Rickard
Urverk speldesign
Re: Färdighet Sikta [OT?]
"Det är möjligt att jag missat något i er diskussion, men tja, jag skulle föreslå att du stoppar in ett PREcission som en extra grundegenskap."
Fast då missar man ju att DoDswe4 kanske vill ha erfarenhet på Sikta?
Egentligen är hela vilken-färdighet-baseras-på-vilken-grundegenskap-diskussionen menlös, eftersom GE:na ändå spelar så liten roll på färdigheterna.. Vad spelar det för roll om det är STY eller SMI som en vapenfärdighet baseras på? Det är ju ändå bara ±2 i skillnad från en normal människa... och det är inte mycket eftersom den bonusen endast läggs till i början.. Om man istället hade lagt till BC på CL så hade det varit en annan sak (som man gör i Mutant Chronicles)..
"Det är som KARisma och UTSeende."
Personligen tycker jag det är lika fel att ha KAR och UTS som det är att ha FYS och STY.. Borde inte SMI ha VIGhet? INT ha KVIcktänkthet? Däremot så har jag alltid saknat PERception i DoD.. Vad ska man använda? Finna Dolt? Upptäcka fara?
"Så... om du känner ett behov av att ha en sorts precision i addition till de grundegenskaper som redan finns, då förstår jag dig. Tanken finns redan i andra rollspel."
Anledning till varför precision har lagts till i andra rollspel är för att det är andra människor som inte har tänkt på vad de första har tänkt på.. Grundegenskaperna är generella.. Man kan tolka in mycket i dem utifrån vilka färdigheter de baseras på.. Ska man sitta och beskriva allting som en grundegenskap kan användas till skulle det sluta i rätt många tecken.. Här är väl utdrag av vad jag tycker passar in, utifrån färdigheterna..
Smidighet: Precision, Vighet, Spänst, Rörlighet, Fingerkänsla..
Intelligens: Logik, Minne, Inlärning, Kvicktänkthet, Bedömning..
Som jag ser det.. Om någon vill kasta en sten så kan de får göra så med ett SMI-slag.. Har de någon närliggande färdighet kan jag låta det ge plus till SMI-slaget eller låta slaget göras med den färdigheten.. Om spelaren har någon vettig bakgrundsförklaring (sällan förekommande, vill jag påpeka) så kan jag ge plus till slaget eller göra att slaget inte ens behövs göras.. Jag skulle lika gärna kunna använda mig av INT om någon kastar en sten..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso infört VAKsamhet och kör att STY ger plus till alla vapenfärdigheter, men så har han också ändrat tolkningen på grundegenskaperna
"Det är möjligt att jag missat något i er diskussion, men tja, jag skulle föreslå att du stoppar in ett PREcission som en extra grundegenskap."
Fast då missar man ju att DoDswe4 kanske vill ha erfarenhet på Sikta?
Egentligen är hela vilken-färdighet-baseras-på-vilken-grundegenskap-diskussionen menlös, eftersom GE:na ändå spelar så liten roll på färdigheterna.. Vad spelar det för roll om det är STY eller SMI som en vapenfärdighet baseras på? Det är ju ändå bara ±2 i skillnad från en normal människa... och det är inte mycket eftersom den bonusen endast läggs till i början.. Om man istället hade lagt till BC på CL så hade det varit en annan sak (som man gör i Mutant Chronicles)..
"Det är som KARisma och UTSeende."
Personligen tycker jag det är lika fel att ha KAR och UTS som det är att ha FYS och STY.. Borde inte SMI ha VIGhet? INT ha KVIcktänkthet? Däremot så har jag alltid saknat PERception i DoD.. Vad ska man använda? Finna Dolt? Upptäcka fara?
"Så... om du känner ett behov av att ha en sorts precision i addition till de grundegenskaper som redan finns, då förstår jag dig. Tanken finns redan i andra rollspel."
Anledning till varför precision har lagts till i andra rollspel är för att det är andra människor som inte har tänkt på vad de första har tänkt på.. Grundegenskaperna är generella.. Man kan tolka in mycket i dem utifrån vilka färdigheter de baseras på.. Ska man sitta och beskriva allting som en grundegenskap kan användas till skulle det sluta i rätt många tecken.. Här är väl utdrag av vad jag tycker passar in, utifrån färdigheterna..
Smidighet: Precision, Vighet, Spänst, Rörlighet, Fingerkänsla..
Intelligens: Logik, Minne, Inlärning, Kvicktänkthet, Bedömning..
Som jag ser det.. Om någon vill kasta en sten så kan de får göra så med ett SMI-slag.. Har de någon närliggande färdighet kan jag låta det ge plus till SMI-slaget eller låta slaget göras med den färdigheten.. Om spelaren har någon vettig bakgrundsförklaring (sällan förekommande, vill jag påpeka) så kan jag ge plus till slaget eller göra att slaget inte ens behövs göras.. Jag skulle lika gärna kunna använda mig av INT om någon kastar en sten..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso infört VAKsamhet och kör att STY ger plus till alla vapenfärdigheter, men så har han också ändrat tolkningen på grundegenskaperna