Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Det här stycket tyckte jag var spännande och i tråden där det skrevs om var det lite en avstickare så jag skapar en ny tråd då jag vill utforska detta mer (Här är inlägget som intresserade mig).Jag tycker inte alls att fantasy underförstått betyder äventyr och hjälteberättelser. Inte i rollspel och särskilt inte i Sverige.
Vilka förväntningar har vi när vi spelar fantasy?
Jag satt och talade om detta för ett tag sedan med en vän till mig då vi funderade på hur våra förväntningar formas av vad vi växt upp med och var vi växt upp. I regel så möter jag en upplevelse av att just fantasy i rollspel förknippas med äventyr, det är det som gruppen vill göra och strävar efter i en fantasy värld på grund av att det är det som förväntas göras i en fantasy värld. I regel med koncentrationen runt utmaningar i form av strider och fysiska konflikter. Något som får mig att sucka djupt varje gång en vän till mig föreslår eller vill fortsätta spela fantasy, för jag känner mig tvingad att leva upp till denna förväntan.
Samtidigt vet jag att när jag började spela så handlade våra spelmöten i en fantasy miljö mer om att utreda och utforska mysterier. Eskortera köpmän och försöka upptäcka världen, väldigt lite fokus på själva äventyrandet. Istället handlade det om list, överlista och överkomma hinder. Strid var sällan förekommande och fokus låg istället på andra delar av rollspelet. Något som jag tycker är intressant då det flyttar fokuset till utforskandet av världen och dess mysterier, vilket jag kan uppskatta i en fantasy miljö.
För att återknyta dock, med utgång från det @EvilSpook säger att tänka bredare, så började jag genast fundera på hur mitt deltagande och min inställning till fantasy hade förändrats om premissen och förväntningen var någon av följande när jag spelar nästkommande spelmöte:
- Vi är ett handelssälskap som reser längs med vägarna för att hitta nya handelsleder och även bevara gamla handelsruter. I vårt sällskap är vi såväl handelsmän som hyrda soldater, men vårt gemensamma mål är ett upprätthålla och skapa handelsrelationer. Sen så händer det att vi blir övergripna av stråtrövare, lockade av nymfer och tvingas fly från vidunder, men detta är inte fokuset utan hinder på vår resa att uppnå våra mål.
- Vi är ett sällskap som driver ett värdshus och söker att bidra med en så trevlig tillvaro som möjligt till våra gäster som passerar. Samtidigt som vi gjort det till vårt mål att göra livet på bygden bättre och utveckla den nuvarande levnadsstandarden. Dels för att vi bryr oss om våra hemtrakter men även för att öka genomströmningen av förmögna handelsmän som gör att vår förmögenhet kan växa.
- Vi är alla från samma region i världen och söker att se över gruvindustrin i vårt område för att få den att fungera och bestå. Samtidigt som vi tvingas förhandla och trilskas med naturens väsen för att inte väcka dess vrede nu när vi gräver oss djupare ned i dess ådror för att norpa åt oss dess rikedomar.