nedgöra enstaka mål. Det är alltså helt avsiktligt att enkelskott vinner mot automateld. Automateld funkar fortfarande för att nedgöra, men det är inte optimalt. Jämför du eldgivning mot flera mål så vinner automateld i odds."

Ja, vid närmare eftertanke har du nog rätt där... Men den stora fördelen mot ett ensamt mål beskjutet med automateld är, om man gillar att rollspela striden, att han får vara rätt jävla kall för att inte ta skydd när det hamrar in 10 skott från en Jackhammer runt honom. Detta oavsett om det är en eldzon på 6 meter, och att man bara kan träffa med 1 tärning utfallen som 1:a.

"Det finns dock en mängd husregler som gör automateld farligare. Om det är önskvärt eller inte vet jag inte. Ett förslag är att kulor träffar både på 1-2 vid närmre avstånd, exempelvis. Gör en sökning och du skall finna."

Jawohl, jag har kikat runt på Drunoks Drängar och liknande.

Allt som allt måste jag säga att reglerna i n2 är sjukt bra, precis som de mesta regler NeoGames slänger ur sig. Det blev oerhört lätt, även för n2-noobies att kirra ihop rafflande och intensiva eldfajter.

Några fler kommentarer som dök i huvudet under dagen;

- Rörande SKY
RP har ibland en viss tendens att kobolda sig lite. Det är inte många som bär en lättare väst med SKY 3 om man kan ha en med SKY 5 utan negativa effekter. Vad jag tänkte på var dock det här med rockar, hur in i helvete bra de är.

I Offensiv finns det en rock som är beskriven "ser ut som en regnrock", inte exakt citat. Den ger SKY 7. Jag förutsatte, utanatt ha kollat upp det att rockar var felxibla skydd eftersom de inte gav något minus på TO. En av RP blev nedmejad av två Ordningspoliser med automatvapen. Rocker tog upp allt, men smärtan blev katastrofalt hög, eftersom jag missat att det var ett halvstelt skydd.

Så frågan är, oavsett hur asbra nya skottsäkra material är, hur fan något kan se ut som, och då rimligen röra sig som, en regnrock, men ändå vara så pass "hårt" att man inte får smärta av att ta en kula i den. Inte heller ger rockar minus på TO, trots att den borde vara riktigt stel och jobbig om man kan ta en slug i den utan att få ont.

I min grupp bestämde vi raskt att bålen räknas som halvstelt men att resten räknades som flexibelt. Vi bestämde även att halvstela materialsom träffas av slugs och liknande alltid ger ett poäng i smärta. Det är sjukt lätt att modda med NeoGames regler, det är nästan det bästa med dem.

Observera nu att allt detta är frågor och diskussioner, det är ingen vansinnesorgie över hur mycket reglerna suger. n2 systemet rockar, och som alltid är det lätt att snickra ihop husregler efterom NeoGames system lämpar sig ytterst väl för det.

Ang att rollspela SLP:s

jag gillar starkt att ge SLP:s lite egna uttryck och gärna en egen dialekt eller i alla fall en egen intonation och en egen röst, i den mån det går. Nu finns det väl ingen SL som inte gillar detta, menvad jag menar är att jag gärna prioriterar detta framför att göra en tok-snygg karta över det hemliga labbet som är scen för slutstriden.

Inspiration för att hitta lite olika röster är inte alltid så lätt att finna. Mina heta tips är dessa;

- Titta på, eller i alla fall lägg märke till hur, en del skådespelare helt förändrar sig melln olika roller, bara genom att ändra rösten. Då menar jag givetvis inte någon som Jack Nicholson, som i princip spelat en enda roll de senaste 20 åren. Gary Oldman och Christian Bale är de två jag alltid tittar in, tillsammans med Robert de Niro när han var yngre. Daniel Day-Lewis har inte gjort så mågna filmer, men han är fan nästan helt oigenkännelig i sina roller.

- Vampire the Masquerade - Bloodlines. Oavsett om man gillar WoD eller om man ens gillar dataspel så har nog detta spel det bästa röstskådespeleriet någonsin. Olika dialekter, olika röster, det är så sjukt jävla bra gjort så det är inte sant. Har du det liggande på datorn så är alla repliker som mp3:or. Lyssna in dig lite på dem, du kommer inte bli besviken.

Slutligen en liten anekdot från äventyret;

RP har fått tag i ett chip med hemlisar på. Detta tycks ha blivit känt på stan, och RP sitter nu i sina två bilar och tänkte fly. Framför sig har de dock två svarta vans med Gatlings utstickande från dörrarna. Stereotypt jag vet, men jag kunde inte motstå så här i början.

En megafon vrålar från skåpbilarna - "Gimme the fucking chip NOW!"

En av RP, Buddy, får en idé. "Jag kör upp chipet i röven!"
Jag, SL, svara; "Öh... jahadu. 0b4t6 mot Vilja tror jag nog..."

Slaget blir perfekt.

Samtidigt har telefonkontakt upprättats mellan RP:s två bilar. Konversationen gick ungeför så här;

Teddy (utan chip i röven) : What the fuck are we gonna do? They want the chip, and those fucking anti-aircraft guns are gonna make us all FUBAR unless we give it to them!

Buddy (med chip i röven): Don't worry, they wont find it.

Teddy: Whadday mean? Where is it?

Buddy: It's in my ass!

Teddy: What the fuck is the bloody chip doing up your fucking ass?

Buddy: Hiding...?

Hyseriskt skratt pga extremt passande comic relief i en extremt tajt situation.

