Hej!
Håller på och snickrar på stridssystemet till mitt fantasyrollspel (vilket i praktiken är en modifiering av Deciphers Lord of the Rings RPG, dvs 2t6+färdighetsvärde mot svårighetsgrad). Har dock hakat upp mig på hur jag ska konstruera mekaniken med försvarshandlingar (parering och undvika), och tänkte därför dra nytta av den samlade erfarenheten och kompetensen på det här forumet...
Ambitionen är att systemet ska vara heroiskt och ha flyt. Med heroiskt menar jag att det ska fungera så att en mycket skicklig svärdsman med lätthet kan nedgöra en hel dröse fiender utan att bli träffad , snarare än att han tål en jefla massa smällar (ala d20). Att systemet ska ha flyt innebär för mig att man helt enkelt ska kunna köra på utan att behöva avgöra om jag ska spara handlingar för senare parader (jag gillar faktiskt den aspekten av hur striderna i d20 funkar; dvs att offensiva handlingar och defensiva "handligar" (AC) är skilda åt).
De varianter jag fundera på är att antingen låta försvaret utgöras av en fast svårighetsgrad (som AC fast skicklighets- och inte rustningsbaserat) eller att man kan tillåtas ett obegränsat antal försvarshandlingar men med en ackumulerande negativ modifikation (som det fungerar i Stormbringer).
Nu är min fråga; vilka för- och nackdelar finns det med dessa varianter, och dessutom; finns det andra smarta lösningar som jag inte tänkt på?
/Sparvhök - ny på forumet
Håller på och snickrar på stridssystemet till mitt fantasyrollspel (vilket i praktiken är en modifiering av Deciphers Lord of the Rings RPG, dvs 2t6+färdighetsvärde mot svårighetsgrad). Har dock hakat upp mig på hur jag ska konstruera mekaniken med försvarshandlingar (parering och undvika), och tänkte därför dra nytta av den samlade erfarenheten och kompetensen på det här forumet...
Ambitionen är att systemet ska vara heroiskt och ha flyt. Med heroiskt menar jag att det ska fungera så att en mycket skicklig svärdsman med lätthet kan nedgöra en hel dröse fiender utan att bli träffad , snarare än att han tål en jefla massa smällar (ala d20). Att systemet ska ha flyt innebär för mig att man helt enkelt ska kunna köra på utan att behöva avgöra om jag ska spara handlingar för senare parader (jag gillar faktiskt den aspekten av hur striderna i d20 funkar; dvs att offensiva handlingar och defensiva "handligar" (AC) är skilda åt).
De varianter jag fundera på är att antingen låta försvaret utgöras av en fast svårighetsgrad (som AC fast skicklighets- och inte rustningsbaserat) eller att man kan tillåtas ett obegränsat antal försvarshandlingar men med en ackumulerande negativ modifikation (som det fungerar i Stormbringer).
Nu är min fråga; vilka för- och nackdelar finns det med dessa varianter, och dessutom; finns det andra smarta lösningar som jag inte tänkt på?
/Sparvhök - ny på forumet