Nekromanti försvar i eonstrider

Man Mountainman

Storsvagåret
När jag häromdagen spelledde ett Eonäventyr kom frågan om försvarshandlingar upp. I Eon är svårighetsgraden för en försvarshandling nämligen oavhängig anfallarens resultat. detta betyder att anfallarens skicklighet med vapnet inte har någon betydelse för försvaraens möjligheter att försvara sig, och att alla slag är lika lätta att försvara sig mot, oavsett effekt.

Mina spelare argumenterade för att försvarshandlingar skulle utföras som motsatta slag mot anfallarens anfallslsag: effekten skulle alltså vara tvungen att överstiga motståndarens. Jag skulle nu vilja veta vad Neogames har för skäl till sina regler, för jag tror inte att någon kan neka till att mina medspelares argument är ganska bra.

Eriol

Veteran
jaah... har för mig att det finns en frivilig regel som är att försvararen måste lyckas med sitt slag med mer effekt än vad anfallerna gjorde för att försvararen ska kunna lyckas... men jag kan ha fel.. jag har haft det förrut...

Varg

Veteran
Jo, så är det. Men är försvaret lyckat med effekten sämre än anfallet så räknas försvaret som halvlyckat. Detta innebär att halva skadan skall användas mot försvararen, detta innan avdrag för kroppsskydd.

/Varg

GrottrolletNaug

Swashbuckler
En duktig krigare (FV 16+) kan utan problem göra 2 attacker per runda.
Då blir det knökjobbigt att parera 2 gånger i rundan om man är mycket sämre med svärdet.

Så låter systemet en person med högre FV vara bättre än en med lägre FV.

Helmgast
Tidsbrist

Antagligen för att det blir för jobbigt att räkna effekt. Strider tar redan tillräckligt lång tid ändå.

Freelancer

Warrior
Undvika

Och beroende på hur anfallaren gör sitt anfall och hur försvaren undviker så är det ju olika svårigheter.
EX: Baron Dunbaton gör ett hugganfall rakt uppifrån och ner, svårighet Ob3T6. Kwon Barden gör ett undvikande sidosteg, svårighet Ob2T6 till denna typen av huggande anfall. Det gäller väl också att försvararen lyckas med ett insikt slag för att han ska veta vad anfallaren gör för anfall.

Skulle Dunbaton däremot göra ett stickanfall rakt framåt och Kwon gör ett bakåtkliv så är svårigheten Ob4T6 att undvika (tror jag). Men allt detta står i Krigarens Väg, eller om det är grundregelboken... så det är bara att slå upp o kolla tabeller./images/icons/clever.gif

Bargad

Veteran
Re: Undvika

Svårigheten för Sidosteg mot Hugg är Ob4T6. Gå bakåt har Ob2T6. För stick gäller det motsatta.
Neogames antar tydligen att hugg aldrig är lodräta.

I.a.f. i Eon 1.

G

Guest

Guest
Re: Undvika

Tänk dig det hela i profil, tänk dig huggets räckvidd sedan tänker du dig stickets. Jag tror dom har gått efter det att hugget har längre räckvidd eftersom du inte använder kroppens längd på samma sätt.

Om man ska vara en skicklig krigare till Eon ska man definitivt läsa igenom stridsreglerna minst två ggr. Sedan kan man dra nytta av höjdskillnader, terräng, fintar, snabba och kraftiga anfall, invänta öppning m,m. Detta skiljer en skicklig krigare från en kass. Detta från en kille som besegrade 5 st ghor-hazti med färdigheten svärd...

Skickligheten är avgörande om du vill göra extremt avancerade handlingar som fintar bort dina motståndare totalt. Inte om du vill göra ett hugg.