Re: Koncept först, RPen "växer" under genereringen
"Det är det som gör det så konstigt när jag har hittat på en person i min bakgrundsbeskrivning som jag verkligen gillar, och så tar spelledaren och gestaltar denna på ett sätt som får mig att bara sparka bakut på en gång."
Du menar alltså att din spelledare är så hänsynslös att han hugger armar av din rollperson då och då för att han tycker att det är roligare så, eller tolkar ditt slott som en ruin eller ditt rymdskepp som en skrothög?
Personer som infogas i bakgrunden är en del av rollpersonen, IMHO. Ska spelledaren in och rota där så krävs faktiskt lite hänsyn till spelaren. Lika lite som spelledaren ska säga att rollpersonen är enarmad då spelledaren behöver en enarmad rollperson, lika lite ska spelledaren förvandla ens älskade guru till en snuskig gubbe, i alla fall inte utan ditt medgivande. Så ser jag det, i alla fall.
Personer i en rollpersons bakgrund är resurser som spelledaren får låna, inte spelledarens ägodel. Om spelledaren vill låna dem (och jag antar att om han vill låna dem så är det för att han ser en nytta med dem) så följer det sig rätt självklart att man är försiktig med dem. Ungefär som om man lånar en eldriven skruvdragare av grannen - du lånar den enbart om du anser dig behöva låna en, och lånar du den så är du försiktig med den och använder den inte för att banka in spik med.
"Det är bra, men det finns faktiskt andra sätt för spelaren att påverka spelsessionerna. Såsom rollgestaltare, till exempel."
Som rollgestaltare reagerar jag endast på av spelledaren givna förutsättningar. Stårytelling är för wuzzies. Riktiga rollspelare stårykreäjtar.
Men allvarligt talat, jag ser fortfarande inte motsättningarna mellan personer i bakgrunder och spelledarpersoner som du bildar relation till senare. Även om du har personer i din bakgrund så kan du fortfarande bilda relationer senare.
Men liksom, jag
kan inte spela en lady Kalia som är indragen i en släktfejd med hus Fodorev, utan att någonstans i bakgrunden definiera att lady Kalia har en familj som har en släktfejd med hus Fodorev. Det gör att om jag enbart kör efter din modell, och enbart väljer relationer med spelledarpersoner som jag bildar en relation till senare, så missar jag en bra ståry.
Däremot, även om jag har definierat upp en familj till lady Kalia och en grundläggande fejd till hus Fodorev, så kan jag fortfarande bilda relationer till andra personer. Förmodligen är jag till och med tvungen att göra det om jag ska komma någon vart med ståryn om släktfejden. Hur ska hus Alexander annars få allierade?
I vilket fall som helst så föredrar jag helt klart att spela en lady Kalia som redan från början har ett skäl till att ge sig in i ståryn med fejden mellan hus Alexander och hus Fodorev, än att spela en slumpvist vald rollperson som råkar komma förbi Tapani-sektorn och får bilda egna relationer och eventuellt kanske måhända dras in i en släktfejd mellan hus Alexander och hus Fodorev med bra mycket mer luddiga incitament.
Men det är jag det, och jag är ju prestationsrollspelare och stårykreäjtare, inte någon snoffsig rollgestaltare.
"Man kan till exempel fråga SL om man får vara sonen till grannen som bodde mitt emot ens gamla rollperson, eller liknande) Då vet man hur grannen är och kan få bakgrundsbeskrivningen att kännas helt rätt redan från början."
Det kräver dock att man har spelat såpass länge att grannen är etablerad. Men om man inte har det, till exempel om man inte spelar evighetskampanjer eller de partykampanjer som du verkar föredra?