Big Marco

Läskig

Tack för berömet. =)

RipperDoc har redan tipsat om sökningen här på forumet. En vanlig house-rule gällandes automateld är just att låta 1-2 på T6 vara träff på "Kort" räckvidd. Men då börjar automatvapen dominera.

Gällande skyddet från rockarna - de är sjukt bra. Dock brukar iaf jag köra så att skyddet är trasigt efter att ha fått upprepade träffar (typ en mag 9mm) i sig - syntetfibrernas nätväv är så förslitet och försvagat att det slutar att skydda effektivt - sänk SKY med ett per sådan eldstrid, godtyckligt valt. Eftersom de är ganska dyra och inte helt lätta att få tag på kan detta bli ett äventyr i sig självt.

TO är ett kärt hata/älska-system. Ett problem är att en viktig regel redigerades bort vid tryckningen av N2 - den som gav slump till TO. Men generellt så gav TO mig som SL en stor fördel - det reducerade antalet slag och siffror jag behövde ha koll på i striderna.

ripperdoc

Myrmidon
Tips om rockar

Ett tips gällande rockar: för att de ska skydda som de ska måste vara knäppta och relativt kroppsnära. Normalt sett har man inte rocken helt knäppt, eftersom det hindrar ens rörelsefrihet och blir varmt. En halvknäppt rock kan du dra av lite SKY från, vilket torde vara normalfallet om inte spelarna sagt att de knäpper rocken. Den typ av skyddsmaterial som finns i rocken bygger helt på att fördela ut chockvågen på ett större område. Dessutom har jag själv lagt till en -10 TO på de halvstela rockarna, mest för att ligga i linje med andra liknande skydd.

/RipperDoc

Tett

Veteran
Re: Tips om rockar

[Ett tips gällande rockar: för att de ska skydda som de ska måste vara knäppta och relativt kroppsnära. Normalt sett har man inte rocken helt knäppt, eftersom det hindrar ens rörelsefrihet och blir varmt.]

Meningslös som jag är så måste jag kommentera detta. Att gå runt i en knäppt Rock ser oftast ganska dumt ut (om inte vädret tillåter det förståss). Dessutom så ser det ganska suspekt ut när man går runt med en knäppt rock. Det är som att be för att bli kropssvisiterad ^^. Och i neotech så kan det hända, men vet aldrig vad dom tossiga små poliserna får för sig ^^.

Madon

Warrior

Ett problem är att en viktig regel redigerades bort vid tryckningen av N2 - den som gav slump till TO
Hur såg den regeln ut då?

/Madon - Skriv upp mig på folken som tittar snett på TO

Silver_UBBT

Veteran

"Gällande skyddet från rockarna - de är sjukt bra. Dock brukar iaf jag köra så att skyddet är trasigt efter att ha fått upprepade träffar (typ en mag 9mm) i sig - syntetfibrernas nätväv är så förslitet och försvagat att det slutar att skydda effektivt - sänk SKY med ett per sådan eldstrid, godtyckligt valt. Eftersom de är ganska dyra och inte helt lätta att få tag på kan detta bli ett äventyr i sig självt."

Ett bra tips. Ska höra vad spelargruppen tycker om den. Jag tror vi kör på den regeln vad det gäller de flexibla delarna. Vi bestämde som sagt att bålen och ryggen var halvstel, så den tål nog en del mer innan den börjar ge vika.

Men RP som blev beskuten så han fick 35 i smärta bara från skott som rocken tog upp, hans rock är noginte mycket att ha längre...

"TO är ett kärt hata/älska-system. Ett problem är att en viktig regel redigerades bort vid tryckningen av N2 - den som gav slump till TO. Men generellt så gav TO mig som SL en stor fördel - det reducerade antalet slag och siffror jag behövde ha koll på i striderna."

Självklart är det så. Nackdelen med obsystemet är att slagen kan ta extremt lång tid. Men det måste sägas - ett turordningssytem från NeoGames utan slump i... jag blev ganska förvånad. Vår husregel har funkat utmärkt. Dela TO med fyra, få ett VINIT liknande värde, sedan slag varje ny runda i en eldstrid.

Jag stryker som sagt färdigslagna obxt6 slag, och jämför sedan med SLP:s TO. Högst effekt börjar agera. Sedan läggs modifikationer på som vanligt.

Spänningen man får ut av det, slumpfaktorn, är helt klart värd de extra räkneoperationerna. RP är aldrig helt säkra på att kunna skjuta först. Under en eldstrid hade SLP:n Ivan fått en del stryk sedan innan. Under förra rundan hade både han och RP:n beskjutit varandra och missat. Alltså ny runda, nytt TO. Ivan fick perfekt, RP fick dåligt. Ivan höjer Spas:en, men då slår två till i blodförlust ner honom på en till ob1t6 i Chockslag, så han stupar framåt istället för att skicka RP till de sälla jaktmarkerna.

Sådana situationer blir omöjliga med det statiska TO-system som nu finns. Likaså är de andra tipsen som finns för slump i TO, 1t20+TO och liknande, mycket mycket mer komplicerade. Dessa är jobbigare att räkna på än att ha lägre TO tal, runt 10 för exempelvis poliser, och sedan bara jämföra effekt. Det är i alla fall mitt heta tips!

För den som vill ha poetiska beskrivnginar av Cyberrymdem, så är det bara Neuromancer som gäller. Har icke läst den på svenska, men på engelska är det klassisk, och därmed fantastisk, Gibsonprosa.

G

Guest

Guest

Hur såg den regeln ut då?
För varje runda tar varje spelare och slår fram TO+2T6-7, iallafall om jag minns rätt.