Re: Fortfarande tråkigt
<I>Det var litet väl hårt. Jag har träffat många spelare som verkligen gillar att spela och försöker spela sin karaktär efter bästa förmåga men som just brister i förmågan att prestera en vinnande retorik för bluff/övertala/mm. Att bara skrota alla dessa spelare som för oviga i "munlädret" känns litet ojuste.
Det är klart att om man har en grupp fylld av veritabla mästare inom retorikens svåra konst så kan man strunta i sätt att kompensera för bristande färdighet men då har man bara kringgått denna fråga, inte löst den.</I>
Det går ju inte ut på att man ska övertala den andra spelaren, utan dennes karaktär. Vet den andre spelaren om det skall han ju spela sin karaktär så att denne lättare blir övertalad. Så man måste inte vara en mästare på "äkta" retorik, utan kunna rollspela. Och det tror jag att alla kan, eller kan lära sig. Tror inte du?
<I>Dock finns det många som i pressade situationer har en tendens att "fuska" litet, mer eller mindre ofrivilligt. Sålunda kan bonden Petter bli litet bättre på att välja sina ord när det verkligen gäller.
Om man kör på _enbart_ rollspel kommer denna typ av "fusk" uppmuntras. Man tjänar ju på det s.a.s.</I>
Fusk kan man aldrig skydda sig helt från. Att det fuskas är inte ens spelsätts fel, utan spelarnas fel. De får lägga av med fuskandet helt enkelt (det finns metoder
).
<I>Jag tycker det skulle vara tråkigt att begränsa sig och alla sina spelare till att spela karaktärer som är sämre eller likvärdiga med deras verkliga förmågor. Det kan vara kul för en blyg person att spela den galanta ädlingen som har lätt att prata med flickor.
Visst är det bra om han anstränger sig så mycket han kan men utan någon form av regelstöd kan det bli litet väl svårt. En persons bästa bedrift kanske inte är i närheten av det han önskar att hans karaktär skall klara av.</I>
Eftersom det handlar om "simulerad övertalning" så gör det ju inte så mycket. Man gör ju sitt bästa, och förhoppningvis kan man spela mer oblyg än vad man egentligen är. Det är förstås svårare att göra samma sak rörande ex. intelligens, men det är en annan sak.
<I>Dessutom finns det de som kan t.ex förföra på ett bra sätt men tycker det är tråkigt/obehagligt/osv... Då kan det också vara praktiskt att ha en regelabstraktion så att man slipper spela ut det.</I>
Tja...sådana spärrar tycker jag inte man ska ha. Har man det så tycker jag att man kan försöka bli av med dem...tycker jag. Sedan skulle jag inte säga att dessa problem är vanliga.
<I>Jag vill hellre hålla mitt spel öppet för alla typer. Jag tycker det blir roligare så
</I>
Jag med. Som jag sagt vill jag inte hindra någon, däremot lära dem. För rollspel är en färdighet som någon annan
Sist vill jag säga att jag faktiskt tror att folk, medvetet eller undermedvetet, ofta vinklar sina karaktärer så det stämmer någorlunda överens med en själv ändå. Var och en efter förmåga alltså. De som känner att de kan bli helt schiscofrena och spela sin egen motsats gör det, och de som inte känner att de kan så bra väljer roller som ligger närmre en själv. Det är vad min erfarenhet hitills säger mig, åtminstone.
/RipperDoc
<A HREF="
http://www.nogo.nu" target="_new">
http://www.nogo.nu</A>